درمان خار پاشنه امکان پذیر است ؟ خار پاشنه ، زایده ای استخوانی و خار مانند است که در استخوان پاشنه پا بروز می نماید. در واقع در اثر التهاب فاسیای کف پا ، در استخوان پا کلسیم رسوب نموده و خار پاشنه ایجاد می شود. درد خار پاشنه به گونه ای است که می تواند در راه رفتن ایجاد اختلال نماید لذا باید سریعا نسبت به درمان این عارضه اقدام نمود. دکتر امیر فرزام پور ، بهترین متخصص طب فیزیکی در کرج ، با توجه به علل ایجاد خار پاشنه و شدت آن روش درمانی مناسبی را ارائه می دهد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

درمان خار پاشنه - دکتر امیر فرزام پور

عوامل ایجاد خار پاشنه

• اضافه وزن
  • کفش نامناسب
  • التهاب مفاصل کف پا
  • ایستادن به مدت طولانی
  • دویدن و راه رفتن روی زمین سخت یا ناهموار
  • صاف بودن کف پا یا قوس زیاد کف پا
  • ضربات مکرر به کف پا

علائم خار پاشنه

لازم پیش از درمان خار پاشنه ، علت ایجاد آن بررسی شود :

• بسیاری از افراد ممکن است دچار خار پاشنه باشند ، اما هرگز دردی احساس نکنند و در نتیجه متوجه آن نشوند.
  • اما خار پاشنه ، عموما همراه با درد بوده و به گونه ای است که فرد تصور می کند درون پاشنه پا سوزن وجود دارد و در اثر راه رفتن این درد شدت می گیرد.
  • توجه داشته باشید که محل احساس درد ، در مرکز پاشنه پا یا در لبه داخلی آن می باشد.
  • فردی که به خارپاشنه دچار است ؛ معمولا در ابتدای صبح ، پس از برخاستن از خواب و هنگامی که آغاز به راه رفتن می کند با احساس درد شدید مواجه خواهد بود.
  • این دسته از افراد هنگامی که پس از نشستن به مدت طولانی ، شروع به راه رفتن می کنند با احساس درد و خشکی در کف پا روبرو می شوند.
  • درد موجود در پاشنه پا در افراد مبتلا به خارپاشنه ؛ تدریجا در طول روز ، تشدید می گردد.
  • این افراد در پاشنه پای خود ، احساس درد مبهم یا کوفتگی خواهند داشت.
  • درد موجود در پایان روز ، به اوج خود رسیده و در نتیجه فرد با احساس خستگی شدیدی در پاها مواجه خواهد بود.
  • درد پا در اثر راه رفتن بر روی سطوح سخت و ناهموار و حمل اشیاء سنگین تشدید می شود و گاها تا زمان استراحت هم باقی می ماند.

تشخیص خار پاشنه

• پزشک متخصص ، به منظور تشخیص این عارضه در ابتدا به بررسی سوابق پزشکی بیمار پرداخته و سپس به معاینه فیزیکی وی می پردازد.
  • توجه داشته باشید که غالبا خارپاشنه از طریق معاینه ، قابل تشخیص می باشد.
  • البته ناگفته نماند در مواردی که پزشک ؛ احتمال دهد درد پاشنه ، ناشی از مشکلات ناحیه کمر است باید برای بیمار نوار عصب و عضله تجویز نماید.

مراحل معاینه فرد مبتلا به خارپاشنه

• قدرت عضلات پای بیمار مورد ارزیابی قرار می گیرد.
  • دامنه حرکتی پای بیمار نیز باید ارزیابی شود.
  • وضعیت قرارگیری پای بیمار ، هم در هنگام ایستادن و هم در هنگام حرکت باید بررسی شود.
  • نحوه‌ راه رفتن بیمار ، مورد ارزیابی قرار می گیرد.
  • و در آخر ؛ آستانه تحمل بیمار در حین انجام تست تحریک درد ، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

درمان خار پاشنه - دکتر فرزام پور

راه های درمان خار پاشنه در کرج

درمان غیر جراحی خارپاشنه

اکثر مبتلایان به خار پاشنه از طریق راه های غیر جراحی مداوا می شوند که از جمله راه های درمان خار پاشنه عبارتند از :

