تاثیر کلسیم بر پوکی استخوان

تاثیر کلسیم بر پوکی استخوان : پوکی استخوان جزو بیماری های شایع است که تراکم استخوان ها را کاهش داده و تدریجا باعث ضعف استخوان ها می شود ، همچنین احتمال شکستگی استخوان ها را نیز بالا می برد. احتما ابتلا به این بیماری در همه افراد و در تمامی رده های سنی وجود دارد.

تاثیر کلسیم بر پوکی استخوان چیست

عموما افراد در رابطه با تاثیر کلسیم بر پوکی استخوان دچار تصورات نادرستی هستند و کمبود کلسیم را عامل ابتلا به پوکی استخوان می دانند.

باید این نکته بسیار مهم را ذکر نمود که در اکثریت موارد اختلال در متابولیزم جذب کلسیم منجر به پوکی استخوان می شود یعنی بدن قادر به استفاده صحیح از کلسیم نبوده و بنابراین بدن نمی تواند جهت حفظ سلامت و ترمیم استخوان ها ، کلسیم لازم را به استخوان ها منتقل نماید.

تاثیر کلسیم بر پوکی استخوان

برای جذب بهتر قرص کلسیم در بدن چه باید کرد ؟

وجود کلسیم در بدن به منظور حفظ سلامت و استحکام استخوان‏ ها ، دندان و لثه‏ ها مفید و ضروری است. همچینن وجود کلسیم برای انتقال پیام‏ های عصبی ، حفظ ضربان طبیعی قلب و عملکرد صحیح عضلات بدن نقش موثری دارد.

برای افزایش جذب کلسیم در بدن می توانید از ویتامین C استفاده نمایید ، به طوری که ویتامین C یا مواد غذایی حاوی ویتامین C را همراه با قرص کلسیم مصرف نمایید.

از دیگر مواردی که برای جذب کلسیم توصیه می شود ، اسید آمینه می باشد که بدین منظور باید از مواد خوراکی غنی از اسید آمینه نظیر ماهی ، لوبیا ، تخم ‏مرغ ، سویا و فرآورده ‏های آن استفاده نمایید.

نور آفتاب آسان‏ ترین راه برای تامین ویتامین D بدن می باشد ، لذا توصیه می شود ۳ مرتبه در طول هفته و هر بار به مدت ۱۵ دقیقه در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار بگیرید.

در اثر تابش مستقیم نور خورشید به بدن ، ویتامین D در بدن تولید می گردد که برای جذب بهتر کلسیم در بدن بسیار ضروری است. البته توجه داشته باشید در ساعات ۱۰ صبح الی ۲ بعداز ظهر که تابش نور خورشید شدید است از قرار گرفتن در زیر نور آفتاب خودداری کنید.

به خاطر داشته باشید میزان مصرف قرص کلسیم را باید در بازه های زمانی منظم و به مقدار معین مصرف نمایید ، زیرا با توجه به مطالعات انجام شده دریافت کلسیم باید طی دفعات متعدد و به میزان کمتر مصرف شود به طور مثال چنانچه باید در طول روز  ۲ عدد قرص کلسیم مصرف نمایید ، باید یک عدد در صبح و یک عدد در زمان عصر مصرف کنید.

اقدامات دیگر برای جذب کلسیم در بدن

  • قرص کلسیم را باید به نسبت ۲ به ۱ و همراه با مکمل های حاوی منیزیم میل نمایید ، یعنی ۲ قسمت کلسیم و یک قسمت منیزیم استفاده کنید.
  • مکمل کلسیم را به هیچ عنوان همراه با مکمل آهن مصرف نفرمایید ، زیرا در این صورت میزان تاثیر هر دو کاهش خواهد یافت.
  • به خاطر داشته باشید هنگام مصرف مکمل کلسیم از زیاده روی در مصرف روی خودداری نمایید ، زیرا افزایش میزان روی ، منجر به اختلال در جذب کلسیم می شود.
  • در ارتباط با مصرف همزمان مکمل کلسیم با سایر داروها باید با پزشک خود مشورت نمایید ، به این دلیل که برخی داروها نظیر گلوکو کورتیکوئید‏ها جذب کلسیم را مختل می نمایند.
  • توصیه می شود از مصرف نوشابه ‏های گازدار اجتناب فرماییدیا حداقل آن را کمتر مصرف نمایید ، زیرا اسید فسفریک موجود در نوشابه های گازدار منجر به دفع کلسیم بدن از طریق ادرار می شود.
  • در رژیم غذایی خود سبوس گندم به میزان متوسط را بگنجانید ، البته به یاد داشته باشید زیاده روی در مصرف آن جذب کلسیم را دچار اختلال خواهد نمود.
  • مواد غذایی حاوی اگزالات از قبیل چغندر و برگ آن ، اسفناج ، آلو  ، ریواس ، بادام ، چای ، بادام زمینی ، کاکائو ، چای ،توت و کلم را در برنامه غذایی خود داشته باشید.
  • از مصرف بیش از اندازه پروتئین‏ های حیوانی مانند تخم مرغ ، گوشت و لبنیات که منجر به دفع کلسیم بدن از طریق ادرار می شوند بپرهیزید.
  • تنقلات و خوراکی‏ های با ارزش غذایی کم مانند قهوه ، الکل و آرد سفید را به حداقل برسانید ، زیرا این مواد غذایی جذب کلسیم را در بدن کاهش داده و منجر به دفع آن از بدن نیز می شوند.

عوارض کمبود کلسیم در بدن

در صورتیکه بدن قادر به استفاده صحیح از کلسیم نباشد ، مشکلاتی نظیر پوکی استخوان ، سنگ کلیه و بیماری های مرتبط دیگر در بدن بروز خواهد نمود.

ثبت نام
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
منصور
منصور
1 سال گذشته

درود چه نوع کلسیمی برای پوکی استخوان مفید است؟

Call Now Button
Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Instagram