اسکولیوز یا انحراف ستون فقرات ، انحراف یک طرفه یا جانبی ستون فقرات است که اغلب در سنین بزرگسالی نمود پیدا می کند. هرچند انحراف ستون فقرات در افرادی که به عارضه هایی همچون فلج مغزی و دیستروفی عضلانی دچار هستند ، به کرات دیده شده است، اما همچنان علت بروز این دسته از بیماری های اسکلتی عضلانی در دوران کودکی نامعلوم است.

انحراف ستون فقرات

علائم اسکولیوز

افراد مبتلا به اسکولیوز، در حالت ایستاده بدنشان به یک سمت متمایل می شود. از دیگر علائم مربوط به آن ، می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

• کتف ، کمر و لگن نانتقارن
  • برجستگی و برآمدگی تیغه یا استخوان یکی از شانه ها
  • نمایان بودن دنده ها در یک سمت از بدن

موارد بالا ممکن است به بروز درد و گرفتگی در ناحیه تحتانی کمر و درد و بی حسی در پاها منجر شوند. همچنین به سبب فشارهای عضلانی فرد احساس کوفتگی می کند.

علل وقوع انحراف ستون فقرات

در برخی موارد، بروز اسکولیوز علل و دلایل کاملاً مشخصی دارد. متخصصان عارضه مذکور را در دو قسم ساختاری و غیر ساختاری تقسیم بندی کرده اند.
در اسکولیوزهای غیر ساختاری ، ستون فقرات عملکرد نرمال و طبیعی دارد اما ظاهر آن کج به نظر می رسد.

این امر به سبب دلایل متعددی همچون بلندتر بودن یکی از پاها ، اسپاسم عضلات و التهاباتی مانند آپاندیسیت نمود پیدا می کند. چنانچه موارد ذکر شده بهبود یابند، انحراف ستون فقرات نیز رفع می شود.

در اسکولیوزهای ساختاری انحراف و کجی ستون فقرات ثابت و برگشت ناپذیر می باشد. علت و فاکتورهای دخیل در بروز این عارضه عبارتند از :

• فلج مغزی
  • دیستروفی عضلانی
  • ناهنجاری های مادرزادی
  • عفونت ها
  • تومور
  • عوامل ژنتیکی مانند سندرم مارفان و سندرم داون

شایان ذکر است که در بعضی موارد علل بروز انحراف ستون فقرات نامشخص است. این موارد در دسته اسکولیوز ایدیوپاتیک قرار می گیرند. در خصوص اسکولیوز ایدیوپاتیک می توان گفت که سوابق خانوادگی و ژنتیکی مربوط به این عارضه، ریسک بروز اسکولیوز را در فرد یا دیگر اعضای خانواده نیز بالا می برد. چنانچه خود یا یکی از فرزندانتان به این بیماری اسکلتی عضلانی دچار هستید ، لازم است سایر فرزندانتان مرتباً تحت نظر متخصص معاینه شوند.

درمان اسکولیوز

در راستای اتخاذ روند درمانی، فاکتورهای متعددی دخیل هستند که شدت انحراف ستون فقرات ، مهم ترین آن ها می باشد. در وهله اول هدف ، کنترل علائم ناشی از اسکولیوز و درمان آن به روش های غیر جراحی است ؛ خصوصاً در صورتی که فرد بیمار همچنان سن رشد و بلوغ خود را به طور کامل سپری نکرده باشد.

به طور معمول در قدم اول روند درمانی ، فیزیوتراپی به همراه تمرینات و حرکات کششی انجام می شود. در صورت لزوم و صلاحدید متخصص طب فیزیکی تغییراتی در برنامه غذایی فرد نیز اعمال می گردد. ورزش های تحمل وزن همانند پیاده روی از پوکی استخوان جلوگیری کرده و علائم ناشی از انحراف ستون فقرات را بهبود می بخشد.

چنانچه عارضه اسکولیوز با پوکی استخوان همراه باشد ، با ساییده شدن استخوان ها ، انحراف ستون فقرات نیز تشدید می شود. بنابراین پروسه درمانی اتخاذ شده باید هر دو اختلال را مورد هدف قرار دهد. اگر با ادامه دادن روند درمانی ، درد همچنان احساس شود یا علائم اسکولیوز به حدی شدید باشند که حرکت شخص را محدود سازد ، روند جراحی گزینه بعدی برای درمان است.

استفاده از بریس

یکی دیگر از روندهای درمانی ، استفاده از بریس می باشد. بریس ها در انواع مختلفی در دسترس هستند . متخصص با توجه به مشخصه های بیمار همچون سن ، درجه انحنای ستون فقرات و سبک و شرایط کار و زندگی او ، یکی از انواع آن را برای بیمار تجویز می نماید. معمولاً این روند درمانی ، نتایج رضایت بخشی را به همراه دارد.