• استراحت
  • استفاده از کفی های سیلیکونی زیر پاشنه پا
  • مصرف دارو های ضد التهاب نظیر بروفن یا سلکوکسیب جهت کاهش درد و التهاب
  • قرار دادن پاشنه پا بر روی یک بطری یخ زده یا کیسه پلاستیکی حاوی تکه های یخ به دفعات ۳ الی ۴ بار در روز و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه
  • انجام نرمش هایی از قبیل کشش عضلات پشت ساق پا و کشش فاشیای پلانتار که منجر به کشش ملایم عضلات پشت ساق فاشیای پلانتار شده و آن ها را نرم و منعطف می کند.
  • تزریق کورتون ، البته توجه داشته باشید که تزریق های مکرر منجر به پاره شدن فاشیای کف پا شده و فرد را در معرض صافی کف پا و دردهای مزمن قرار می دهد.
  • استفاده از اسپلینت شبانه در هنگام خواب جهت قرار دادن پا در حالت ۹۰ درجه به منظور حفظ کشش فاشیای پلانتار در حین خواب
  • شوک ویو تراپی ( Extracorporal shockwave therapy ESWT ) و تاباندن امواج پرقدرت صوتی به ناحیه پاشنه و تسریع روند ترمیم آسیب های فاشیای پلانتار

در مورد خارپاشنه باید اشاره داشت در صورت عدم تسکین درد ، ممکن است از ام آر آی استفاده شود.

درمان جراحی خار پاشنه

• چنانچه بعد از یکسال پروسه درمان خار پاشنه به صورت مداوم ، همچنان درد وجود داشته باشد ممکن است متخصص طبی فیزیکی خوب در کرج ، تصمیم به انجام عمل جراحی بگیرد.
  • در برخی موارد ممکن است لازم باشد پس از عمل جراحی ؛ برای بیماران باند ، اسپلینت ، کفش و غیره تجویز گردد.

تغییرشیوه زندگی و یا درمان خار پاشنه در منزل

برای کمک به کاهش درد فاسییت کف پا توصیه می شود موارد زیر را رعایت کنید :

• کنترل وزن متناسب با قد : اضافه وزن می تواند بر فاشیای کف پا فشار وارد کند.
  • انتخاب کفش مناسب : توصیه می شود در انتخاب و خرید کفش دقت داشته باشید ، کفش های با ضخامت مناسب برای کف ، دارای پاشنه کم یا متوسط ، دارای پشتیبانی از قوس کف پا می تواند انتخاب مناسبی باشد.
  • یکی از مواردی که باید دقت داشته باشید ، خودداری از پا برهنه راه رفتن است. حتما صندل مناسبی تهیه کرده و در منزل آن را بپوشید.
  • در صورتی که کفش قدیمی شما بالشتک کف خود را از دست داده است ، بهتر است آن را با یک کفش جدید جایگزین نمایید به ویژه اگر ورزشکار یا دونده هستید.
  • توصیه می شود به جای آهسته دویدن و یا پیاده روی ، ورزش های دیگری مثل دوچرخه سواری و یا شنا کردن را امتحان نمایید.
  • استفاده از کمپرس یخ و قرار دادن آن در ناحیه درد برای ۱۵ دقیقه تا ۳ بار در روز می تواند در کاهش التهاب و درد کمک کننده باشد.
  • برخی از تمرینات کششی ساده در خانه می تواند به تقویت عضلات کف پا ، عضلات ساق پا و تاندون آشیل کمک کند.

سایر روش های درمانی خار پاشنه کدام است ؟

• تزریق : در برخی موارد تزریق کردن داروهای استروئیدی در ناحیه کف پا می تواند موثر باشد و به کاهش درد کمک کند. دقت داشته باشید که تزریق این دارو برای مدت طولانی موجب ضعیف شدن فاسیای کف پا شده و ممکن است منجر به پارگی آن شود به همین علت تزریق متعدد به هیچ عنوان توصیه نمی شود. با ازن تراپی می توان به بهبودی و تسکین درد در این ناحیه کمک کرد.
  • درمان موج شوک  Extracorporeal shock wave therapy
  • ترمیم بافت اولتراسونیک