درمان آرتروز با طب سوزنی

امروزه درمان آرتروز با طب سوزنی بهترین جایگزین و مکمل برای درمان های قبلی آرتروز زانو می باشد. طب سوزنی با تحریک مفاصل ملتهب موجب تسکین درد می شود و جایگزین مناسب و مکملی برای درمان های مدرن آرتروز می باشد.

روش درمان آرتروز با طب سوزنی

برای درمان آرتروز به کمک طب سوزنی ، سوزن ها در نواحی تحت درمان و نزدیک ناحیه درد قرار داده خواهند شد، این نواحی ممکن است تا قبل از شروع درمان ، با کوچک ترین تماس بسیار آسیب پذیر باشند.

در این روش، در هر جلسه سوزن ها به مدت ۲۰ دقیقه در داخل پوست قرار خواهند گرفت.

معمولا بعد از ۳ الی ۶ جلسه درمانی ، درد کاهش می یابد و جلسات درمانی برای همه یکسان نمی باشد.

لازم به ذکر است وارد شدن سوزن به داخل بدن ، هیچگونه دردی را به همراه نخواهد داشت و تنها احساس گزش خفیفی خواهید کرد، متخصص طب سوزنی طی جلسات مختلف از طریق چرخاندن سریع سوزن ها موجب تحریک نقاط تحت درمان می شود.

تاثیر طب سوزنی برای درد مفاصل زانو

زانو یکی از مفصل های مهم در تحمل وزن بدن می باشد، به همین دلیل درد این قسمت فرد را ناتوان می کند. یکی از دلایل اصلی بروز درد به خصوص در افراد مسن ، از بین رفتن غضروف مفصل زانو می باشد.

طب سوزنی می تواند موجب کاهش درد مفاصل در افراد مبتلا به آرتروز زانو شود و باعث بهبود عملکرد زانو شود. البته این به این معنا نیست که طب سوزنی را جایگزین درمان های طبی که کارایی شان به اثبات رسیده ، نماییم.

اما طب سوزنی درمانی مکمل و کمکی برای درمان زانو می باشد.

آیا طب سوزنی دردناک است؟

سوزن های مورد استفاده در طب سوزنی بسیار ظریف و باریک هستند، به همین دلیل اغلب افراد احساس درد نمی کنند و تنها احساس گزش خفیفی خواهند کرد. معمولا این افراد اغلب پس از درمان احساس شادابی می کنند.

عوارض طب سوزنی چیست؟

اکثر افراد نگران عوارض و خطرات ناشی از طب سوزنی می باشند، اما این نکته حائز اهمیت است که چنانچه درمان توسط یک پزشک با تجربه متخصص طب فیزیکی انجام شود ، کاملا بی خطر و بدون عوارض می باشد.

طب سوزنی جهت تحریک توانایی خود درمانی، در افراد انجام می شود که همراه نشانه هایی می باشد ، این فرآیند ها نشان دهنده آغاز تاثیر پذیری بدن از طب سوزنی می باشد.

معمولا بعد از تاثیر پذیری ، بدن این علائم را نشان می دهد:

• کبودی بعد از انجام طب سوزنی طبیعی می باشد و جای نگرانی نیست.
  • بعد از انجام طب سوزنی انقباضات غیر ارادی ماهیچه نیز طبیعی می باشد و شدت و میزان درد باید با بیمار بررسی شود.
  • ممکن است محل درمان تا چند روز به همراه درد باشد، اما چنانچه به صورت مداوم در نقطه ای دیگر دچار درد شدید، پزشک خود را در جریان بگذارید.
  • چنانچه در ناحیه درمان احساس خستگی یا کوفتگی داشتید، نشان دهنده تاثیر گذاری طب سوزنی می باشد.
  • با این وجود هیچ یک از عوارض گفته شده تهدیدی برای سلامت فرد ندارد و پس از مدتی رفع خواهد شد.

فواید طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی برای درمان یا کنترل درد هایی که با مسکن قابل تسکین نیستند انجام می شود. چنانچه این درمان با سایر درمان های جدید ترکیب شود، در کسب نتیجه نهایی تاثیر بسزایی به همراه خواهد داشت.

نتایج درمان آرتروز با طب سوزنی

بسیاری از افراد با انجام طب سوزنی به طور کلی درمان می شوند به همین دلیل استفاده از آن را مفید می دانند. به طور کلی بررسی ها نشان داده این درمان برای بسیاری از افراد سودمند می باشند.

چنانچه برای تسکین درد خود از سایر روش ها جواب نگرفتید ، امتحان طب سوزنی می تواند موثر باشد.

چه کسانی نباید از طب سوزنی استفاده کنند؟

افرادی که دچار انعقاد خون هستند نباید از طب سوزنی استفاده کنند. چرا که در این افراد امکان خونریزی وجود دارد.

خانمهای باردار حتما باید قبل از انجام طب سوزنی با پزشک متخصص طب فیزیکی خود مشورت کنند. لازم به ذکر است به هیچ عنوان نباید برای درمان دردهای خود روش های درمان معمول را نادیده گرفت و تنها از طب سوزنی استفاده نمایید.

فواید طب سوزنی در درمان آرتروز

بر اساس مشاهدات به دست آمده می توان گفت که اکثریت بیماران مبتلا به آرتروز از طریق طب سوزنی ، نسبت به مصرف داروهای ضد التهابی و ضد درد و همچنین ترکیبات استروییدی نیاز کمتری خواهند داشت.

بدین ترتیب درمان آرتروز با طب سوزنی منجر به کاهش عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو براندام های داخلی بدن از قبیل کبد ، کلیه و معده می شود.

به طور کلی طب سوزنی روشی بدون درد بوده و منجر به کاهش میزان استرس از سیستم ذهنی و جسمی شده و به نوعی آرامش بخش می باشد.

طب سوزنی باعث ایجاد هماهنگی بیشتر در عملکرد اندام ها و بافت های بدن شده و تورم و التهاب مفاصل را کاسته و درمان می نماید.

روش های نوین طب سوزنی

متدهای نوین ، استفاده از سوزن توسط پزشک متخصص را کاهش می دهد و منجر به سهولت فرآیند درمان می شوند.

به طوری که امروزه درعمده موارد لیزر با توان کم ، پالس های نوری و پالس ها ی مغناطیسی ضربان دار جایگزین سوزن شده و نقاط مورد نظر و تحت درمان را تحریک می کنند.

این روش ها عموما برای بیماران مبتلا به انعقاد خون ، کودکان و افرادی که از درمان با سوزن واهمه دارند مناسب می باشند.

مدت زمان درمان در روش فوق الذکر نیز معمولا به شدت علائم بیماری و ضریب پاسخگویی به درمان وابسته می باشد و ممکن است هفته ها یا ماه ها به طول بیانجامد.

آیا پس از درمان آرتروز با طب سوزنی ، بیماری بازگشت پذیر است ؟

میزان بهبودی و همینطور مدت ماندگاری آن در هر فرد متغیر می باشد.

به طور مثال چنانچه فرد مبتلا به آرتروز ، جوان باشد و جلسات درمانی را به صورت صحیح و در جلسات منظم درمانی انجام دهد ، همچنین به انجام ورزش های توصیه شده بعد از جلسات درمانی مبادرت ورزد ، قاعدتا بیماری هرگز بازگشت نخواهد داشت.

در افراد با سنین بالاتر شرایط مذکور متفاوت خواهد بود. به گونه ای که بر اساس وضعیت بیمار ، دوران بهبودی بین چند ماه تا چند سال متغیر خواهد بود.

• هفده − شانزده =