درمان کمر درد با ازن تراپی

درمان کمر درد با ازن تراپی : امروزه کمردرد جزو رایج ترین دردهای ستون فقرات است که جامعه کنونی با آن درگیرند. راهکارهای درمانی متعددی به منظور درمان کمردرد وجود دارد که برخی از این روش های درمانی نیاز به صرف هزینه های گزاف دارد ، از این رو افراد غالبا به دنبال راهی هستند که در عین اثربخش بودن ، بار اقتصادی سنگینی به دنبال نداشته باشد.

ازن تراپی یکی از کارآمدترین شیوه های درمانی است که به دلیل هزینه های مناسب آن ، ایمنی و اثربخشی بالایی که دارد ، حداقل تهاجمی بودن آن و از همه مهم تر به علت برخورداری از اثر ضد درد و ضد التهاب بالقوه ؛ به عنوان یکی از گزینه های معتبر درمانی است که درمان ستون فقرات و بسیاری از بیماری های مزمن و التهابی را امکان پذیر می سازد ، از این رو درمان کمر درد با ازن تراپی به افراد مبتلا به کمردرد پیشنهاد می شود.

در سطح جهان ؛ مطالعات جامعی در حوزه ازن تراپی و فواید آن انجام گرفته است که کاهش قابل توجه درد پس از درمان با ازن را در ۶۵ الی ۸۰ درصد بیماران مبتلا به علائم فتق دیسک ، نشان می دهد و خوشبختانه تا کنون هیچ گونه عارضه ای از آن گزارش نشده است.

کاربرد ازن تراپی

کاربرد درمان با ازن به حدّی است که حتی در برخی بیماران می تواند زمان انجام عمل جراحی را به تعویق بیاندازد. در پروسه درمان دیسک کمر با ازن ، گاز اکسیژن مستقیما به بافت آسیب دیده تزریق می شود و این عمل از فشار روی اعصاب کم می کند و در نتیجه می توان گفت که ازن تراپی در تسکین درد حاد و مزمن درد کمر در کوتاه ترین زمان ممکن ، بسیار مؤثر است.

لازم به ذکر است که اگر چه تزریق استروئید اپیدورال ، یک گزینه استاندارد برای درمان غیر جراحی است ؛ اما ایمنی لازم را ندارد ، لذا ازن تراپی ، می تواند به عنوان یک روش درمانی بی خطر ؛ جایگزین استفاده از استروئیدهای اپیدورال شود.

ازن از چه طریقی می تواند در بهبود سلامتی موثر باشد ؟

مکانیزم عملکرد ازن به نحوی است که از طریق موارد ذیل به کاهش درد و بهبود سلامت می انجامد :

• تصفیه خون
  • نرمال سازی هورمون ها و تولید آنزیم
  • تحریک سیستم ایمنی بدن برای تسریع در بهبودی
  • غیرفعال کردن باکتری ها ، ویروس ها ، قارچ ها وانگل ها
  • بهبود گردش خون از طریق پاکسازی عروق و شریان ها

فواید ازن تراپی

• ازن ، دارای خواص ضد التهابی است.
  • سبب کاهش درد می شود.
  • خونریزی را متوقف می نماید.
  • آسیب های سکته مغزی را کنترل و محدود می نماید.
  • ضربان قلب غیر طبیعی را اصلاح می کند.
  • عوارض ناشی از دیابت را کاهش می دهد.
  • در بهبود عملکرد حافظه و مغز موثر است.

توضیحات دکتر فرزام پور بهترین متخصص طب فیزیکی کرج ؛ درباره کمردرد

چه عواملی باعث شیوع کمر درد می شود ؟

• سن
  • افزایش وزن و چاقی
  • تغذیه نامناسب داشتن
  • ایجاد ضربه
  • وضعیت قرار گیری نامطلوب
  • روش نادرست حمل اشیای سنگین
  • عدم تحرک
  • داشتن استرس و اضطراب

نحوه درمان کمر درد با ازن تراپی

پس از بررسی صلاحیت بیمار جهت انجام این روش درمانی توسط پزشک متخصص ،  بیمار به اتاق عمل تجهیز یافته به دستگاه سی ـ آرم که نوعی روش تصویربرداری با اشعه ایکس می باشد و در واقع به کمک آن از بیمار تصاویر زنده گرفته می‌شود انتقال می یابد.

لازم به ذکر است که در این مکان ، کلیه اقدامات احتیاطی در زمینه ضد عفونی بودن تجهیزات مورد استفاده لحاظ می گردد.

