طب سوزنی ، یکی از متدهای طب چینی می باشد که از گذشته تا کنون از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است. طب سوزني بر اساس نظریه ” انرژی چی ” استوار شده است ، این انرژی در بیرون و درون راه هایی که به آن ها کانال انرژی گفته می شود ، جریان دارد.

طب سوزني در واقع وارد کردن سوزن های ظریف در پوست و بر روی نقاط استراتژیکی و حیاتی بدن می باشد.پزشکانی که طب سوزني انجام می دهند بر این باورند که زمانی که فردی بیمار می شود در واقع مانعی ، مسیر حرکت انرژی چی را مسدود کرده و باعث برهم زدن تعال آن شده است و با طب سوزني می توان مسیر مسدود شده کانال های انرژی را باز کرد و بدن را به تعادل اولیه خود باز گرداند.اما پزشکان غربی بر این باورند که طب سوزني با فشاری که بر نقاط خاص بدن وارد می کند باعث تحریک اعصاب و ماهیچه های همبند می شود و در نتیجه این امر باعث افزایش ترشح مسکن های طبیعی بدن و بهبود جریان خون می گردد.

طب سوزنی چگونه انجام می شود ؟

طب سوزنی ، یک درمان قدیمی است که ریشه در طب سنتی چینی دارد. این روش ، برای کنترل برخی از دردها و برای بیمارانی که داروهای مسکن بر روی بدنشان تاثیر نمی گذارد موثر است.

زمانی که این روش با درمان های جدید ترکیب شود ، تاثیر بسزایی خواهد داشت.

طب سوزنی ، شامل قرار دادن سوزن هایی بسیار ظریف از جنس استنلس استیل به قسمت های خاصی از بدن است.

پزشک طب سوزنی قبل از درمان ، بیمار را معاینه می کند ؛ سپس سوزن ها را با توجه به مسائل خاص و شرایط  جسمانی فرد در نقاط خاص بدن قرار می دهد.

سوزن های طب سوزنی دارای طول و اندازه های مختلف هستند ؛ اما به طور کلی بسیار نازک ، جامد و از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند و معمولا در زیر سطح پوست قرار می گیرند ، اما بسته به نقاطی که درمان می شوند ، ممکن است در لایه عمیق تر پوست قرار گیرند.

لازم به ذکر است که این درمان ، حدود ۱۵ دقیقه الی ۱ ساعت طول می کشد و امکان دارد نیاز به چند جلسه درمان وجود داشته باشد.

کاربردهای درمانی طب سوزنی

طبق مطالعات انجام شده ، طب سوزنی می تواند علائم آرتروز را در برخی از افراد تسکین دهد.

طب سوزنی ، برای درمان درد مزمن اسکلتی – عضلانی نیز مناسب است و از آن به عنوان کمکی برای طب سنتی غربی استفاده می شود.

به طور کلی طب سوزنی ، می تواند در حفظ سلامتی و درمان بیماران با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی مفید باشد.

طب سوزنی ممکن است به تنهایی یا در ترکیب با سایر درمان های دارویی مکمل یا معمولی استفاده شود.

اگر مطمئن نیستید که طب سوزنی ، درمان مناسبی برای بیماری شما هست یا خیر ؛ حتما باید یک مشاوره پزشکی جامع با پزشک متخصص طب سوزنی داشته باشید ، ایشان پس از بررسی شرایط شما ؛ بهترین روش درمان را بر خواهد گزید.

لازم به ذکر است که طب سوزني ؛ می تواند در تسکین درد مزمن ناشی از تنگی نخاع ، فتق دیسک و روماتیسم ستون فقرات مفید باشد.

اسپوندیلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات ، نوعی بیماری التهابی مفصل یا آرتریت است که عمدتا مفصل‌های ستون فقرات را درگیر می‌کند.

این عارضه ، باعث احساس درد و خشکی در پایین کمر می‌شود.

