ازن تراپی

ازن تراپی روش جدید و بدون عارضه ایست که با تزریق گاز ازن با غلظت تعیین شده توسط پزشک باعث کنترل التهاب و ترمیم آسیب های اسکلتی – عضلانی می شود.

همچنین به منظور درمان تاندینیت ، آسیب های تاندونی ، بورسیت ، منیسک ، استئوآرتریت مفاصل و ترمیم دیسکهای آسیب دیده بین مهره ها انجام می شود.

تعداد جلسات درمان و میزان غلظت گاز تزریقی برای هر بیمار متغیر است.

تشخیص فرد مناسب برای ازن تراپی به عهده متخصص طب فیزیکی می باشد.

شما می توانید جهت درمان بیماری های اسکلتی-عضلانی ( دیسک کمر ، آرتروز مفاصل و ستون فقرات ، رماتیسم ، ام اس و غیره ) به کلینیک تخصصی دکتر فرزام پور مراجعه نمایید.

فواید ازن تراپی

ازن می تواند در ماهیچه ها ، داخل تاندون ، زیر پوست و مفاصل تزریق شود. در ادامه به برخی از مهم ترین فواید و مزایای ازن تراپی اشاره نموده ایم.

• کاهش میزان درد بلافاصله پس از تزریق
  • ترمیم و بازسازی بافت ها و غضروف ها به خصوص در ناحیه زانو
  • بهبود آسیب دیدگی های مزمن
  • ترمیم مفاصل
  • بهبود مفاصل آسیب دیده در اثر فعالیت های ورزشی
  • بهبود درد مفاصل ، اعصاب و ماهیچه ها

مواردی که ازن تراپی در آن ها کاربرد دارد عبارتند از :

• درمان انواع درد
  • جراحات
  • درد عصب و رگ سیاتیک
  • سینوزیت از خفیف تا شدید
  • بهبودی بعد از جراحی مفاصل
  • اختلالات و درد لگن
  • سندروم تونل کارپال
  • انواع عفونت دندان
  • آسیب دیدگی تاندون روتاتور کاف
  • آسیب دیدگی های ورزشی
  • اختلال آرنج تنیس بازان
  • شکستگی های غیر قابل درمان
  • درد گردن و کمر و مفاصل آن از متوسط تا شدید
  • آرتروز زانو و لگن ، البته لازم به ذکر است که ازن تراپی در درمان لگن اثربخشی زیادی ندارد.
  • فرسودگی و بیرون زدگی دیسک کمر و گردن ، البته جهت درمان بیرون زدگی دیسک حاد نمی توان از ازن تراپی استفاده نمود.

عملکرد ازن تراپی

نتیجه ازن تراپی برای هر فرد متغیر است اما تزریق در زیر پوست ، داخل تاندون و ماهیچه ها و همچنین در مفاصل صورت می گیرد. که اغلب با کاهش درد همراه است.

درمان دیسک کمر و کمردرد با ازن تزاپی

فشار بر ریشه های عصبی و التهاب از عوامل ایجاد درد در ناحیه کمر می باشد که اغلب ماهیت تیر کشنده دارد. البته امروزه نقش التهاب را پررنگ تر از فشار عصبی می دانند چراکه فتق دیسک علایمی ندارد و اغلب مردم بدون اینکه متوجه بشوند دچار این بیماری هستند.

به همین دلیل تزریق ازن با خاصیت ضد التهابی موجب کاهش التهاب اطراف ریشه عصبی و علائم تحریک آن خواهد شد.

مراقبت های بعد از ازن تراپی

1. تا دو روز بعد از ازن تراپی به خوب استراحت کنید و از انجام فعالیت های سنگین پرهیز کنید چراکه روند بهبودی و ساخت کلاژن را دچار مشکل می کند.
  2. به مدت ۴۸ ساعت بعد از ازن تراپی از کمپرس یخ جهت کاهش التهاب استفاده کنید و همچنین اندام های تحتانی را بالاتر از حد معمول قرار دهید.
  3. تا دو هفته در رژیم غذایی خود از پروتئین و روغن ماهی و مکمل های آن استفاده نمایید.
  4. داشتن درد و التهاب بعد از ازن تراپی طبیعی می باشد و جای نگرانی نیست؛ برای کاهش درد و التهاب می توانید از مواد و داروهای طبیعی تجویز شده توسط پزشک طب فیزیکی مصرف نمایید.
  5. بعد از ازن تراپی از مصرف دارو هایی چون ایبوپروفن ، آسپرین و داروهای ضد التهاب اجتاب کنید.
  6. بعد از گذشت ۲ الی ۳ هفته فرد می تواند با دقت کافی فعالیت های فیزیکی خود را از سر بگیرد.

ویژگی های ازن تراپی

ازن تراپي از ویژگی های بخصوصی برخوردار است که این خواص عبارتند از :

1. میزان اکسیژن رسانی به سلول ها را افزایش می دهد.
  2. خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد.
  3. منجر به میکروب کشی می شود.
  4. از رشد ویروس پیشگیری به عمل می آورد.
  5. منجر به تحریک جریان خون می شود.
  6. فرآیند ترمیم و بهبود زخم ها را سرعت می بخشد.

مکانیسم اثر ازن تراپی

گاز ازن یک ترکیب ناپایدار است که بعد از ورود به بدن و پس از گذشت ۸ دقیقه تبدیل به اکسیژن معمولی می شود.

