درمان ساییدگی زانو

درمان ساییدگی زانو : ساییدگی زانو یا در حقیقت آرتروز مفصل زانو یکی از شایع ترین انواع التهابات مفاصل می باشد که متاسفانه شمار مبتلایان به آن روزانه در حال افزایش است و میلیون ها نفر در سرتاسر جهان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

ناگفته نماند که ساییدگی مفصل یا آرتروز مفاصل می تواند هر مفصلی را درگیر کند ؛ اما عمدتا متوجه زانو بوده و خود را در این اندام بیشتر نمایان می کند.

البته علاوه بر ساییدگی زانو که رایج ترین نوع آرتروز مفاصل می باشد ؛ ساییدگی مفاصل ستون فقرات ، ران و دست نیز رو به افزایش است و سیر صعودی را طی می کند.

ساییدگی یا آرتروز می تواند همه مفاصل را درگیر نماید ولی ساییدگی زانو به عنوان شایع ترین ساییدگی مفصل یا آرتروز شناخته می شود. در صورتی که این عارضه پیشرفت کند ، غضروف های زانو به طور کامل از بین رفته و در نتیجه استخوان ها با هم تماس می یابند ، لذا در صورت ابتلا به این موارد باید سریعا اقدام به درمان ساییدگی زانو نمود.

آناتومی مفصل زانو

شایان ذکر است که از مفصل زانو می توان به عنوان بزرگترين مفصل سينويال بدن یاد کرد ؛ مفصل زانو مانع به هم رسيدن  استخوان اندام هایی اعم از ران ، ساق و کشکک پا می شود.

توجه داشته باشید که در امتداد استخوان های مزبور ، یک ساختار صاف و مستحکم وجود دارد که تحت عنوان غضروف هيالين از آن یاد می شود و وظیفه آن به حرکت درآوردن این ساختمان ها بر روی يكديگر می باشد.

به علاوه ،  ساختمان غضروفی رشته ای سفت ومحکمی بین استخوان های ران و ساق پا قرار دارند که منسیک نام دارد. تعدادی رباط نیز وجود دارند که به لیگامان معروفند و موظف به متصل نمودن این استخوان ها به هم می باشند و از حرکت نا به جای آن ها جلوگیری می کنند.

تمامی ساختمان هایی که ذکر کردیم به وسیله بافتی محکم به نام کپسول مفصلی احاطه شده اند.

درمان-ساییدگی-زانو

علل ساييدگی زانو

عوامل زیر از جمله رایج ترین علل ساییدگی زانو می باشند که عبارتند از :

• سن : با بالا رفتن سن ، ریسک ابتلا به ساییدگی مفاصل نیز تشدید می گردد.
  • جنسیت : خانم ها بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
  • اضافه وزن : چاقی از عواملی است که سبب ایجاد فشار بر ران و زانو شده و زمینه ساز ابتلا به ساییدگی زانو می گردد.
  • شغل : برخی مشاغل که با نشست و برخاست مداوم همراه هستند ، شغل هایی که نیازمند ایستادن به مدت طولانی هستند و سبب کم تحرکی می شوند و نیز شغل هایی که نیاز به استفاده مکرر از پله دارند از جمله مواردی هستند که موجب ساییدگی زانو می شوند.
  • ژنتیک : از دیگر مواردی که به ساییدگی زانو می انجامد دلایل وراثتی و ژنتیکی می باشد.
  • آسيب های مفصلی : برخی آسیب های وارده به مفصل زانو که ممکن است در اثر حرکات ورزشی یا تصادفات رانندگی ، حادث گردند می توانند منجر به پارگی لیگامان های صلیبی يا منیسک ها شده و به افزایش احتمال ابتلا به ساییدگی زانو بیانجامند.
  • اشكالات بیومکانیک : منظور از اشکالات بیومکانیک ، مشکلاتی اعم از تفاوت فاحش در طول پاها و غیره می باشد که می تواند احتمال ساییدگی مفصل زانو یا آرتروز زانو را افزایش دهد.

علائم ساییدگی زانو

• احساس درد در زانو به خصوص در مواقع راه رفتن ، بالا و پایین رفتن از پله و ایستادن به مدت طولانی
  • تشدید درد در ناحیه زانو در صورت لمس این ناحیه
  • احساس خشکی و سفتی در زانو
  • عدم توانایی در خم و راست کردن زانو به طور کامل
  • احساس سایش در زانو هنگام خم و راست کردن این ناحیه
  • برجستگی های استخوانی در اطراف مفصل
  • فاصله گرفتن زانوها از هم
  • تغییر شیوه راه رفتن

درمان ساییدگی زانو

هنوز شیوه درمانی قطعی و بدون بازگشت برای این بیماری وجود ندارد ، اما می توان به کمک روش های ذیل این بیماری را کنترل نموده و از پیشرفت آن جلوگیری نمود :

• ورزش و کنترل وزن
  • تصحیح نحوه نشستن
  • استفاده نکردن از پله
  • استفاده از توالت فرنگی
  • ابزار کمکی از قبیل کفی طبی ، زانو بندهای مخصوص و عصا
  • کاردرمانی
  • تزریق کورتیکواستروئید در زانو
  • طب سوزنی
  • مکمل های غضروف ساز
  • ازن تراپی
  • پی آر پی

مصرف دارو در درمان ساییدگی زانو

طبق تشخیص و تجویز پزشک متخصص می توان از داروهای استامینوفن ، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی نظیر دیکلوفناک ، ناپروکسن و بروفن و همچنین داروهای دولوگزتین برای کنترل و کاهش دردها ناشی از ساییدگی زانو استفاده نمود.

درمان ساییدگی زانو با فیزیوتراپی و آب درمانی

به کمک حرکات ورزشی مرتبط فیزیوتراپی با می توان عضلات اطراف زانو را تقویت نموده و دامنه حرکات زانو ( خم و راست شدن زانو ) را افزایش داد و نهایتا درد ناشی از ساییدگی زانو را کاست. چنانچه انجام این حرکات در خشکی غیر قابل تحمل باشد ، روش آب درمانی برای کنترل درد توصیه می گردد.

جراحی ساییدگی زانو

در صورت عدم بهبود درد ساییدگی زانو به کمک روش های فوق الذکر ، جراحی آخرین متد درمانی خواهد بود.

درباره drfarzamadm

• یک + شانزده =