ازن تراپی روش جدید و بدون عارضه ایست که با تزریق گاز ازن با غلظت تعیین شده توسط پزشک باعث کنترل التهاب و ترمیم آسیب های اسکلتی – عضلانی می شود. همچنین به منظور درمان تاندینیت ، آسیب های تاندونی ، بورسیت ، منیسک ، استئوآرتریت مفاصل و ترمیم دیسک های آسیب دیده بین مهره ها انجام می شود. تعداد جلسات درمان و میزان غلظت گاز تزریقی برای هر بیمار متغیر است. تشخیص فرد مناسب برای اوزون تراپی به عهده متخصص طب فیزیکی می باشد. شما می توانید جهت درمان بیماری های اسکلتی – عضلانی ( دیسک کمر ، آرتروز مفاصل و ستون فقرات ، رماتیسم ، ام اس و غیره ) به کلینیک تخصصی دکتر فرزام پور ، بهترین متخصص طب فیزیکی کرج مراجعه نمایید.

فواید ازن تراپی

ازن می تواند در ماهیچه ها ، داخل تاندون ، زیر پوست و مفاصل تزریق شود. در ادامه به برخی از مهم ترین فواید و مزایای ازن تراپی اشاره نموده ایم.

• کاهش میزان درد بلافاصله پس از تزریق
  • ترمیم و بازسازی بافت ها و غضروف ها به خصوص در ناحیه زانو
  • بهبود آسیب دیدگی های مزمن
  • ترمیم مفاصل
  • بهبود مفاصل آسیب دیده در اثر فعالیت های ورزشی
  • بهبود درد مفاصل ، اعصاب و ماهیچه ها

ازن تراپی در چه مواردی کاربرد دارد ؟

مواردی که ازن تراپی در آن ها کاربرد دارد عبارتند از :

• درمان انواع درد
  • جراحات
  • درد عصب و رگ سیاتیک
  • سینوزیت از خفیف تا شدید
  • بهبودی بعد از جراحی مفاصل
  • اختلالات و درد لگن
  • سندروم تونل کارپال
  • انواع عفونت دندان
  • آسیب دیدگی تاندون روتاتور کاف
  • آسیب دیدگی های ورزشی
  • اختلال آرنج تنیس بازان
  • شکستگی های غیر قابل درمان
  • درد گردن و کمر و مفاصل آن از متوسط تا شدید
  • آرتروز زانو و لگن ، البته لازم به ذکر است که اوزون تراپی در درمان لگن اثربخشی زیادی ندارد.
  • فرسودگی و بیرون زدگی دیسک کمر و گردن ، البته جهت درمان بیرون زدگی دیسک حاد نمی توان از ازن درمانی استفاده نمود.

مزایای ازن تراپی در کرج

ازن تراپي از ویژگی های بخصوصی برخوردار است که از جمله این خواص می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

• میزان اکسیژن رسانی به سلول ها را افزایش می دهد.
  • خاصیت ضدعفونی کنندگی دارد.
  • منجر به میکروب کشی می شود.
  • از رشد ویروس پیشگیری به عمل می آورد.
  • منجر به تحریک جریان خون می شود.
  • فرآیند ترمیم و بهبود زخم ها را سرعت می بخشد.

مکانیسم اثر ازن تراپی

گاز ازن یک ترکیب ناپایدار است که بعد از ورود به بدن و پس از گذشت ۸ دقیقه تبدیل به اکسیژن معمولی می شود. در زمان تبدیل گاز ازن به اکسیژن ، مقادیری از اشعه گاما و انرژی نیز تولید می گردند که منجر به تسریع روند ترمیم سلول های آسیب دیده می شوند. در طول این فرآیند ، آنزیم دی فسفوگلیسرات تحریک شده و به دنبال آن تولید ATP توسط میتوکندری ها و ورود اکسیژن به درون سلول ها که دو فاکتور اساسی جهت بازسازی سلول های آسیب دیده هستند نیز تحریک و تسهیل می شود.

