درمان روماتیسم مفصلی امکان پذیر است ؟

درمان روماتیسم مفصلی : روماتیسم مفصلی ، بیماری التهاب دردناک مفاصل است. دلایل این بیماری هنوز مشخص نشده است. این عارضه یک بیماری خود ایمنی است یعنی سیستم ایمنی بدن به طور تهاجمی بافت ها و مفاصل سالم بدن را به عنوان میکروب و ویروس هدف قرار می دهد و منجر به سفتی، التهاب و درد مفصل می شوند.

ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی می تواند منجر به روماتیسم مفصلی شود.

روماتیسم مفصلی از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است و می تواند تقریباً در هر مفصل تأثیر بگذارد، مفصل انگشتان، شست، مچ دست، پا و مچ پا بیشتر درگیر هستند.

زانوها و شانه ها نیز ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند. بندرت آرنج، باسن، گردن و سایر مفاصل مبتلا می شوند.

درمان روماتیسم مفصلی ، در حوزه اختیارات متخصص طب فیزیکی می باشد ؛ لذا توصیه می شود برای درمان این بیماری ، به بهترین متخصص طب فیزیکی شهر خود رجوع فرمایید.

دکتر امیر فرزام پور ، متخصص طب فیزیکی کرج ؛ از برجسته ترین متخصصان طب فیزیکی در استان البرز می باشند که انجام موفقت آمیز بیماری روماتیسم مفصلی را تضمین می نمایند.

درمان روماتیسم مفصلی

علائم و نشانه های روماتیسم مفصلی

علائم روماتیسم مفصلی ، در افراد متفاوت است، از موارد زیر را می توان به عنوان شایع ترین علائم روماتیسم مفصلی نام برد :

• درد و تورم در مفاصل
  • سفتی در مفاصل، به ویژه صبح یا بعد از استراحت و طولانی تر از ۳۰ دقیقه
  • قرمزی یا گرما در مفصل
  • التهاب در اطراف تاندون ها
  • خستگی و از دست دادن انرژی
  • یک احساس عمومی از خوب نبودن که اغلب مانند آنفولانزا توصیف می شود
  • از دست دادن اشتها
  • کم خونی
  • التهاب در قسمت های دیگر بدن مانند چشم

تشخیص روماتیسم مفصلی

تشخیص روماتیسم مفصلی در مراحل اولیه ممکن است دشوار باشد زیرا علائم و نشانه های اولیه بیماری های دیگر را تقلید می کند. هیچ آزمایش خون یا یافته فیزیکی برای تأیید تشخیص وجود ندارد. در حین معاینه فیزیکی، پزشک مفاصل را از نظر تورم، قرمزی و گرما و قدرت عضلانی را بررسی میکند.

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید اغلب دارای میزان رسوب گلبول های قرمز یا پروتئین واکنش پذیر هستند که ممکن است وجود یک روند التهابی در بدن را نشان دهد.

تصویربرداری اشعه ایکس برای پیگیری پیشرفت آرتروز در مفاصل با گذشت زمان تجویز می شود.

ام آر آی و سونوگرافی می تواند به تعیین شدت بیماری کمک کند.

درمان روماتیسم مفصلی

اگرچه هیچ درمانی برای آرتریت روماتوئید وجود ندارد، درمان و پشتیبانی به موقع از جمله دارو، تغییر سبک زندگی ، درمان های حمایتی و جراحی می تواند خطر آسیب مفصل را کاهش دهد و تأثیر بیماری را محدود کند.

داروهایی در دسترس هستند که می توانند از بدتر شدن آرتریت روماتوئید جلوگیری کنند و خطر مشکلات بعدی را کاهش دهند.

این داروها اغلب به ۲ نوع اصلی تقسیم می شوند: داروهای ضد رماتیسمی اصلاح کننده بیماری و درمان های بیولوژیکی.

علاوه بر داروهایی که برای کنترل پیشرفت آرتریت روماتوئید استفاده می شود، ممکن است لازم باشد برای تسکین درد به طور خاص دارو نیز مصرف کنید.

در برخی موارد ، ممکن است مسکن ها مانند پاراستامول یا ترکیبی از پاراستامول و کدئین برای تسکین درد تجویز شود. این داروها التهاب مفاصل را درمان نمی کنند، اما می تواند برای تسکین درد مفید باشند.

روش های غیرتهاجمی درمان روماتیسم مفصلی

در صورت عدم پاسخگویی دارودرمانی جهت مقابله با روماتیسم مفصلی ؛ پزشک معالج شما ممکن است ، یکی از روش های ذیل را در این راستا تجویز نماید.

روش های درمانی غیرتهاجمی برای مقابله با اثرات روماتیسم مفاصلی عبارتند از :

• ازن تراپی
  • پی آر پی