آرتروز زانو

آرتروز زانو نوعی بیماری مفصلی است که منجر به آسیب دیدگی و تخریب مفاصل می شود. عموما افراد بسیاری بعد از ۴۰ سالگی به این عارضه دچار می شوند اما اغلب مشاهده می شود که این افراد با علائم خاصی مواجه نمی شوند.

به طور کلی ، درد در ناحیه زانو جزو شایع ترین مشکلات در میان افراد جامعه می باشد که فعالیت روزمره ، شغل ، مسافرت ، ورزش و حتی تفریح را مختل خواهد نمود.

از زانو می توان به عنوان بزرگترین مفصل بدن یاد کرد ، مفصل زانو متشکل از سه استخوان ران ، ساق و کشکک می باشد ، غضروف انتهای زانو به وسیله کپسول مفصلی پوشانده شده است و در حالت کلی می توان گفت که زانو مشابه یک لولا عمل می کند.

آرتروز زانو

علائم آرتروز زانو

روند پیشروی این ببماری به صورت تدریجی می باشد و طی آن غضروفی که استخوان زانو را احاطه کرده ، نازک شده و تدریجا تخریب می گردد. به دنبال آن کاهش فضای مفصلی اتفاق می افتد. ساییدگی مفصل یا آرتروز عموما خود را در سنین بالاتر از ۳۵ الی ۴۰ سال نشان می دهد.

درد در ناحیه مفصل زانو از اولین نشانه های آرتروز می باشد ، باید اشاره نمود این درد در اثر انجام فعالیت های بدنی شدت یافته و هنگام استراحت تسکین می یابد.

به طور کلی از علائم زیر می توان به عنوان علائم و نشانه های آرتروز زانو یاد کرد :

• فرد مبتلا به این عارضه ، هنگام برخاستن از خواب در مفاصل خود احساس سفتی می کند ، البته این حالت پس از گذشت ۵ الی ۱۰ دقیقه برطرف می گردد.
  • پیشرفت بیماری ، منجر به کاهش دامنه حرکات زانو و نهایتا خشکی و بی حرکتی مفصل زانو خواهد شد.
  • گاها مشاهده می شود در اثر آرتروز ، در ناحیه پشت زانو یک کیست ایجاد می شود که سایز آن از یک نارنگی بزرگ تر بوده و برداشتن آن ضرورتی ندارد.
  • برخی افراد که دچار این عارضه هستند گاهی اوقات از مفصل زانوی خود صدای شکستگی به گوش شان می رسد.

علل ابتلا به آرتروز زانو

• وراثت

احتمال بروز استئوآرتریت زانو در برخی از خانواده ها بالا است.

• افزایش وزن

افزایش وزن باعث ایجاد فشار به زانو شده و احتمال سائیدگی زانو را افزایش می دهد.

• افزایش سن

با افزایش سن بر شدت این بیماری افزوده می شود.

• جنسیت

عموما ابتلا به این بیماری در میان بانوان بیشتر از آقایان است و بانوان بالای سن ۵۰ سال بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

• برخورد ضربه به زانو

آسیب هایی که به دنبال فعالیت های ورزشی یا غیره به زانو وارد می شود در طولانی مدت می توانند زمینه ساز استئوارتریت زانو شوند.

تشخیص آرتروز زانو

به طور کلی پزشک متخصص طب فیزیکی پس از شنیدن شرح حال بیمار ، معاینه نمودن او و تجویز عکس ساده از زانوی بیمار قادر به تشخیص آرتروز و همچنین میزان آسیب وارده به زانو خواهد بود.

• 3 × 4 =