روماتیسم مفصلی ، بیماری التهاب دردناک مفاصل است. دلایل این بیماری هنوز مشخص نشده است. این عارضه یک بیماری خود ایمنی است یعنی سیستم ایمنی بدن به طور تهاجمی بافت ها و مفاصل سالم بدن را به عنوان میکروب و ویروس هدف قرار می دهد و منجر به سفتی ، التهاب و درد مفصل می شوند. ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی می تواند منجر به روماتیسم مفصلی شود. روماتیسم مفصلی از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است و می تواند تقریباً در هر مفصل تأثیر بگذارد ، مفصل انگشتان ، شست ، مچ دست ، پا و مچ پا بیشتر درگیر هستند. زانوها و شانه ها نیز ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند. بندرت آرنج ، باسن ، گردن و سایر مفاصل مبتلا می شوند. درمان روماتیسم مفصلی ، در حوزه اختیارات متخصص طب فیزیکی می باشد ؛ لذا توصیه می شود برای درمان این بیماری ، به بهترین متخصص طب فیزیکی شهر خود رجوع فرمایید. دکتر امیر فرزام پور ، متخصص طب فیزیکی کرج ؛ از برجسته ترین متخصصان طب فیزیکی در استان البرز می باشند که انجام موفقت آمیز بیماری روماتیسم مفصلی را تضمین می نمایند.

درمان روماتیسم مفصلی - دکتر فرزام پور

علائم و نشانه های روماتیسم مفصلی

علائم روماتیسم مفصلی ، در افراد متفاوت است ، موارد زیر به عنوان شایع ترین علائم روماتیسم مفصلی است که با وجود این موارد باید به پزشک مراجعه کنید تا هر چه سریعتر به درمان روماتیسم مفصلی بپردازید.

• درد و تورم در مفاصل
  • سفتی در مفاصل ، به ویژه صبح یا بعد از استراحت و طولانی تر از ۳۰ دقیقه
  • قرمزی یا گرما در مفصل
  • التهاب در اطراف تاندون ها
  • خستگی و از دست دادن انرژی
  • یک احساس عمومی از خوب نبودن که اغلب مانند آنفولانزا توصیف می شود
  • از دست دادن اشتها
  • کم خونی
  • التهاب در قسمت های دیگر بدن مانند چشم

دلیل ابتلا به روماتیسم مفصلی

برای درمان روماتیسم مفصلی می بایست مواردی را که نقش بسزایی در ابتلای افراد به روماتیسم مفصلی دارد را بدانید که شامل :

سن فرد

آرتریت روماتوئید ، افراد بزرگسال را در هر سنی از ۴۰ تا ۶۰ سال تحت تاثیر قرار می ‌دهد. سه چهارم این اشخاص طی زمان تشخیص بیماریشان ، هنوز در سن قانونی کار کردن می باشند.

جنسیت

روماتیسم مفصلی در بانوان دو تا سه برابر آقایان اتفاق می ‌افتد.

ژنتیک

دلیل ابتلا به روماتیسم مفصلی ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیک همچون سیگار کشیدن و رژیم غذایی می باشد. هنوز تشخیص داده نشده که ارتباط ژنتیک با این بیماری چه چیزی است اما در گسترش عارضه بی‌ تاثیر نمی باشد.

وزن

در صورتی که اضافه وزن دارید بیشتر در معرض ابتلا به روماتیسم مفصلی خواهید بود.

سیگار کشیدن

به ‌طور کلی استعمال دخانیات ، خطر افزایش روماتیسم مفصلی را بیشتر می کند ، از این رو در صورتی که مبتلا به روماتیسم هستید و سیگار می کشید ، آن را ترک کنید.

رژیم غذایی

شواهدی در دست است که نشان دهنده مصرف بالای گوشت قرمز و ویتامین سی است  که  موجب افزایش ریسک ابتلا به رماتیسم مفصلی می شود.

