سیاتیک به معنی درد تیر کشیده از کمر به پا می باشد و ممکن است این درد با گزگز ، سوزن سوزن شدن و احساس ضعف همراه باشد. سیاتیک یک بیماری نمی باشد بلکه می تواند یکی از علائم بیماری هایی از قبیل بیماری های دژنراتیو دیسک و تنگی کانال نخاعی و فتق دیسک کمر و یا آسیب محیطی خودعصب باشد.. بزرگ ترین عصب بدن عصب سیاتیک است و از تلفیق ریشه های عصبی که از پایین ستون فقرات شروع شده تشکیل می شود. برای تشخیص و درمان دردهای سیاتیک ، می توانید به دکتر امیر فرزام پور ، بهترین متخصص طبی فیزیکی در کرج مراجعه نمایید.

دردهای سیاتیک - دکتر فرزام پور

علائم دردهای سیاتیک

علائم سیاتیک بسته به محلی که دچار آسیب شده است گوناگون است. ممکن است بیشتر از یک ریشه عصبی درگیر شود و در نتیجه مجموعه ای از علائم زیر را به طور همزمان احساس کنید.

• سیاتیک ریشه عصبی L4

ناحیه درگیر ران می باشد و فرد حین کشیدن پا در قسمت ران احساس ضعف خواهد داشت و موجب تحت تاثیر قرار دادن حرکت سریع زانو و کند کردن حرکت زانو می گردد.

• سیاتیک ریشه عصبی L5

ناحیه درگیر شده و علائم آن مربوط به شست و مچ پا می باشد، فرد در قسمت روی پا به خصوص بین انگشت شست و انگشت دوم احساس درد یا بی حسی دارد.

• سیاتیک ریشه عصبی S1

قسمت بیرونی پا در این نوع از سیاتیک بیشتر درگیر می شود. درد به وجود آمده به سمت انگشتان کوچک پا می رسد و فرد حین ایستادن روی نوک انگشت ها و بلند کردن پاشنه پا احساس ضعف خواهد داشت.

درمان دردهای سیاتیک در کرج

1. تشخیص سیاتیک و درمان آن به منظور کاهش دردهای نیمه پایینی بدن و علائم ناشی از سیاتیک انجام می شود.
  2. زمانی که عصب سیاتیک فشرده شود بیمار دچار درد، بی حسی، سوزش و ضعف عضلانی می گردد.
  3. اولین راهکار برای درمان دردهای سیاتیک درمان های کم تهاجمی و غیر جراحی می باشد چرا که درمان های غیر جراحی ایمن ، بی خطر و بدون عوارض می باشد و نتایج مطلوبی را به همراه دارد.

بهترین روش های درمان دردهای سیاتیک شامل :

• استراحت
  • تجویز ورزش برای دردهای سیاتیک
  • استفاده از NSAIDs (داروی ضد التهابی غیر استروئیدی ) و گاهی ضد التهاب های استروییدی
  • ازن تراپی یا لیزر درمانی
  • اصلاح نمودن عادت های نادرست و بهبود وضعیت ستون فقرات

علت بروز دردهای سیاتیک

سیاتیک می تواند به علت بروز بیماری های مختلفی دچار درد شود که در ادامه آن ها را ذکر کرده ایم :

