درد های سیاتیک

درد های سیاتیک : سیاتیک به معنی درد تیر کشیده از کمر به پا می باشد و ممکن است این درد با گزگز ، سوزن سوزن شدن و احساس ضعف همراه باشد.

سیاتیک یک بیماری نمی باشد بلکه می تواند یکی از علائم بیماری هایی از قبیل بیماری های دژنراتیو دیسک و تنگی کانال نخاعی و فتق دیسک کمر و یا آسیب محیطی خودعصب باشد..

بزرگ ترین عصب بدن عصب سیاتیک است و از تلفیق ریشه های عصبی که از پایین ستون فقرات شروع شده تشکیل می شود.

علائم سیاتیک

علائم سیاتیک بسته به محلی که دچار آسیب شده است گوناگون است. ممکن است بیشتر از یک ریشه عصبی درگیر شود و در نتیجه مجموعه ای از علائم زیر را به طور همزمان احساس کنید.

سیاتیک ریشه عصبی L4

ناحیه درگیر ران می باشد و فرد حین کشیدن پا در قسمت ران احساس ضعف خواهد داشت و موجب تحت تاثیر قرار دادن حرکت سریع زانو و کند کردن حرکت زانو می گردد.

سیاتیک ریشه عصبی L5

ناحیه درگیر شده و علائم آن مربوط به شست و مچ پا می باشد، فرد در قسمت روی پا به خصوص بین انگشت شست و انگشت  دوم احساس درد یا بی حسی دارد.

سیاتیک ریشه عصبی S1

قسمت بیرونی پا در این نوع از سیاتیک بیشتر درگیر می شود. درد به وجود آمده به سمت انگشتان کوچک پا می رسد و فرد حین ایستادن روی نوک انگشت ها و بلند کردن پاشنه پا احساس ضعف خواهد داشت.

درد های سیاتیک

درمان دردهای سیاتیک

تشخیص سیاتیک و درمان آن به منظور کاهش دردهای نیمه پایینی بدن و علائم ناشی از سیاتیک انجام می شود.

زمانی که عصب سیاتیک فشرده شود بیمار دچار درد، بی حسی، سوزش و ضعف عضلانی می گردد.

اولین راهکار برای درمان دردهای سیاتیک درمان های کم تهاجمی و غیر جراحی می باشد چرا که درمان های غیر جراحی ایمن ، بی خطر و بدون عوارض می باشد و نتایج مطلوبی را به همراه دارد.

بهترین روش های درمان دردهای سیاتیک شامل :

• استراحت
  • تجویز ورزش برای درد های سیاتیک
  • استفاده از NSAIDs (داروی ضد التهابی غیر استروئیدی ) و گاهی ضد التهاب های استروییدی
  • ازن تراپی یا لیزر درمانی
  • اصلاح نمودن عادت های نادرست و بهبود وضعیت ستون فقرات