طب سوزنی

طب سوزنی ، یکی از متدهای طب چینی می باشد که از گذشته تا حال از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است. طب سوزني بر اساس نظریه ” انرژی چی ” استوار شده است، این انرژی در داخل و بیرون و درون راه هایی که به آن ها کانال انرژی گفته می شود، جریان دارد.

طب سوزني در واقع وارد کردن سوزن های ظریف در پوست و بر روی نقاط استراتژیکی و حیاتی بدن می باشد.

پزشکانی که طب سوزني انجام می دهند بر این باورند که زمانی فرد بیمار می شود که چیزی مسیر حرکت انرژی چی را مسدود کرده و باعث برهم زدن تعال آن شده است و با طب سوزني می توان مسیر مسدود شده کانال های انرژی را باز کرد و بدن را به تعادل اولیه خود باز گرداند.

اما پزشکان غربی بر این باورند که طب سوزني با فشاری که بر نقاط خاص بدن وارد می کند باعث تحریک اعصاب، ماهیچه های همبند می شود و در نتیجه این امر باعث افزایش ترشح مسکن های طبیعی بدن و بهبود جریان خون می شود.

فواید طب سوزنی چیست؟

برای کنترل برخی از دردها و برای بیمارانی که داروهای مسکن بر روی بدنشان تاثیر نمی گذارد موثر است.

زمانی که این روش با درمان های جدید ترکیب شود، تاثیر بسزایی دارد.

کاربرد طب سوزنی

• درد کمر و ستون فقرات
  • درد ناشی از آرتروز مفاصل
  • درد آتریت
  • سندروم تونل کارپال
  • فیبرومیالژی
  • میگرن و سردرد های تنشی
  • دندان درد
  • و غیره

طب سوزنی چگونه انجام می شود؟

پزشک سوزن را در نقاط خاص وارد می کند و این درمان حدود ۱۵ دقیقه الی ۱ ساعت طول می کشد و امکان دارد نیاز به چند جلسه درمان وجود داشته باشد.

عوارض طب سوزنی چیست؟

برخی از افراد نگران خطرات طب سوزني هستند، اما باید گفت در صورتی که این روش درمانی توسط یک پزشک مجرب انجام شود کاملاً ایمن، بی خطر و بدون عارضه است.

از طب سوزنی برای درمان چه بیماری هایی می توان استفاده کرد ؟

طب سوزنی در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد که برخی از آن ها به شرح ذیل می باشند :

• انواع مشکلات گوارشی از قبیل زخم معده ، یبوست مزمن و ورم روده
  • بیماری های مربوط به استخوان ها و مفاصل از قبیل درد عصب سیاتیک دست و پا ، گردن درد ، آرتروز مفاصل مانند آرتروز زانو ، ورم مفاصل و سایر بیماری های استخوانی
  • بیماری های مرتبط با اعصاب اعم از اضطراب ، استرس ، افسردگی، وسواس فکری ، پارکینسون و غیره
  • بیماری های مرتبط با زنان نظیر دردهای ایام قاعدگی ، عادات ماهیانه نامنظم ، عادات ماهیانه دردناک ، نازایی، پرولاپس رحم ، بیماری های تخمدان
  • بیماری های مربوط به گوش و حلق و بینی مانند سرگیجه و حالت تهوع ، وزوز گوش ، کری استخوانی و کری عصبی
  • انواع سردرد از قبیل سردردهای عصبی ، سردردهای سینوسی ، سردردهای عروقی ، میگرن و غیره
  • انواع بیماری های ریوی مانند آلرژی و حساسیت ، خلط و سرفه و آسم
  • پیشگیری از بیماری هایی نظیر هپاتیت و ایدز از طریق تقویت کبد و سیستم ایمنی بدن

آیا طب سوزنی درد دارد ؟

خیر ، سوزن های بکار گرفته در طب سوزنی بسیار ظریف و نازک هستند و در زمان ورود به بدن اصلا دردی ایجاد نخواهند کرد یا اینکه دردی بسیار جزئی و خفیف به دنبال خواهند داشت.

به طور کلی ، بیمار پس از درمان با طب سوزنی احساس آرامش و انرژی زیادی خواهد داشت.

درمان درد زانو با طب سوزنی

طب سوزنی در درمان ساییدگی و آرتروز مفاصل تاثیرات موثر و چشمگیری دارد.

در درمان دردهای مرتبط با مفاصل و استخوان ها ، نقاط طب سوزنی با توجه به مفصل و استخوان مربوطه مشخص می شود.

برخی از نقاط مشخص  شده به منظور درمان مفصل مورد نظر هستند و برخی دیگر به منظور درمان تمامی مشکلات استخوانی و درمان پوکی مفاصل می باشند.

طب سوزنی با افزایش هورمون های طبیعی بدن منجر به رفع درد و التهاب می شود و نهایتا با افزایش جریان خون درون تاندون ها و مفا صل و همچنین بهبود قدرت آن ها سبب درمان بیماری های مرتبط با مفاصل و استخوانی می گردد.

کاربرد طب سوزنی در درمان سرطان

همانطور که پیشتر ذکر شد طب سوزنی سبب کاهش درد شده و تهوع و استفراغ را کاهش می دهد ، بنابراین برخی اوقات می توان از طب سوزنی جهت مبارزه با نشانه های ناشی از انواع سرطان و شیمی درمانی نیز بهره برد.

چه افرادی نمی توانند از طب سوزنی استفاده کنند ؟

1. افرادی که با اختلالات خونی مواجه هستند.
  2. افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند.
  3. افرادی که در بدن شان دستگاه های الکتریکی نظیر دستگاه ضربان ساز قلب دارند.
  4. خانم های باردار ، که حتما باید این موضوع را به اطلاع پزشک خود برسانند.

در خاتمه باید خاطر نشان نمود که بیماران برای انجام انواع روش های درمانی از جمله طب سوزنی می بایست به مراکز درمانی معتبر مراجعه نمایند و زیر نظر پزشک متخصص ، اقدام به درمان نمایند.