احتمال ابتلا به این بیماری ، در هر سنی وجود دارد. درصد شیوع اسپوندیلیت آنکیلوزان ، در مردان تقریبا سه برابر زنان است.

فیبرومیالژیا ، یک اختلال درد مزمن است که با خستگی و درد گسترده در بافت های فیبری عضلات ، رباط ها و تاندون ها مشخص می شود.

طب سوزني در برخی موارد ، ممکن است به تسکین درد مرتبط با این بیماری ها کمک کند.

از طب سوزنی برای درمان چه بیماری هایی می توان استفاده کرد ؟

طب سوزنی در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد که برخی از آن ها به شرح ذیل می باشند :

• انواع مشکلات گوارشی از قبیل زخم معده ، یبوست مزمن و ورم روده
  • بیماری های مربوط به استخوان ها و مفاصل از قبیل درد عصب سیاتیک دست و پا ، گردن درد ، آرتروز مفاصل مانند آرتروز زانو ، ورم مفاصل و سایر بیماری های استخوانی
  • بیماری های مرتبط با اعصاب اعم از اضطراب ، استرس ، افسردگی، وسواس فکری ، پارکینسون و غیره
  • بیماری های مرتبط با زنان نظیر دردهای ایام قاعدگی ، عادات ماهیانه نامنظم ، عادات ماهیانه دردناک ، نازایی، پرولاپس رحم ، بیماری های تخمدان
  • بیماری های مربوط به گوش و حلق و بینی مانند سرگیجه و حالت تهوع ، وزوز گوش ، کری استخوانی و کری عصبی
  • انواع سردرد از قبیل سردردهای عصبی ، سردردهای سینوسی ، سردردهای عروقی ، میگرن و غیره
  • انواع بیماری های ریوی مانند آلرژی و حساسیت ، خلط و سرفه و آسم
  • پیشگیری از بیماری هایی نظیر هپاتیت و ایدز به وسیله استفاده از طب سوزني و تقویت کبد و سیستم ایمنی بدن

آرتروز و طب سوزنی

بسیاری از روش های درمانی جایگزین برای درمان آرتروز وجود دارد و طب سوزني یکی از محبوب ترین آن هاست.

طب سوزني می تواند تقریباً تمام نواحی بدن را درمان کند و بیشترین کاربرد را برای بیماری های اسکلتی عضلانی مانند کمردرد و آرتروز دارد.

آرتروز ، بیماری شایع التهاب مفاصل است و میلیون ها نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.

آرتریت روماتوئید ( روماتیسم ) و آرتروز ، می توانند تا حد زیادی بر توانایی عملکرد طبیعی افراد تأثیر بگذارند.

هر دو حالت ، شامل علائمی از ناراحتی خفیف تا درد بسیار شدید هستند.

درمان درد زانو با طب سوزنی

طب سوزنی در درمان ساییدگی و آرتروز مفاصل تاثیرات موثر و چشمگیری دارد.

در درمان دردهای مرتبط با مفاصل و استخوان ها ، نقاط طب سوزنی با توجه به مفصل و استخوان مربوطه مشخص می شود.

برخی از نقاط مشخص شده به منظور درمان مفصل مورد نظر هستند و برخی دیگر به منظور درمان تمامی مشکلات استخوانی و درمان پوکی مفاصل می باشند.

طب سوزنی با افزایش هورمون های طبیعی بدن منجر به رفع درد و التهاب می شود و نهایتا با افزایش جریان خون درون تاندون ها و مفاصل و همچنین بهبود قدرت آن ها سبب درمان بیماری های مرتبط با مفاصل و استخوانی می گردد.

کاربرد این طب در درمان سرطان

همانطور که پیشتر ذکر شد طب سوزنی سبب کاهش درد شده و تهوع و استفراغ را کاهش می دهد ، بنابراین برخی اوقات می توان از طب سوزنی جهت مبارزه با نشانه های ناشی از انواع سرطان و شیمی درمانی نیز بهره برد.

