ساییدگی مفصل یا آرتروز

مهمترین علائم ساییدگی مفصل یا آرتروز شامل موارد زیر می باشد.

علائم ساییدگی مفصل یا آرتروز

درد

درد ساییدگی مفصل بتدریج شروع شده و با گذشت زمان بتدریج شدت آن بیشتر می گردد.

فرد با استراحت کردن می تواند باعث کاهش درد زانو شود.

با شدت یافتن ساییدگی یا آرتروز، احتمال درد حین استراحت هم وجود خواهد داشت.

ممکن است درد در مفصل بیمار احساس نگردد و در نقطه ای دورتر حس شود. به عنوان مثال درد مفصل ران ممکن است در ران احساس شود.

خشکی و محدودیت حرکت مفصل

به طور معمول خشکی مفصل در بیماران مبتلا به آرتروز، صبح ها بیشتر احساس خواهد شد و این خشکی بتدریج در طول روز کمتر می گردد.

قابل ذکر است که این خشکی زودتر از خشکی که در روماتیسم مفصلی دیده می شود بهبود می یابد. به طوری که معمولا خشکی مفصل بیمار بعد از نیم ساعت بهبود خواهد یافت.

ساییدگی مفصل یا آرتروز

تورم مفصل

تورم مفصل از علائم آرتروز می باشد اما غالبا این تورم با قرمزی و گرم شدن مفصل همراه نیست.

بزرگتر شدن مفصل

به طور معمول مفصل مبتلا به ساییدگی مفصل زانو بزرگتر می گردد که دلیل این تغییر شکل رشد استخوان های اطراف مفصل می باشد.

در برخی مواقع مفصل مبتلا به آرتروز زانو تغییر شکل می دهد و در امتداد استخوان های دو طرف تغییر خواهد کرد.به عنوان مثال پرانتزی شدن زانو را می توان یکی از علائم آرتروز زانو دانست.

لنگش و بد راه رفتن

لنگیدن و بد راه رفتن می تواند در اثر ساییدگی مفاصل ران و زانو ایجاد شود. افراد مبتلا احتمال بیشتری دارد که زمین بخورند.

افزایش وزن و آرتروز

اشخاص چاق با اضافه وزن شدید بیشتر در معرض آرتروز زانو قرار دارند. به این دلیل که فشار زیادی به مفاصل وارد می شود و باعث افزایش هورمون های التهاب زا و تخریب کننده ی سلول ها و غضروف های زانو می گردد.

با رعایت رژیم غذایی مناسب و انجام فعالیت ورزشی می توان موجب کاهش علائم التهاب زا گردید و کمک شایانی به تسکین درد نمود.

نکته قابل ذکر این است که چنانچه فردی به مدت طولانی بی تحرک باشد به سختی می تواند به سمت ورزش روی آورد و باید تحرک بدنی و فعالیت های ورزشی مناسب به تدریج وارد برنامه ی روزانه ی چنین افرادی گردد.

دکتر امیر فرزام پور

متخصص طب فیزیکی _ بیماری های عضلانی و اسکلتی