انواع روماتیسم

متخصصان به این بیماری به دلیل اینکه در ابتدا هیچ گونه علائمی از خود بروز نمی کنند ، عنوان روماتیسم خاموش داده اند زیرا بیمار در ابتدا حتی با بروز علائم ، شاید به این عارضه حتی مشکوک نشود که بخواهد اقدامی در جهت درمان روماتیسم مفصلی داشته باشد. روماتیسم همچنین به تدریج سبب پوکی استخوان افراد می شود. این بیماری اغلب در بانوان بیشتر از آقایان است. همچنین حدود ۲۰۰ نوع روماتیسم وجود دارد که شایع ترین آن ها شامل موارد زیر می باشند :

• روماتیسم مفصلی
  • روماتیسم پوستی
  • آرتروز (Osteoarthritis)
  • آرتریت روماتوئید (Rheumatoid arthritis)
  • لوپوس (Lupus)
  • آرتریت پسوریاتیک (Psoriatic arthritis)
  • اسکلرودرمی
  • سندرم شوگرن (Sjogren syndrome)
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان
  • سندرم انتی فسفو لیپید
  • اسکولیت ها و غیره

تشخیص روماتیسم مفصلی

تشخیص روماتیسم مفصلی در مراحل اولیه ممکن است دشوار باشد زیرا علائم و نشانه های اولیه بیماری های دیگر را تقلید می کند. هیچ آزمایش خون یا یافته فیزیکی برای تأیید تشخیص وجود ندارد. در حین معاینه فیزیکی برای درمان روماتیسم مفصلی ، بهترین متخصص بیماری های عضلانی و اسکلتی در کرج ، مفاصل را از نظر تورم ، قرمزی و گرما و قدرت عضلانی را بررسی میکند. افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید اغلب دارای میزان رسوب گلبول های قرمز یا پروتئین واکنش پذیر هستند که ممکن است وجود یک روند التهابی در بدن را نشان دهد. تصویربرداری اشعه ایکس برای پیگیری پیشرفت آرتروز در مفاصل با گذشت زمان تجویز می شود. ام آر آی و سونوگرافی می تواند به تعیین شدت بیماری کمک کند.

درمان روماتیسم مفصلی - دکتر فرزام پور

درمان روماتیسم مفصلی در کرج

اگرچه هیچ درمانی برای آرتریت روماتوئید وجود ندارد ، درمان و پشتیبانی به موقع از جمله دارو ، تغییر سبک زندگی ، درمان های حمایتی و جراحی می تواند خطر آسیب مفصل را کاهش دهد و تأثیر بیماری را محدود کند. داروهایی در دسترس هستند که می توانند از بدتر شدن آرتریت روماتوئید جلوگیری کنند و خطر مشکلات بعدی را کاهش دهند. این داروها اغلب به ۲ نوع اصلی تقسیم می شوند: داروهای ضد رماتیسمی اصلاح کننده بیماری و درمان های بیولوژیکی. علاوه بر داروهایی که برای کنترل پیشرفت آرتریت روماتوئید استفاده می شود ، ممکن است لازم باشد برای تسکین درد به طور خاص دارو نیز مصرف کنید. در برخی موارد ، ممکن است مسکن ها مانند پاراستامول یا ترکیبی از پاراستامول و کدئین برای تسکین درد تجویز شود. این داروها التهاب مفاصل را درمان نمی کنند ، اما می تواند برای تسکین درد مفید باشند.

روش های غیرتهاجمی درمان روماتیسم مفصلی

در صورت عدم پاسخگویی دارودرمانی جهت مقابله با روماتیسم مفصلی ؛ بهترین متخصص طبی فیزیکی کرج ممکن است ، یکی از روش های ذیل را در این راستا تجویز نماید. روش های درمانی غیرتهاجمی برای مقابله با اثرات روماتیسم مفاصلی عبارتند از :

• ازن تراپی
  • پی آر پی
  • طب سوزنی
  • الکتروتراپی
  • آب درمانی
  • ماساژ درمانی
  • لیزردرمانی
  • فیزیوتراپی
  • استفاده از امواج اولتراسوند
  • استفاده از اسپلینت انگشت و سایر دستگاه‌های کمکی
  • تکنیک های تمدد اعصاب برای کاهش اسپاسم عضلانی ثانویه

روش های موثر در درمان روماتیسم مفصلی در کرج

درمان دارویی

می توان برای کمک به آهسته کردن روند پیشرفت بیماری ، داروهای خاصی را تجویز نمود. این داروها به داروهای DMARDs یا داروهای ضد روماتیسمی تعدیل کننده مشهور هستند. برای درمان روماتیسم مفصلی این داروها از داروهای اصلی محسوب می شود و تنها در مواردی که فرد در مراحل اولیه بیماری قرار داشته باشد ، بیشترین تاثیر را دارد. از آنجایی که مصرف دارو با برخی عوارض جانبی همراه است افرادی که در دوران بارداری و شیردهی قرار دارند ، باید شیوه مصرف دارو را با مشورت پزشک تغییر داده تا سلامت کودک آن ها به خطر نیفتد. داروهای DMARDs از آسیب دیدن مفصل جلوگیری کرده و به کنترل درد ، ورم و خشکی مفصل کمک زیادی می کند.