روش های ازن تراپی در کرج

اوزون درمانی ، در حقیقت نوعی روش درمانی است که جزو پزشکی جایگزین محسوب می شود و طی آن ؛ مایع ، گاز یا محلول حاوی ازن به بدن بیمار تزریق می گردد. دکتر امیر فرزام پور بهترین متخصص طب فیزیکی کرج از برترین متخصصان این حوزه به شمار می روند. دکتر فرزام پور ؛ ازن تراپی در کرج را به دو روش سیستماتیک و تزریقات موضعی انجام می دهند و روالی که تاکنون بیشتر توسط ایشان انجام شده ، تزریقات موضعی ؛ اعم از تزریقات مفصلی ، تاندونی و تزریق در ناحیه کمری برای دیسکوپاتی ها است. دکتر فرزام پور از روش سیستماتیک نیز در درمان بیماری های روماتیسمی ؛ مانند آرتریت روماتوئید و التهابی عصبی مثل ام اس به طریق وارد کردن گاز ازن از طریق رکتوم استفاده می کنند. ناگفته نماند که ایشان ، تزریق به صورت رکتال را بیشتر پیشنهاد می کنند ؛ چرا که تزریق به صورت رکتال از عارضه کمتری برخوردار بوده و خطر کمتری نیز به دنبال دارد.

ازن تراپی به روش سیستماتیک

ازن درمانی به روش سیستماتیک ؛ روش جدیدی در تزریق ازن است که در درمان بیماری های ام اس ، بیماری های التهابی مفاصل یا رماتیسم نتایج بسیار خوبی در پی دارد. توجه داشته باشید که ازن تراپی به روش سیستماتیک ؛ حتی برای برخی بیماری های عفونی ، بیماری های خونی ، انواع سرطان و بیماری های مزمن پوستی نیز پاسخگو است و می تواند نقش کمک درمانی خوبی داشته باشد. البته بحث تخصصی دکتر فرزام ؛ بیشتر بر روی بیماری های ام اس ، بیماری های التهابی مفاصل و بیماری های رماتیسمی ؛ متمرکز است. در ارتباط با تعداد جلسات و میزان دوز تزریق در روش سیستماتیک نیز باید گفت که در هر فردی متفاوت است و به طور کلی حصول نتایج مطلوب در این روش ، نیاز به جلسات متعددی دارد.

ازن تراپی - دکتر فرزام پور

آیا درباره اثرات بالینی ازن تراپی چیزی می دانید ؟

ازن تراپی ، با توجه به غلظت مورد نظر جهت تزریق ، دوز تزریق و روش تجویز ؛ می تواند اثرات متفاوتی داشته باشد که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره داشته ایم :

• ازن خاصیت ضدالتهابی دارد : ازن ، توانایی آن را دارد که عوامل بیولوژیکی که منجر به بروز التهاب در بافت های بدن می شوند را اکسید کرده و با تنظیم واکنش های متابولیک در این بافت ها ؛ به بهبود بیماری های ناشی از التهابات نسوج کمک شایانی نماید.
  • ازن خاصیت ضد درد دارد : ازن می تواند از طریق اکسیداسیون فرآورده های آلگوپیتیدها ، از میزان درد بکاهد.
  • ازن دارای خاصیت ضدباکتری ، ویروس و قارچ می باشد : ازن ، قادر است کلیه انواع ویروس ها ، باکتری ها و قارچ ها را از بین برده و با تخریب باکتری هایی که اثر سوء بر سیستم ایمنی بدن می گذارند ، ایمنی بدن را ارتقاء دهد.
  • ازن خاصیت سم زدایی دارد : ازن با فعال ساختن قابلیت سم زدایی در نسج کلیه و نیز کبد ، می تواند به سم زدایی بدن کمک ویژه ای نماید.
  • ازن فرآیندهای تحت تاثیر اکسیژن را فعال می کند : ازن با افزایش میزان اکسیژن آزاد ، زمینه فعال سازی پروسه های وابسته به اکسیژن و افزایش تولید ATP را فراهم می آورند.

درمان دیسک کمر و کمردرد با ازن تراپی

فشار بر ریشه های عصبی و التهاب از عوامل ایجاد درد در ناحیه کمر می باشد که اغلب ماهیت تیر کشنده دارد. البته امروزه نقش التهاب را پررنگ تر از فشار عصبی می دانند چراکه فتق دیسک علایمی ندارد و اغلب مردم بدون اینکه متوجه بشوند دچار این بیماری هستند. به همین دلیل تزریق ازن با خاصیت ضد التهابی موجب کاهش التهاب اطراف ریشه عصبی و علائم تحریک آن خواهد شد.

