آرتروز زانو

آرتروز زانو نوعی بیماری مفصلی است که منجر به آسیب دیدگی و تخریب مفاصل می شود. عموما افراد بسیاری بعد از ۴۰ سالگی به این عارضه دچار می شوند اما اغلب مشاهده می شود که این افراد با علائم خاصی مواجه نمی شوند.

به طور کلی ، درد در ناحیه زانو جزو شایع ترین مشکلات در میان افراد جامعه می باشد که فعالیت روزمره ، شغل ، مسافرت ، ورزش و حتی تفریح را مختل خواهد نمود.

از زانو می توان به عنوان بزرگترین مفصل بدن یاد کرد ، مفصل زانو متشکل از سه استخوان ران ، ساق و کشکک می باشد ، غضروف انتهای زانو به وسیله کپسول مفصلی پوشانده شده است و در حالت کلی می توان گفت که زانو مشابه یک لولا عمل می کند.

علائم آرتروز زانو

روند پیشروی این ببماری به صورت تدریجی می باشد و طی آن غضروفی که استخوان زانو را احاطه کرده ، نازک شده و تدریجا تخریب می گردد. به دنبال آن کاهش فضای مفصلی اتفاق می افتد. ساییدگی مفصل یا آرتروز عموما خود را در سنین بالاتر از ۳۵ الی ۴۰ سال نشان می دهد.

درد در ناحیه مفصل زانو از اولین نشانه های آرتروز می باشد ، باید اشاره نمود این درد در اثر انجام فعالیت های بدنی شدت یافته و هنگام استراحت تسکین می یابد.

به طور کلی از علائم زیر می توان به عنوان علائم و نشانه های آرتروز زانو یاد کرد :

• فرد مبتلا به این عارضه ، هنگام برخاستن از خواب در مفاصل خود احساس سفتی می کند ، البته این حالت پس از گذشت ۵ الی ۱۰ دقیقه برطرف می گردد.
  • پیشرفت بیماری ، منجر به کاهش دامنه حرکات زانو و نهایتا خشکی و بی حرکتی مفصل زانو خواهد شد.
  • گاها مشاهده می شود در اثر آرتروز ، در ناحیه پشت زانو یک کیست ایجاد می شود که سایز آن از یک نارنگی بزرگ تر بوده و برداشتن آن ضرورتی ندارد.
  • برخی افراد که دچار این عارضه هستند گاهی اوقات از مفصل زانوی خود صدای شکستگی به گوش شان می رسد.

علل ابتلا به آرتروز زانو

• وراثت

احتمال بروز استئوآرتریت زانو در برخی از خانواده ها بالا است.

• افزایش وزن

افزایش وزن باعث ایجاد فشار به زانو شده و احتمال سائیدگی زانو را افزایش می دهد.

• افزایش سن

با افزایش سن بر شدت این بیماری افزوده می شود.

• جنسیت

عموما ابتلا به این بیماری در میان بانوان بیشتر از آقایان است و بانوان بالای سن ۵۰ سال بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

• برخورد ضربه به زانو

آسیب هایی که به دنبال فعالیت های ورزشی یا غیره به زانو وارد می شود در طولانی مدت می توانند زمینه ساز استئوارتریت زانو شوند.

تشخیص آرتروز زانو

به طور کلی پزشک متخصص طب فیزیکی پس از شنیدن شرح حال بیمار ، معاینه نمودن او و تجویز عکس ساده از زانوی بیمار قادر به تشخیص آرتروز و همچنین میزان آسیب وارده به زانو خواهد بود.

درمان آرتروز زانو

در واقع با درمان آرتروز زانو ، درد کاهش یافته و فرد قادر است انجام فعالیت های خود را از سر گیرد.

به طور کلی برنامه درمانی برای افراد مبتلا به آرتروز زانو عبارتند از :

• تزریق PRP
  • تزریق کورتون
  • مصرف دارو های ضد التهاب
  • ایجاد تغییر در شیوه زندگی یا Lifestyle
  • کاهش وزن موجب می شود تا از فشار وارد شدن به مفاصل جلوگیری شود.
  • استفاده از زانو بند : این امر موجب می شود تا به هنگام راه رفتن و انجام فعالیت ، از مفصل محافظت به عمل آید.
  • ورزش کردن به ویژه برای تقویت عضلات زانو : تقویت شدن عضلات موجب بهبود عملکرد مفصل و کم شدن اصطحکاک بین سطوح مفصلی خواهد شد.
  • استفاده از کفش و کفی طبی و مناسب : این کار موجب می شود تا پا در راستای درستی قرار گیرد و فشار در سطوح مختلف مفصلی به صورت نرمال پخش شود.
  • فیزیوتراپی و کار درمانی : نوعی توان بخشی است که هدف از آن کاهش میزان درد و محدودیت های فیزیکی ، گسترش دامنه فعالیت های جسمانی و نیز افزایش توان ماهیچه های مجاور زانو می باشند.