دیگر داروهایی که برای درمان روماتیسم مفصلی استفاده می شوند :

ضد التهاب ها : داروهای غیراستروئیدی ضد التهاب (NSAIDS) می توانند درد را کاهش داده و التهاب را به حداقل برسانند. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی شامل ایبوپروفن و ناپروکسن می شوند. نوع قوی تر این داروها حتما باید توسط متخصص طب فیزیکی خوب در کرج تجویز شوند. از عوارض این داروها می توان به بهم ریختن معده ، مشکلات قلبی و آسیب به کلیه اشاره کرد.

استروئیدها : داروهای کورتیکواستروئید مثل پرد نیزون درد و التهاب را کاهش می دهند و روند آسیب به مفصل را نیز کند می کنند. عارضه های جانبی آن می تواند شامل نازک شدن استخوان ، افزایش وزن و دیابت شود. معمولا پزشکان برای اینکه علائم به سرعت از بین روند کورتیکواستروئید را تجویز می کنند و بعد از مدتی ، به تدریج آن را قطع می نمایند.

داروهای بیولوژیکی : که با نام اصلاح کننده های پاسخ بیولوژیکی نیز شناخته می شوند ، نوع جدیدی از DMARDS ها برای درمان روماتیسم مفصلی هستند که شامل آباتاسپت ، آدالیمومب ، آناکینرا ، سرتولیزامب ، اتانرسپت و غیره می شود. این داروها زمانی که با داروهای DMARD تعدیل کننده ترکیب شوند بیشترین تاثیر را دارند. البته توجه داشته باشید این دارو ریسک ابتلا به عفونت را بالا می برد.

داروهای DMARDS هدفمند : در صورتی که نوع تعدیل کننده این دارو و داروهای بیولوژیکی تاثیری نداشته باشند ، از باریسیتینیب ، توفاسیتینیب و آپاداسیتینیب استفاده می شود. دوزهای بالاتر توفاسیتینیب می تواند ریسک بروز لخته شدن خون در ریه ها ، مشکلات جدی مربوط به قلب و سرطان را بالا ببرد.

همانطور که می دانید ، برای درمان روماتیسم مفصلی باید به یک متخصص طب فیزیکی خوب و ماهر مراجعه کنید تا بهترین رویکرد برای شما در نظر گرفته شود. مصرف خود سرانه داروها هیچ گاه توصیه نشده و ممکن است باعث بروز عوارض جبران ناپذیری شود.

استراحت

خوب است بدانید که استراحت کردن در مراحل حاد بیماری لازم و ضروری است. استراحت می تواند درد مربوط به درگیری گسترده مفصل را تا حد زیادی تسکین دهد به همین دلیل استراحت مطلق مفصل ها در این مرحله دارای اهمیت بسیاری است.

آتل و ارتز

برای نگه داشتن و حفاظت مفصل ها در یک موقعیت خاص ، می توان از آتل استفاده نمود. در مواردی که از آتل نرم استفاده شود ، استفاده از آن ها برای بیماران راحت تر می باشد. به صورت کلی برای رسیدن به اهداف زیر استفاده از آتل و ارتز کاربرد دارد :

• کاهش خشکی مفصل
  • کاهش التهاب و درد
  • حمایت از مفصل ها
  • پیشگیری از بد شکلی
  • کاهش خشکی مفاصل
  • پیشگیری از تحمیل فشار بر روی مفاصل

فیزیوتراپی

برای مدیریت و درمان روماتیسم مفصلی در کرج ، فیزیوتراپی بسیار کمک کننده بوده و می تواند به سلامت مفصل ها و بهبود عملکرد عضلات و بافت های پیوندی کمک کند. ورزش کردن ، داشتن تحرک برای رفع علائم آرتریت روماتوئید از بهترین و موثرترین روش ها محسوب می شود.