فتق دیسک

ستون فقرات از روی هم قرار گرفتن دیسک های مهره ها تشکیل یافته است که وجود مشکل در این دیسک های بین مهره ها منجر به فتق دیسک می گردد. دیسک ستون فقرات از یک بخش مرکزی نرم و یک غشای بیرونی مستحکم و سخت تشکیل یافته است.

چنانچه غشای سخت بیرونی دچار پارگی گردد و یک ماده ژله ای و نرم از طریق این پارگی به بیرون تراوش نماید می تواند منجر به تحریک اعصاب مجاور خود و همچنسن ایجاد درد ، ضعف و بی حسی در بازوها یا پاها شود ، این پدیده که به آن پارگی دیسک یا دیسک ضعیف نیز می گویند در علم پزشکی فتق دیسک تلقی می گردد.

بروز فتق دیسک عموما در بخش پایینی کمر می باشد ، البته امکان دارد در ناحیه گردن نیز بروز نماید.

علائم فتق دیسک

فتق ديسک در صورتیکه در ناحیه ستون فقرات کمری بروز نماید می تواند در ناحیه باسن ، ران و ساق پا ایجاد درد شدیدی نماید و اما چنانچه در ستون فقرات گردنی شاهد فتق دیسک باشیم می تواند در شانه و بازوها درد شدیدی ایجاد کند.

اعصاب تحت فشار در دیسک ، بی حسی و سوزن سوزن شدن اندام مربوطه را به دنبال دارد و اعصاب تحریک شده در عضلات نیز سبب تضعیف عضله خواهد شد.

البته گاهی اوقات نیز بیمار شاهد هیچ گونه علائمی نبوده و بنابراین وجود فتق ديسک را متوجه نخواهد شد. در این افراد برای تشخیص فتق دیسک انجام ام آر آی توصیه می شود.

فتق دیسک

عوارض فتق دیسک

در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک متخصص طب فیزیکی مراجعه نمایید.

تشدید درد

احساس ضعف یا بی حسی تا جایی که منجر به بازماندن از فعالیتهای روزمره شود.

اختلال عملکرد مثانه و روده که مبتلایان به این عارضه ممکن است با بی اختیاری ادرار یا اشکال در ادرار کردن حتی در صورت پر بودن مثانه مواجه شوند.

بی حسی زین اسبی در اطراف مقعد ، یعنی در اطراف مقعد دچار بی حسی پیش رونده شوید.

درمان فتق دیسک

متخصص طب فیزیکی با در نظر گرفتن نکات زیر درمان اساسی دیسک کمر را طرح ‌ریزی می نماید.

1. بررسی سن بیمار
  2. بررسی وضعیت سلامت عمومیبیمار