ازن تراپی زانو توسط دکتر امیر فرزام پور بهترین متخصص طب فیزیک در کرج

چرا ازن درمانی را در آرتروز پیشنهاد می كنیم ؟

تزریق ازن موجب کاهش و یا بهبود التهاب و درد زانو خواهد شد ؛ چراکه افزایش میزان اکسیژن در بافتهای فرسوده تا حدودی موجب تحریک ترمیم مفصل می شود و با از بین بردن آنزیم هایی که موجب تخریب مفصل و یا پیشرفت آرتروز می شوند سیر بیماری را کند یا متوقف خواهد ساخت.

روش انجام ازن تراپی برای آرتروز زانو چگونه است ؟

گاز ازن موجب کاهش التهاب و درد مفاصل خواهد شد و همچنین باعث تحریک غضروف سازی می شود. طبق تشخیص پزشک و بسته به التهاب هر زانو تعداد جلسات درمان برای هر فرد متغیر می باشد. قبل و بعد از جراحی نیاز به مراقبت و یا مصرف داروی خاصی نیست و شخص بلافاصله بعد از جراحی می تواند به راحتی راه برود. ترکیب ازن ، پروکائین ، ویتامین بی ۱۲ و غیره باعث درمان تورم و افزایش گردش خون در بافت های نرم یا لیگامنت ها ، تاندون های متصل شده به استخوان زانو یا مفاصل دیگر خواهد شد و با تحریک رسوبات فیبری موجب ترمیم مفصل های آسیب دیده می شود.

نتیجه درمان با ازن تراپی در کرج

اوزون درمانی در کرج فقط یک تزریق ساده می باشد ، اما گاهی ممکن است بیمار نتیجه مطلوب را طی جلسات ابتدایی کسب نکند لذا لازم است جلسات درمانی بیشتری داشته باشد. تعداد جلسات و میزان غلظت درمان ازن تراپی  در کرج ؛ در هر فرد متغیر است که در جلسه اول درمان ، پس از تحلیل نتایج درمان جلسه اول مشخص خواهد شد.

تعداد جلسات درمانی

برای تزریق ازن هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و میزان پاسخگویی افراد مختلف به درمان با ازن متفاوت است اما غالبا در اکثریت افراد پس از تزریق ازن شاهد کاهش درد خواهیم بود. به طور کلی کاهش علائم بیماری از طریق تزریق ازن بسیار رضایت بخش است و عموما بیماران پس از درمان به این روش نیازی به درمان مجدد ندارند.

مراقبت های بعد از ازن تراپی

1. تا دو روز بعد از ازن درمانی به خوب استراحت کنید و از انجام فعالیت های سنگین پرهیز کنید چراکه روند بهبودی و ساخت کلاژن را دچار مشکل می کند.
  2. به مدت ۴۸ ساعت بعد از اوزون تراپی از کمپرس یخ جهت کاهش التهاب استفاده کنید و همچنین اندام های تحتانی را بالاتر از حد معمول قرار دهید.
  3. تا دو هفته در رژیم غذایی خود از پروتئین و روغن ماهی و مکمل های آن استفاده نمایید.
  4. داشتن درد و التهاب بعد از ازن تراپی طبیعی می باشد و جای نگرانی نیست؛ برای کاهش درد و التهاب می توانید از مواد و داروهای طبیعی تجویز شده توسط پزشک طب فیزیکی مصرف نمایید.
  5. بعد از اوزون درمانی از مصرف دارو هایی چون ایبوپروفن ، آسپرین و داروهای ضد التهاب اجتاب کنید.
  6. بعد از گذشت ۲ الی ۳ هفته فرد می تواند با دقت کافی فعالیت های فیزیکی خود را از سر بگیرد.