چگونه می توانم یک متخصص طب سوزنی پیدا کنم ؟

اگر کسی را می شناسید که تجربه مثبتی با یک متخصص طب سوزني داشته است ، این معمولا بهترین راه برای انتخاب و مراجعه به این متخصص می باشد.

توجه داشته باشید که متخصصین طب سوزني ، باید تخصص آکادمیک در این زمینه داشته و دارای پروانه آزمون ملی صدور گواهینامه طب سوزني باشند.

مشاوره طب سوزنی

در مشاوره اولیه ، متخصص طب سوزني در مورد نگرانی های شما صحبت می کند و توضیح می دهد چگونه علائم شرایط پزشکی شما با طب سوزني به بهترین شکل قابل درمان است.

همچنین متخصص طب سوزني ممکن است رنگ زبان ، صورت و بدن ، درجه حرارت و بافت پوست را در قسمت های مختلف بدن ارزیابی کند.

چه افرادی نمی توانند از این تکنیک استفاده کنند ؟

1. افرادی که با اختلالات خونی مواجه هستند.
  2. افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند.
  3. افرادی که در بدن شان دستگاه های الکتریکی نظیر دستگاه ضربان ساز قلب دارند.
  4. خانم های باردار ، که حتما باید این موضوع را به اطلاع پزشک خود برسانند.

آیا طب سوزنی درد دارد ؟

خیر ، سوزن های بکار گرفته در طب سوزنی بسیار ظریف و نازک هستند و در زمان ورود به بدن اصلا دردی ایجاد نخواهند کرد یا اینکه دردی بسیار جزئی و خفیف به دنبال خواهند داشت.

به طور کلی ، بیمار پس از درمان با طب سوزنی احساس آرامش و انرژی زیادی خواهد داشت.

در خاتمه باید خاطر نشان نمود که بیماران برای انجام انواع روش های درمانی از جمله طب سوزنی می بایست به مراکز درمانی معتبر مراجعه نمایند و زیر نظر پزشک متخصص ، اقدام به درمان نمایند.

آیا طب سوزنی عوارض دارد ؟

برخی از افراد نگران خطرات طب سوزني هستند، اما باید گفت در صورتی که این روش درمانی توسط یک پزشک مجرب انجام شود کاملا ایمن ، بی خطر و بدون عارضه است.طب سوزنی

ایمنی طب سوزنی چگونه است ؟

هنگامی که نیاز دارید طب سوزنی انجام دهید باید یک متخصص کاملا با تجربه و با مهارت بالا را برگزنید این امر می تواند از بروز هرگونه عارضه ای برای شما پیشگیری می کند.
در صورتی که سوزن ها کاملا استریل شوند امکان بروز عفونت نیز وجود نخواهد داشت البته معمولا امروزه سوزن ها یکبار مصرف استفاده می شود و بعد از هربار مصرف انها را دور می اندازند.

وارد شدن سوزن در بدن چه احساسی دارد؟

سوزن های طب سوزنی بسیار نازک و ظریف می باشند و به گفته افرادی که پیش از این از این متد استفاده کرده اند فشار بسیار کمی برای افراد به وجود می آید. گاهی اوقات سوزش ، خارش و بی حسی نیز در اشخاص ایجاد می شود البته می توان گفت که سوزن های با عمق زیاد ممکن است درد بیشتری را برای افراد به وجود بیاورند.

آیا طب سوزنی واقعا می تواند در درمان هایی که ذکر شد موثر واقع شود ؟

باید در مورد طب سوزنی انتظارات واقع گرایانه ای داشته باشید زیرا طب سوزنی می تواند بر روی بسیاری از بیماری هایی که پیشتر ذکر شد تاثیرات خوبی بر جا بگذارد اما قرار نیست معجزه گر باشد بنابراین با داشتن این دیدگاه معقول می توانید میزان بهبودی خود را در هر زمینه ای برآورد کنید.