در مرحله بعدی از بیمار خواسته می شود تا به شکم بخوابد تا دیسک هایی که دچار اشکال یا اختلال هستند مشخص ‌شوند.

سپس در موضع درمان ، بی حسی موضعی اعمال می گردد و سوزن دیسکوگرافی به دیسک ورود می یابد.

باید خاطر نشان نمود که درمان با ازن تراپی به هیچ وجه دردناک نبوده و هر فردی به سهولت قادر به تحمل آن می باشد.

سپس پزشک متخصص ، به کمک تصاویر سی ـ آرم اقدام به قرار دادن سوزن در محل مناسب می نماید.

درمان کمر درد با ازن تراپی

پس از این مرحله ، ماده حاجب نسبت به اشعه دستگاه که سبب افزایش کنتراست پرتونگاری یا تصویر برداری می شود جهت مشاهده بهتر دیسک ، به موضع درمان تزریق می شود. این کار اصطلاحا دیسکوگرام تلقی می گردد.

در این مرحله ، مجددا داروی بی‌حسی به داخل دیسک تزریق می گردد و پس از گذشت یک دقیقه ، گاز ازن که مخلوطی از اکسیژن و ازن می باشد و از دستگاه تولید کننده ازن دریافت می شود به داخل دیسک بیمار تزریق می ‌شود و در نهایت سوزن از موضع درمان خارج می گردد.

درمان کمر درد با ازن تراپی در قیاس با جراحی دیسک کمر هم برای بیمار و هم برای پزشک بسیار کم خطر است و در بازه زمانی کوتاه تری قابل انجام می باشد.

به لحاظ هزینه های درمان نیز ، ازن تراپی مقرون به صرفه تر و اقتصادی ‌تر است.

بنابراین با انجام این روش درمانی ، بسیاری از عوارض ناشی از جراحی اعم از آثار زیانبار بیهوشی کاهش می یابد ، همچنین در زمان و پول نیز صرفه ‌جویی به عمل می آید.

موفقیت آمیز بودن درمان کمر درد با ازن تراپی به چه عواملی بستگی دارد ؟

• انتخاب صحیح بیمار

از آنجا که لغزش دیسک در همه موارد به کمک ازن تراپی قابل کنترل نمی باشد ، لذا می بایست پزشک متخصص در صورت ابتلای بیمار به دیسک کمر در ابتدا سوابق پزشکی وی را بررسی نماید و سپس از طریق آزمایشاتی نظیر ام آر آی به تشخیص این مسئله بپردازد که آیا استفاده از روش درمانی ازن تراپی برای بیمار مثمر ثمر خواهد بود یا خیر.

• مهارت کافی پزشک در انجام ازن تراپی

طبیعتا امروزه در بسیاری از مراکز درمانی ، ازن تراپی انجام می‌ شود ، اما این مسئله بسیار حائز اهمیت است که دستیابی به نتایج رضایت بخش از درمان با روش ازن تراپی مستلزم تخصص و کارآزمودگی پزشک می باشد ، چرا که در غیر اینصورت به شکست منتهی می شود.

•  انجام ازن تراپی مطابق پروتکل مناسب

بدیهی است که ازن تراپی دیسک کمر در مقایسه با روش های جراحی از ایمنی بیشتری برخوردار است ، اما این روش درمانی در صورتی می تواند نتیجه بخش باشد که مطابق پروتکل انتشار یافته در متون تخصصی به اجرا در آید.

تاکید بر انجام ازن تراپی طبق قوانین منتشر شده تخصصی ، به این خاطر است که این روش درمانی اثرات سوئی برای بیمار ایجاد نکند.

عوارض ازن تراپی دیسک کمر

اگر ازن تراپی توسط پزشکان ماهر و مجرب طب فیزیکی انجام شود، بسیار ایمن خواهد بود و عوارضی را به همراه نخواهد داشت.

بعد از انجام ازن تراپی داشتن اسپاسم ماهیچه و درد سوزشی گذرا و موقتی طبیعی می باشد و جای نگرانی نیست .

میزان تاثیر اوزون بر دیسک کمر در حدود ۸۰ درصد موفقیت آمیز می باشد.

ازن درمانی ترکیبی از گاز ازن به همراه پروکائین، ویتامین ب ۱۲ و مواد دیگر است که در بافت های نرم یا مفاصل دیگر متصل شده است تزریق می گردد و باعث افزایش جریان خون می شود و رسوبات فیبری محل را تحریک می کند تا سلول ها با کمک این رسوبات بافت آسیب دیده را ترمیم کند.