مهم ترین فعالیت ها در کنار روش های درمانی

• کاهش سطح فعالیت های بدنی
  • افراد مبتلا به آرتروز زانو بهتر است کمتر از پله و سطوح شیبدار استفاده کنند.
  • از توالت های فرنگی یا صندلی استفاده کنند.
  • از بلند کردن اجسام سنگین خودداری نمایند.
  • افرادی که به آرتروز ستون مهره مبتلا هستند، در بستر سفت تری بخوابند.
  • شیوه درست بلند کردن اجسام از روی زمین را یاد بگیرند.
  • افراد می توانند برای حفظ انعطاف مفاصل ، نرمش های کششی و تقویتی انجام دهند تا آنها را قوی تر کرده و قادر به انجام فعالیت های روزمره خود باشند. در این حالت انجام شنا و پیاده روی به شدت توصیه می شود.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه آرتروز کدام قسمت را درگیر کرده، نرمش های خاصی انجام می شود و انجام آن ها می تواند تا حد زیادی موجب کاهش درد گردد.

• استفاده از وسایل کمکی همچون کفی طبی ، برس های زانو و چسب زدن به کشکک موجب کنترل حرکات شده و در کم شدن درد بسیار موثر می باشد.
  • استفاده از عصا توسط دست مخالف ، تا حدودی درد را کاهش خواهد داد.
  • یکی دیگر از روش های التیام درد ، گرم نگه داشتن مفصل مبتلا به آرتروز می باشد.
  • برای گرم نگه داشتن می توانید از لباس های ضخیم تر ، کیسه آب گرم یا حوله برقی استفاده کنید.
  • علاوه بر موارد ذکر شده، مراجعه به پزشک و تجویز دارو توسط ایشان ، در کاهش درد بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
  • بنابراین برای کنترل این عارضه حتما به پزشک مراجعه فرمایید.

در صورتی که موارد ذکر شده چندان در التیام و بهبودی آرتروز زانو موثر نبود ، عمل جراحی انجام خواهد شد.

ازن تراپی و تزریق ژل

ژل از مواد ترکیبی که در غضروف خود سطح مفصل موجود است ساخته می شود ، تزریق ژل به این منظور انجام می شود که بتوان از طریق آن یک مقدار سطح مفصل را لغزنده کرد.

به طور کلی ژل از این بابت تزریق می شود که به کمک آن بتوان ضایعات خفیف ایجاد شده را تا اندازه ای در دراز مدت ترمیم نمود ، بعلاوه تزریق ژل موجب می شود مفصل تا اندازه ای روان کار کند.

ازن تراپی یا همان گاز ازن و به عبارتی مولکول o3  یعنی سه اتم اکسیژن می باشد که وجه تمایز آن با اکسیژن تنها این است که اکسیژن ، o2 است ولی ازن o3 می باشد.

در حقیقت ازن یک مولکول فعال است که دارای خاصیت ضدالتهابی و ترمیمی در بافت ها است.

به طور کلی ، وقتی که حجمی از گاز ازن با میزان غلظتی خاص ، تزریق می شود یا اینکه به صورت موضعی در ناحیه ای از بدن قرار می گیرد سبب کاهش التهاب آن ناحیه می شود.

چنانچه ناحیه تحت درمان ، چندین بار در معرض تزریق ازن قرار بگیرد ، ازن می تواند برای آن ناحیه حالت ترمیمی داشته باشد ، چرا که می تواند بافت آسیب دیده را تا اندازه ای ترمیم کند.

توجه داشته باشید هرگز نمی توان ادعا نمود که می توان به کمک تزریق ازن یک سطح آسیب دیده شدید را ترمیم نمود ، اما ترمیم آسیب دیدگی های خفیف چه از نوع تاندونی ، چه مفصلی و چه التهاباتی که به خاطر کشیدگی ایجاد شده اند با تزریق ازن امکان پذیر است و ازن می تواند در ترمیم این نوع از آسیب دیدگی ها خیلی موثر باشد.

• 15 − پنج =