• بیرون زدن و جا به جایی دیسک که می توانند روی ریشه عصب فشار وارد کند. این امر ، شایع ترین عامل برای بروز درد در سیاتیک می باشد. در حدود یک تا پنج درصد از افراد ، در زندگی خود دچار دیسک کمر می شوند ، فشاری که این بیرون زدگی به ستون فقرات وارد می کند باعث می شود ماده ژل مانندی که در مرکز دیسک قرار گرفته از دیواره خارجی بیرون بزند. زمانی که این موضوع در قسمت پایینی کمر رخ دهد ، فرد با درد در سیاتیک مواجه می گردد.
  • بیماری های تحلیل برنده دیسک که باعث می شود دیسک ها به شکلی طبیعی تحلیل روند. این تحلیل رفتن باعث کاهش ارتفاع آن ها شده و می تواند باعث باریک شدن مسیر عصب ها گردد. این مشکل ، تنگی کانال نخاعی نام دارد و می تواند روی ریشه های عصب فشار وارد کند.
  • تنگی کانال نخاعی : همانطور که پیش تر با آن آشنا شدید ، باعث تنگ شدن کانال نخاع می شود. این تنگ شدن منجر می شود تا فضای باقی مانده برای نخاع و اعصاب کاهش یابد و دردهای سیاتیک بروز پیدا کنند. برای درمان آن ، توصیه می شود به بهترین متخصص دیسک کرج مراجعه فرمایید.
  • اسپوندیلولیز ، زمانی رخ می دهد که یک مهره به نحوی جا به جا شود که دیگر در امتداد مهره بالایی خود نباشد. همین امر باعث باریک شدن خروجی اعصاب می گردد ، همچنین مهره بیرون زده می تواند روی عصب سیاتیک فشار وارد کند.
  • استئوآرتریت : با بالا رفتن سن ، خار استخوان در مهره های کمر شکل می گیرد و روی اعصاب قسمت پایینی کمر فشار وارد می کند.
  • آسیب دیدن عصب سیاتیک یا ستون فقرات
  • بروز تومور در کانال نخاعی و وارد شدن فشار به اعصاب
  • سندرم پیریفورمیس : نوعی بیماری است و زمانی رخ می دهد که عضله پیریفورمیس که در ناحیه سرینی قرار دارد تنگ شده و یا دچار اسپاسم می گردد. این مسئله می تواند باعث وارد شدن فشار به عصب سیاتیک شود.
  • سندرم دم اسبی ، بیماری جدی اما نادری است که روی گروهی از اعصاب در انتهای ستون فقرات تاثیر می گذارد. این معضل باعث بروز دردهای سیاتیک در پایین کمر و پاها ، بی حسی اطراف مقعد و از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع می گردد.

تشخیص دردهای سیاتیک در کرج

بهترین متخصص طب فیزیکی کرج ، جهت تشخیص این عارضه ، در ابتدا ممکن است از بیمار بخواهد تا حرکات اسکوات را انجام دهد ، بر روی انگشتان پای خود راه برود یا اینکه ممکن است از بیمار بخواهد پای خود را بدون اینکه از زانو خم نماید بلند کند. این سری از آزمایشات عضلانی ، پزشک را در راستای اینکه دریابد آیا عصب سیاتیک بیمار تحت فشار قرار دارد یا خیر یاری می کنند. پس از انجام معاینات بالینی بهترین راه جهت تشخیص این عارضه ، تست نوار عصب و عضله می باشد. در برخی موارد که پزشک مشکوک به درگیری عصب سیاتیک در اثر دیسک کمر باشد ، ممکن است جهت تشخیص قطعی این مسئله عکسبرداری با ام آر آی را تجویز نماید.

دردهای سیاتیک - دکتر فرزام ور

آیا می توان از بروز دردهای سیاتیک پیشگیری کرد ؟

پیشگیری از دردهای سیاتیک به صورت دائمی امکان ناپذیر است و امکان عود آن در هر زمان امری اجتناب ناپذیر است ، اما با رعایت موارد ذیل می توان از کمر محافظت به عمل آورد :