در زمان تبدیل گاز ازن به اکسیژن ، مقادیری از اشعه گاما و انرژی نیز تولید می گردند که منجر به تسریع روند ترمیم سلول های آسیب دیده می شوند.

در طول این فرآیند ، آنزیم دی فسفوگلیسرات تحریک شده و به دنبال آن تولید ATP توسط میتوکندری ها و ورود اکسیژن به درون سلول ها که دو فاکتور اساسی جهت بازسازی سلول های آسیب دیده هستند نیز تحریک و تسهیل می شود.

نتیجه درمان با ازن تراپی

ازن تراپی فقط یک تزریق ساده می باشد ، اما گاهی ممکن است بیمار نتیجه مطلوب را طی جلسات ابتدایی کسب نکند لذا لازم است جلسات درمانی بیشتری داشته باشد.

تعداد جلسات و میزان غلظت درمان ازن تراپی در هر فرد متغیر است که در جلسه اول درمان ، پس از تحلیل نتایج درمان جلسه اول مشخص خواهد شد.

تعداد جلسات درمانی

برای تزریق ازن هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و میزان پاسخگویی افراد مختلف به درمان با ازن متفاوت است اما غالبا در اکثریت افراد پس از تزریق ازن شاهد کاهش درد خواهیم بود.

به طور کلی کاهش علائم بیماری از طریق تزریق ازن بسیار رضایت بخش است و عموما بیماران پس از درمان به این روش نیازی به درمان مجدد ندارند.

آیا ازن تراپی در درمان زخم دیابتی کاربرد دارد ؟

بیماری دیابت عموما گردش جریان خون را مختل می نماید در نتیجه خونرسانی به بافت ها کاهش می یابد ، لذا سیستم بدنی افراد مبتلا به دیابت در مقابل عفونت های مقاوم کاهش خواهد یافت.

غالبا زخم های دیابتی به دنبال بریدگی ، خونمردگی و خراشیدگی های جزئی حادث می شوند. درمان این زخم ها به دلیل عفونت ناشی از زخم دشوار می باشد و نیاز به مراقبت های ویژه و ترکیب شیوه های درمانی متفاوتی دارد.

اساسا در بیماران دیابتی ارگانیسم های موجود در زخم در برابر عوامل درمانگر واکنش نشان می دهند و مقاومت به عمل می آورند حتی پاتوژن ها در مواجهه باروش های درمانی اقدام به تکثیر و ایجاد وخامت در وضعیت موجود می نمایند.

بنابراین در پاسخ به پرسش فوق می توان گفت ، چنانچه ازن تراپي متناوبا انجام گیرد زمینه ای برای غیرفعال نمودن تعداد کثیری از پاتوژن های آسیب رسان ایجاد می نماید.

بدین ترتیب ازن تراپی قادر خواهد بود از تشدید بروز عفونت پیشگیری به عمل آورده و موجب تسریع التیام و بهبود زخم های دیابتی گردد.

ضمنا ازن تراپي از طریق تحریک خونرسانی می تواند منجر به غذا رسانی و نیز ایجاد ایمنی در سلول و بافت بدن شده و بهبود زخم ناشی از دیابت را به ارمغان آورد.

ازن تراپی

آیا درمان زخم های دیابتی با ازن تراپی دائمی است ؟

قاعدتا در بیمارانی که شدت زخم ها زياد نباشد اثرگذاری ازن دائمی خواهد بود.

در سایر موارد با توجه به شدت زخم ها امکان دارد نیاز به ازن تراپي هر چند ماه يكبار و هر بار به تعداد يك جلسه ضرورت یابد.

آیا ازن تراپی عوارض دارد؟

گاز ازن استفاده شده در تزریق ها مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا و وزارت بهداشت می باشد و عوارض جانبی به همراه نخواهد داشت. ازین رو طبق تشخیص پزشک غلظت داروها برای هر فرد متغیر است.

چرا ازن درمانی را در آرتروز پیشنهاد می كنیم ؟

تزریق ازن موجب کاهش و یا بهبود التهاب و درد زانو خواهد شد ؛ چراکه افزایش میزان اکسیژن در بافتهای فرسوده تا حدودی موجب تحریک ترمیم مفصل می شود و با از بین بردن آنزیم هایی که موجب تخریب مفصل و یا پیشرفت آرتروز می شوند سیر بیماری را کند یا متوقف خواهد ساخت.

روش انجام ازن تراپی برای آرتروز زانو چگونه است ؟

گاز ازن موجب کاهش التهاب و درد مفاصل خواهد شد و همچنین باعث تحریک غضروف سازی می شود.

طبق تشخیص پزشک و بسته به التهاب هر زانو تعداد جلسات درمان برای هر فرد متغیر می باشد.

قبل و بعد از جراحی نیاز به مراقبت و یا مصرف داروی خاصی نیست و شخص بلافاصله بعد از جراحی می تواند به راحتی راه برود.

ترکیب ازن ، پروکائین ، ویتامین بی ۱۲ و غیره باعث درمان تورم و افزایش گردش خون در بافت های نرم یا لیگامنت ها ، تاندون های متصل شده به استخوان زانو یا مفاصل دیگر خواهد شد و با تحریک رسوبات فیبری موجب ترمیم مفصل های آسیب دیده می شود.

هزینه ازن تراپی بر چه اساسی تعیین می شود ؟

هزینه ازن تراپی بسته به محل تحت درمان و تعداد جلسات درمان در جلسه اول توسط پزشک متخصص طب فیزیکی مشخص خواهد شد.

• پنج × 4 =