درمان آرتروز با طب سوزنی

درمان آرتروز با طب سوزنی جایگزین مناسبی برای اغلب بیماران مبتلا به آرتروز زانو می باشد، که درمانی کنترلی نیست و اغلب افراد که فعالیت ورزشی دارند و طب سوزنی انجام می دهند، قادر خواهند از خطر ابتلا به آرتروز در آینده جلوگیری نمایند.

طب سوزنی برای بسیاری از مبتلایان به عنوان جایگزین یا مکمل درمان های مدرن آرتروز مورد استفاده قرار می گیرد و با تحریک مفاصل ملتهب شده قادر به تسکین درد قابل توجهی خواهد بود.

درمان آرتروز با طب سوزنی

روش درمان آرتروز با طب سوزنی

طب سوزنی روش درمانی است که سوزن ها در نقطه تحت درمان که نزدیک ناحیه درد بوده قرار داده می شود که این نواحی ممکن است تا قبل از شروع درمان ، با هر تماسی ، بسیار آسیب پذیر و دردناک شود.

با توجه به متد درمانی پزشک در هر جلسه درمان طب سوزنی حدودا مدت ۲۰ دقیقه سوزن ها داخل پوست باقی خواهند ماند.

به طور متوسط  بعد از ۳ الی ۶ جلسه درمانی درد در مفاصل شروع به کاهش می کند و باید گفت که تعداد جلسات درمانی ، متفاوت خواهد بود.

دردهای طولانی مدت آرتروز شدید زانو می تواند به ۱ یا ۲ جلسه ی درمانی هفتگی ، طی چندین ماه مورد نیاز باشد.

باید متذکر شد که هنگام داخل شدن سوزن به بدن ، احساس گزش خفیفی خواهید داشت وغیر آن هیچگونه دردی را حس نخواهید کرد،  متخصص طب سوزنی با چرخاندن سریع سوزن ها ، طی جلسه ی درمانی ، نقاط مربوطه را تحریک می کند.

درمان آرتروز با طب سوزنی 2

تاثیر طب سوزنی برای درد مفاصل زانو

یکی از علت های اصلی ناتوانی و درد به خصوص در افراد سالخورده از بین رفتن غضروف مفصل زانو می باشد، زانو یکی از مفاصل اصلی تحمل کننده وزن بدن است به مین خاطر درد آن می تواند بسیار ناتوان کننده باشد.

طب سوزنی می تواند در افراد دچار آرتروز زانو از درد مفصل بکاهد و کارکرد آن را بهبود بخشد. این به این معنا نیست که طب سوزنی را جایگزین درمان های طبی که کارایی شان به اثبات رسیده، نماییم.

اما طب سوزنی برای زانو درد می تواند درمان مکمل یا کمکی باشد.

آیا طب سوزنی دردناک است؟

سوزن ‌هایی که برای درمان طب سوزنی مورد استفاده قرار می گیرند بسیار باریک هستند و اکثر افراد در هنگام استفاده از این سوزن ‌ها دردی احساس نمی کنند یا احتمالاً درد آن ها بسیار کم است. این افراد اغلب پس از درمان احساس پر انرژی و ریلکس شدن خواهند داشت.

عوارض طب سوزنی چیست؟

بیشتر افراد در مورد عوارض و خطرات انجام طب سوزنی نگران هستند برای برطرف کردن نگرانی می توان متذکر شد که اگر روش درمانی توسط یک پزشک مجرب متخصص طب فیزیکی انجام شود کاملاً ایمن، بی خطر و بدون عارضه خواهد بود.

طب سوزنی سبب تحریک توانایی خود درمانی در بدن می شود که داشتن علایمی همراه خود طبیعی می باشد که به طور معمول نشانه های مثبتی هستند، این فرآیندها نشان دهنده آغاز تاثیر پذیرفتن بدن از سوزن درمانی است.

معمولا پاسخ بدن به درمان باعلائم زیر همراه است:

• داشتن خستگی یا کوفتگی بعد از یک دوره طب سوزنی یک نشانه مثبت از تاثیر گذار بودن روش درمانی طب سوزنی است.
  • محل درمان ممکن است برای چند روز درد داشته باشند. اما درد نیز در صورت دوام یا در محلی ناخواسته می توانید به پزشک مراجعه نمایید.
  • کبودی بعد از طب سوزنی معمول است و لازم است از قبل با بیمار مطرح شود.
  • انقباضات غیر ارادی ماهیچه ها بعد از طب سوزنی معمول است و لازم است شدت و میزان درد با بیمار بررسی شود.
  • با این همه هیچ یک از عوارض گفته شده تهدیدی جدی برای سلامت فرد محسوب نمی شود و عمدتا زودگذر هستند.

فواید طب سوزنی چیست؟

برای کنترل برخی از دردها و برای بیمارانی که داروهای مسکن بر روی بدنشان تاثیر نمی گذارد موثر است. زمانی که این روش با درمان های جدید ترکیب شود، تاثیر بسزایی در تسکین و درمان آرتروز زانو خواهد بود.

نتایج درمان آرتروز با طب سوزنی

بسیاری افراد پس از درمان با توجه به کنترل مجموعه مختلفی از علائم بیماری، استفاده از آن را مفید می ‌دانند. به هر حال، مطالعات و نتایج بررسی‌ها نشان دهنده سودمندی این درمان برای افرادی است که به نتایج حاصل از آن اعتقاد داشته‌اند.

در صورتی که نتوانستید با استفاده از سایر روش‌ها درد زانوی خود را کنترل کنید، طب سوزنی ارزش امتحان کردن را خواهد داشت.

چه کسانی نباید از طب سوزنی استفاده کنند؟

افرادی که دچار اختلال انعقاد خون هستند چرا که ممکن است در نتیجه استفاده از طب سوزنی با ریسک خونریزی مواجه شوند.

زنان باردار قبل از استفاده از طب سوزنی باید با پزشک متخصص طب فیزیکی خود صحبت کنند. توجه داشته باشید در هیچ شرایطی نباید به روش‌های درمان معمول بی توجهی شده و فقط از طب سوزنی برای درمان بیماری و کاهش درد استفاده شود.

دکتر امیر فرزام پور

متخصص طب فیزیکی _ بیماری های عضلانی و اسکلتی