درمان چسبندگی عصب دست

درمان چسبندگی عصب دست : فشرده شدن و گیر افتادن عصب ها از شایع ترین علل چسبندگی عصب دست می باشد.

این اختلال باعث می شود که اعصاب دست در قسمت های مختلفی گیر بیافتند که شایعترین محل گیر افتادگی در قسمت مچ دست می باشد.

مسئول حس و حرکت دست سه عصب مدیان، اولنا و رادیال است که عصب مدیان از وسط مچ عبور می كند تا به انگشتان برسد که این قسمت به شكل تونل است و به آن تونل كارپ گفته می شود.

اگر در این تونل به دلایلی روی عصب فشار وارد شود علایمی مانند گزگز و مور مور شدن، سوزش و درد ایجاد می شود و انگشتان حالت خواب رفتگی پیدا خواهند کرد.

حالت خواب رفتگی در شب و ابتدای صبح بیشتر اتفاق می افتد اما بتدریج با پیشرفت بیماری در روزها نیز خواب رفتگی دیده می شود.

علائم چسبندگی عصب دست

شخص احساس گز‌گز، درد، سوزن سوزن شدن در انگشتان دست  را دارد و ممکن است این حس در ساعد بازو و حتی شانه و اشکال در انجام حرکات ظریف مانند گرفتن سوزن اتفاق بیافتد.

ممکن است بیمار در انگشت احساس تورم داشته باشد بدون اینکه تورم خاصی دیده شود.

ابتدا شکایت بیماران مربوط به انگشت شست و دو انگشت کناری آن است و در صورت ادامه داشتن بیماری و درمان نکردن، دو انگشت دیگر هم دچار علائم می‌شود.

وقتی بیماری پیشرفت می‌کند، درد ازبین می ‌رود اما اشیا از دست فرد می‌افتد. در این حالت تحلیل عضلات دست که روی حرکات شست اثر می‌گذارد، ایجاد می‌شود.

افتادن اجسام از دست در موارد شدید عضلات ناحیه شست لاغر می شوند.

قابل ذکر است که اگر تحلیل در عضله دست اتفاق بیفتد، مشکل برگشت ‌‌ناپذیر است.

علایم در شب بدتر می شوند.علایم هنگام گرفتن تلفن در دست بدتر می شوند. اما با تکان دادن دست این علایم بهتر می شوند.

در موارد شدید درد بیمار را از خواب بیدار می کند.

درمان چسبندگی عصب دست 2

آیا علت مور مور شدن انگشتان دست می‌تواند دلیل چسبندگی عصب دست باشد ؟

از مچ دست، یک عصب و ۹ تاندون می‌ گذرد که اینها مجموعا، کانالی را تشکیل می ‌دهند‌. اگر در این تونل، فضا برای عصب مدیان، تنگ شود، فشار بیشتری به عصب آن ناحیه وارد می‌ شود و این فشار اگر زیاد باشد به مرور باعث آسیب عصب دست می ‌شود و علائم ظاهر می شوند.

بی حسی گزگز و مورمور در سه انگشت شست، اشاره، انگشت وسط و در سندرم تونل کارپ کف دست دچار این علایم نمی شود. در صورت وجود این علایم در کف دست انجام نوار عصب به تشخیص علت کمک خواهد کرد.

علت ایجاد چسبندگی عصب دست

زمانی که بیماری پیشرفت می کند قدرت انگشتان كمتر می شود و عضلات دست لاغر می شوند که عوامل مختلفی در ایجاد این حالت دخالت دارند.

از علل شایع حركات تكراری دست است، افرادی كه قالی بافی می كنند به احتمال بیشتری به این حالت مبتلا می شوند.

تغییرات هورمونی در طی حاملگی و یائسگی  و بیماریهائی از قبیل دیابت، كم كاری تیروئید و رماتیسم مفصلی

گاهی علایم باعث بیدار شدن فرد از خواب شده و حركت دادن دست ها به سختی انجام می شود. درد بیمار ممكن است به ساعد بازو و شانه نیز بكشد.

درمان چسبندگی عصب دست

• فرد باید حتی الامكان از انجام حركات تكراری دست ها خودداری نماید.
  • از وسایلی که باعث لرزش دست می شود خودداری کنید چرا که استفاده از حالت لرزشی به دست ها موجب بدتر شدن علایم و بیماری خواهد شد.
  • تصحیح وضعیت مچ در هنگام كار و اصلاح وضعیت درست نشستن.
  • استفاده از مچ بند مخصوص در سه ماه اول بعد از شروع علایم بسیار موثر است و حتما باید مچ بند در شب پوشیده شود. توصیه می شود در طی روز نیز از مچ بند استفاده کنید.
  • زاویه مچ بند باید تنظیم باشد. اغلب اسپلینت ها یا مچ بند ها ساخته شده در بازار دارای زاویه مناسبی نیستند اگر به صورت صحیح استفاده نشود باعث بدتر شدن علایم می گردند.
  • استفاده از برخی داروها در درمان چسبندگی عصب دست موثر است.
  • تزریق كورتیكو استروئید و مدالیتی ها
  • استفاده از اولتراسوند و لیزر  درمانی می تواند به بهبود بیماری چسبندگی عصب دست كمك کند.

دکتر امیر فرزام پور

متخصص طب فیزیکی _ بیماری های عضلانی و اسکلتی