ورزش درمانی یا حرکات اصلاحی

ورزش درمانی یا حرکات اصلاحی برنامه‌ فعالیت‌های فیزیکی است که برای اهداف خاص درمانی طراحی و تجویز می‌شود  و با کمک بر عملکرد بدن در سطح کارایی بالا عضلات و پیشگیری از آسیب‌دیدگی آن ها تمرکز می کند.

ورزش درمانی می‌تواند به بهبودی انعطاف ‌پذیری، قدرت، استقامت و وضعیت قرار گیری بدن کمک کرده ورزش و روش‌های درمانی را می ‌توان جهت افزایش تاثیر درمان همراه با هم استفاده کرد.

ورزش می ‌تواند به کاهش درد و بهبود عملکرد بدن کمک شایانی نماید. تمرین‌های تقویتی، ورزش‌های هوازی و کششی ممکن است تشکیل دهنده‌ی یک برنامه‌ی ورزشی برای کل بدن باشند.

ورزش درمانی یا حرکات اصلاحی

وظیفه متخصص طب فیزیکی

متخصص طب فیزیکی پیش از ارائه‌ی برنامه‌ی ورزشی جهت ورزش درمانی یا حرکات اصلاحی به بیمار، مهارت‌های پایه‌ی بیمار را مورد بررسی قرار می دهد و جهت تنظیم یک برنامه‌ی درمانی با اهداف خاص کوتاه مدت و بلند مدت اقدام می نماید.

هرگونه مشکل یا نگرانی خود را باید با متخصص طب فیزیکی در میان بگذارید. پزشک در مورد ورزش‌ها یا تکنیک‌های خاص موجود در برنامه‌ی ورزشی، شما را راهنمایی خواهد کرد.

برنامه‌ی ورزشی شما را در فواصل منظم ارزیابی می کند و با کار کردن با متخصصین، از اینکه ورزش‌ها در سطح چالش ‌برانگیز و در عین حال بی‌خطر هستند، مطمئن خواهید بود.

انواع ورزش درمانی و حرکات اصلاحی

ورزش درمانی بر اساس اصول علم ورزش است و هنگامی که برای بیماران مبتلا به معلولیت عصبی استفاده می‌شود، تمرکز آن بهبودی عملکرد نواحی بالا و پایین محل آسیب‌دیدگی است.

کاربرد ورزش درمانی و حرکات اصلاحی

ورزش‌های درمانی جهت درمان غیر دارویی برای گردن درد مزمن، درد مزمن پایین کمر، سندرم درد منطقه‌ای پیچیده، آرتروز گردن، آرتروز شانه یا آرتروز زانو  و سندرم‌های درد مداوم می ‌باشند.

ورزش‌های دامنه حرکتی

ورزش‌های دامنه حرکتی به حرکت مفاصل جهت جلوگیری خشکی وگرم کردن بدن تجویز می شود.

ورزش‌های تقویتی عضله

ورزش‌های بسیاری وجود دارند که جهت تقویت عضلات آموزش داده می شود. با توجه به میزان قدرت شما (که در تست دستی عضلات تعیین می‌شود) متخصص می‌تواند به شما کمک کند اگر دچار ضعف در برخی عضلات باشید، نحوه انجام ورزش‌های ضد جاذبه را به شما آموزشدهد.

ورزش‌های تعادلی

ورزش‌های تعادلی می ‌توانند به افرادی که دچار مشکلات تعادل هستند یا افراد دارای ضعف عضلانی کمک کند. بسته به میزان تعادل، متخصص طب فیزیکی می ‌تواند ورزش ‌های تعادلی بر روی میله‌های موازی را آموزش دهد.

هنگامی که بتوانید این ورزش‌ها را بدون نگه داشتن میله‌ها انجام دهید، ممکن است متخصص انجام ورزش بدون استفاده از این میله‌ها را توصیه کند. همچنین ممکن است حرکات دشوارتری مانند ایستادن روی یک پا و راه رفتن پاشنه به پنجه نیز در ادامه پیشنهاد شود.

تمرینات استقامتی

تمرینات استقامتی می‌توانند تنفس و ضربان قلب را افزایش داده و در نتیجه سلامت ریه‌ ها و قلب را بهبود بخشد. علاوه بر این، انجام تمرینات استقامتی می‌تواند موجب بهبود تناسب اندام شود.

تمرینات انعطاف‌پذیری

حرکات کششی می‌توانند موجب افزایش انعطاف‌پذیری و خم شدن بدن گردند.

تمرینات راه رفتن

متخصص طب فیزیکی بسته به مشکل خاص شما ممکن است تمرینات راه رفتن را با استفاده از وسایل کمکی مانند عصا برای شما تجویز نماید.