عوارض جانبی ازن تراپی

یکی از سوالات پرتکراری که متقاضیان این روش درمانی ، از پزشک خود می پرسند این است که آیا ازن تراپی عوارض دارد ؟در پاسخ به این پرسش ، باید اشاره داشت که احتمال بروز عوارض جانبی بعد از اوزون تراپی ؛ بسته به نوع و روش مورد استفاده ، متغیر خواهد بود. لازم به ذکر است که اکیدا توصیه می شود تحت هیچ شرایطی گازن ازن نباید استنشاق شود ؛ زیرا در صورت راه یابی آن به مجاری تنفسی یا حتی چشم ها ، پیامدها و عوارضی اعم از سردرد ، سرفه ، حالت تهوع ، استفراغ و سوزش در بیمار حادث خواهد شد. از دیگر عوارض جانبی ازن درمانی ، می توان به واکنش هرکس هایمر اشاره داشت که علائمی مشابه آنفولانزا ایجاد می کند و البته در بازه زمانی کوتاهی مرتفع می گردد. البته ناگفته نماند که موارد فوق الذکر همگی گذرا و موقتی هستند ؛ اما به هر حال توصیه می شود به منظور جلوگیری از بروز آن ها ، حتما به یک متخصص طب فیزیکی مجرب و کارآزموده مراجعه فرمایید.

هزینه ازن تراپی در کرج

هزینه اوزون تراپی بسته به محل تحت درمان و تعداد جلسات درمان در جلسه اول توسط پزشک متخصص طب فیزیکی خوب در کرج مشخص خواهد شد.

سخن آخر

تزریق ازن در روش سیستماتیک و از طریق رکتال ؛ به این صورت است که ازن به آهستگی وارد روده ها می شود و سپس از جداره های روده جذب جریان خون می گردد. لازم به ذکر است در روش رکتال ؛ روده باید قبل از تزریق خالی شود و تا نیم ساعت بعد از عمل دفعی صورت نگیرد.

سوالات متداول در مورد ازن درمانی

برای پایداری نتایج درمان اوزون تراپی چه باید کرد ؟

برای این منظور لازم است به توصیه ها و مراقبت هایی که توسط پزشک به شما ارائه می شود ، به دقت عمل کنید و به خوبی ورزش های مورد نظر را انجام دهید تا بدین صورت ارزن تراپی نتیجه دائمی داشته باشد.

تعداد دفعات لازم برای تزریق اوزون به چه صورت است ؟

بری این منظور لازم است توسط متخصص پوکی استخوان و یا متخصص بیماری های مفصلی خوب  در کرج ، معاینه شوید. سپس با توجه به میزان مشکل و همچنین تشخیص پزشک ، تعداد دفعات جلسات درمانی شما مشخص خواهد شد. معمولا به صورت کلی برای تزریق اوزون ، ۳ الی ۵ جلسه مورد نیاز است. در طی این جلسات ، روند بهبودی توسط پزشک بررسی شده و بر این اساس تزریق بیمار انجام می شود.

آیا در تمام موارد جابجایی دیسک یا لیز خوردن دیسک می توان از ازن درمانی استفاده کرد ؟

اوزون درمانی برای فتق و التهاب دیسک و ریشه عصبی کاربرد دارد. معمولا بیمارانی که به دیسک کمر مبتلا هستند ، دردی را در کمر احساس می کنند که این درد تا پاها ادامه دارد ؛ زیرا به اعصاب آن فشار وارد می کند. به همین دلیل این افراد نمی توانند مسیر زیادی را راه بروند و در هنگام راه رفتن احساس سنگینی در یک یا هر دو پا دارند. زمانی که فشار روی اعصاب زیاد باشد ، ممکن است بیمار از دست دادن احساس و یا حتی فلج شدن را تجربه نماید. در مواردی در مهره های گردن ، جابجایی دیسک اتفاق می افتد ، فرد علائم مشابهی را در اندام فوقانی و دست ها تجربه می کند ؛ بنابراین می توان گفت اوزون درمانی یک روش جایگزین برای درمان دیسک های جابجا شده می باشد.

عملکرد ازن تراپی برای درمان دیسک های جابجا شده به چه صورت می باشد ؟

ازن با آب موجود در دیسک که حدود ۸۰ درصد از حجم کل دیسک را تشکیل می دهد ، واکنش هایی نشان می دهد. به این ترتیب بر روی بیرون زدگی دیسک اثر می گذارد و موجب می شود فشار ایجاد شده به علت بیرون زدگی دیسک ، بر روی عصب آزاد شود.

قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
مینو
1 سال گذشته