ازن تراپی

ازن تراپی روش درمان ازن تراپي یا ازن درمانی روشی درمانی نسبتا جدیدی است که با استفاده از گاز ازن که غلظت آن توسط پزشک تعیین می گردد، انجام می شود.

ازن تراپی یکی از شیوه های درمانی جدید و تقریبا بدون عارضه است که برای کنترل التهاب و ترمیم آسیب های اسکلتی عضلانی مورد استفاده قرارمیگیرد

ازن تراپي در درمان تاندینیت ،بورسیت، استئوآرتریت مفاصل، آسیب های تاندونی، منیسک و ترمیم دیسکهای آسیب دیده بین مهره های روشی بسیار موثر و کارآمد محسوب می شود.

ازن به صورت تزریقی برای درمان آسیب های اسکلتی و به صورت انفیوژن وریدی و یا بصورت وارد کردن گاز ازن از طریق رکتوم در درمان بیماری های روماتیسمی ، ام اس و تا حدی سرطان بکار می رود.

میزان غلظت گاز تزریقی و تعداد جلسات درمان  در هر بیمار متفاوت است

اولین مرکز ازن تراپی کرج در کلینیک تخصصی دکتر فرزام پور برای درمان بیماری های اسکلتی – عضلانی ( دیسک کمر، آرتروز مفاصل و ستون فقرات، رماتیسم، بیماری ام اس وغیره ) پذیرای بیماران گرامی خواهد بود.

ازن تراپی

مزایای ازن تراپی

• بسیار راحت و با حداقل درد همراه است.
  • بدون ایجاد هیچگونه عارضه جانبی
  • به این خاطر که ماده تزریق شده گاز است در محل آسیب دیده پخش خواهد شد و منطقه ای که ازن به آن نرسیده باشد وجود ندارد و این موجب می شود که محل مورد نظر به تدریج درمان شود.

عملکرد ازن تراپی

ازن را می توان در مفاصل ، زیر پوست و داخل تاندون ها و ماهیچه ها تزریق نمود قابل ذکر است که پاسخگویی افراد به این روش متفاوت می باشد اما اغلب افراد بعد از تزریق با کاهش درد در منطقه روبرو خواهند شد.

آیا ازن تراپی عوارض دارد؟

گاز ازن كه در پزشكی با غلظتهای خاص توسط متخصص طب فیزیکی استفاده می شود هیچ عارضه سویی ندارد و مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریكا و وزارت بهداشت می باشد.

ازن تراپی 2

روش انجام ازن تراپی برای آرتروز زانو چگونه است ؟

خواص گاز ازن باعث می شود التهاب و درد در مفصل کاهش یابد و به دنبال آن ، تحریک به غضروف سازی شود.

برای هر زانو بستگی به میزان درگیری تعداد جلسات درمان متفاوت است و قبل از انجام ازن درمانی احتیاج به دارو یا ملاحظه خاصی ندارد.

بعد از تزریق نیز احتیاج به مراقبت خاصی وجود ندارد و شخص با پای خود توانایی راه رفتن را دارد و احتیاج به استراحت مطلق  نیست.

درمان ازن ، پروکائین ، ویتامین بی ۱۲ و مواد دیگر در بافت های نرم یا لیگامنت ها یا تاندون هایی که به استخوان زانو یا مفاصل دیگر متصل شده است تزریق می گردد که این تزریق در مفصل متورم انجام می شود و باعث درمان تورم و سپس افزایش جریان خون خواهد شد و رسوبات فیبری را تحریک می کند تا باعث شود سلول ها با کمک این رسوبات بافت های مفصل آسیب دیده را ترمیم نمایند.

چرا ازن درمانی را در آرتروز پیشنهاد می كنیم ؟

ازن دارای خاصیت ضد التهابی بسیار قوی می باشد و با این خاصیت باعث بهبود التهاب ها و كاهش درد زانو خواهد شد.

با افزایش اكسیژن رسانی به بافتهای فرسوده مفصل باعث تحریك مفصل به ترمیم (البته تا حدودی)خواهد شد و باعث از بین رفتن آنزیم هایی كه پروسه تخریب مفصل و پیشرفت آرتروز را باعث می شوند خواهند شد.در نتیجه سیر بیماری را كند خواهد كرد یا متوقف خواهد كرد.

درمان دیسک کمر و کمردرد

ازن با خاصیت ضد التهابی می تواند در کاهش التهاب اطراف ریشه عصبی و علایم تحریک ریشه عصبی نقش موثری ایفا نماید.

دیسک بین مهره ای وقتی دچار فتق و بیرون زدگی می شود با ۲ مکانیسم عمده می تواند باعث درد در ناحیه کمر شود که در اکثر اوقات ماهیت تیر کشنده دارد .

یکی ایجاد فشار بر ریشه های عصبی و دیگری التهاب است که البته امروزه اعتقاد براین است که نقش التهاب در ایجاد درد پررنگ تر از فشار است چون ثابت کرده اند که اغلب مردم فتق دیسک دارند بدون اینکه علایمی داشته باشند.

مراقبت های بعد از ازن تراپی

• برای کاهش التهاب به مدت ۴۸ ساعت از پد های گرم و سپس کمپرس یخ استفاده نمایید.
  • از انجام فعالیت های سنگین خودداری نمایید.
  • به مدت دو هفته در رژیم غذایی خود از روغن ماهی و مکمل های این ماده و استفاده از پروتئین را قرار دهید.

دکتر امیر فرزام پور

متخصص طب فیزیکی _ بیماری های عضلانی و اسکلتی