درمان ساییدگی زانو

ساییدگی یا آرتروز می تواند همه مفاصل را درگیر نماید ولی ساییدگی زانو به عنوان شایع ترین ساییدگی مفاصل یا آرتروز شناخته می شود. در صورتی که این عارضه پیشرفت کند ، غضروف های زانو به طور کامل از بین رفته و در نتیجه استخوان ها با هم تماس می یابند ، لذا در صورت ابتلا به این موارد باید سریعا اقدام به درمان ساییدگی زانو نمود.

درمان-ساییدگی-زانو

علل ساییدگی زانو

• وراثت
  • افزایش سن
  • اضافه وزن
  • آسیب به مفاصل
  • جنسیت ، این بیماری در میان خانم ها شایع تر است.
  • برخی مشاغل ، به طور مثال مشاغلی که نیاز به ایستادن های طولانی مدت دارند یا بدن تحرک هستند و مواردی از این قبیل زمینه ساز ابتلا به ساییدگی مفصل زانو می باشند.
  • اختلالات بیومکانیک ، برخی اشکالات بیومکانیک نظیر تفاوت در طول پاها می توانند منجر به ابتلا به این بیماری گردند.

علائم ساییدگی زانو

• احساس درد در زانو به خصوص در مواقع راه رفتن ، بالا و پایین رفتن از پله و ایستادن به مدت طولانی
  • تشدید درد در ناحیه زانو در صورت لمس این ناحیه
  • احساس خشکی و سفتی در زانو
  • عدم توانایی در خم و راست کردن زانو به طور کامل
  • احساس سایش در زانو هنگام خم و راست کردن این ناحیه
  • برجستگی های استخوانی در اطراف مفصل
  • فاصله گرفتن زانوها از هم
  • تغییر شیوه راه رفتن

درمان ساییدگی زانو

هنوز شیوه درمانی قطعی و بدون بازگشت برای این بیماری وجود ندارد ، اما می توان به کمک روش های ذیل این بیماری را کنترل نموده و از پیشرفت آن جلوگیری نمود :

• ورزش و کنترل وزن
  • تصحیح نحوه نشستن
  • استفاده نکردن از پله
  • استفاده از توالت فرنگی
  • ابزار کمکی از قبیل کفی طبی ، زانو بندهای مخصوص و عصا
  • کاردرمانی
  • تزریق کورتیکواستروئید در زانو
  • طب سوزنی
  • مکمل های غضروف ساز
  • ازن تراپی
  • پی آر پی

مصرف دارو در درمان ساییدگی زانو

طبق تشخیص و تجویز پزشک متخصص می توان از داروهای استامینوفن ، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی نظیر دیکلوفناک ، ناپروکسن و بروفن و همچنین داروهای دولوگزتین برای کنترل و کاهش دردها ناشی از ساییدگی زانو استفاده نمود.

درمان ساییدگی زانو با فیزیوتراپی و آب درمانی

به کمک حرکات ورزشی مرتبط فیزیوتراپی با می توان عضلات اطراف زانو را تقویت نموده و دامنه حرکات زانو ( خم و راست شدن زانو ) را افزایش داد و نهایتا درد ناشی از ساییدگی زانو را کاست. چنانچه انجام این حرکات در خشکی غیر قابل تحمل باشد ، روش آب درمانی برای کنترل درد توصیه می گردد.

جراحی ساییدگی زانو

در صورت عدم بهبود درد ساییدگی زانو به کمک روش های فوق الذکر ، جراحی آخرین متد درمانی خواهد بود.

درباره drfarzamadm

• یک × 3 =