• ورزش منظم : لازمه داشتن کمری مستحکم و قوی ، توجه به عضلات اصلی می باشد. به طور کلی عضلات واقع در پایین کمر و عضلات شکم در تراز بدن بسیار موثرند و با فراگیری حرکات مناسب از متخصص طب فیزیکی خوب در کرج معالج می توانید این عضلات را تقویت نمایید.
  • نشستن به صورت صحیح : برای نشستن می بایست محلی را انتخاب کنید که دارای محلی مناسب جهت قرار دهی بازوها و محافظ پایین کمر باشد و پایه آن نیز حالتی متحرک داشته باشد. سپس می بایست یک حوله رول شده یا یک بالش را در گودی کمر خود قرار دهید تا به این ترتیب انحنای طبیعی کمر خود را به وسیله آن حفظ کنید و توجه داشته باشید که باسن و زانو ها یتان باید در یک راستا قرار گیرند.
  • قراردهی بدن در موقعیت مناسب : چنانچه می خواهید برای مدت زمان طولانی بایستید ، باید یکی از پاها را به صورت مرتب و متناوب بر روی یک چهارپایه قرار دهید تا پای شما استراحت کند. هنگاهی که می خواهید جسمی سنگین را از روی زمین بلند کنید می بایست این کار توسط اندام ها پایینی شما صورت گیرد و بدن شما باید در حالتی کاملا صاف ، به بالا و پایین خم شود. به این منظور کمر تان را صاف نگاه دارید و از زانوهای خود اقدام به خم و راست شدن نمایید. سپس جسمی را که قصد بلند نمودن آن را دارید ، نزدیک بدن خود نگه دارید و از بلند کردن جسم و چرخیدن به صورت همزمان خودداری نمایید. در صورتی که جسم مورد نظر که قرار است از روی زمین بلند کنید سنگین است یا بلند کردن آن امری دشوار است ، بهتر است از فردی دیگر کمک بگیرید.

سیاتیک پای چپ

به دلایلی که هنوز هم مشخص نشده می توان گفت که سیاتیک پای چپ غالبا شایع تر از سیاتیک پای راست است. گرچه در این باره تئوری هایی چون ضعف پای چپ به نسبت پای راست ذکر شده ، اما تاکنون به اثبات نرسیده است. البته لازم به ذکر است که بروز سیاتیک در پای راست نیز اتفاق می افتد و درمان دردهای سیاتیک در هر دو پا یکسان می باشد.

دردهای سیاتیک - دکتر فرزام پور

آیا دردهای سیاتیک در فصول سرد تشدید می شوند ؟

از نکات بسیار مهمی که می بایست افراد مبتلا به این عارضه به آن توجه داشته باشند ، تشدید اسپاسم های عضلانی و دردهای سیاتیک در فصول سرد سال می باشد. برخی درمانگران معتقدند که سرما از اساسی ترین علل افزایش غلظت مایع میان مفصلی در بدن می باشد که سبب مواجهه ریشه های عصبی با کاهش فضا در جایگاه خود می شوند. بنابراین این دسته از افراد باید نسبت به رعایت مراقبت های لازم جهت پیشگیری از عود درد ، مبادرت ورزند و به این منظور می بایست در این فصول از قرارگیری در معرض هوای سرد خودداری نمایند و پوشش مناسب داشته باشند.

چرا عصب سیاتیک دردناک است ؟

زمانی که عصب های خاصی که در بخش تحتانی ستون فقرات و در مجاورت عصب سیاتیک قرار دارند تحت فشار قرار گیرند منجر به ایجاد دردی شدید می شوند و به راحتی می توانند تمام اندام فرد را با خود درگیر کنند. درد عصب سیاتیک ، عموما حالتی استمراری و تکرار شونده دارد و در ابتدا فقط در یکی از پاها ملموس می باشد و اکثر افراد درد ناشی از این عصب را غیر قابل تحمل تلقی می کنند.

اهمیت درد در مسیر عصب سیاتیک

بیماران باید به این نکته توجه داشته باشند که احساس دردهای سیاتیک در عصب ، از اهمیت بالایی برخوردار است ؛ چرا که این درد از شایع ترین علت های پارگی دیسک کمر و در درجه بعدی تنگی کانال نخاعی و یا لیز خوردگی مهره های کمر می باشد. این عارضه ها ، بیماری های مهمی هستند که در بیشتر موارد برای درمان نیاز به جراحی پیدا می کنند.

درد سیاتیک چه نوع دردی است ؟

به صورت کلی باید گفت احساس درد این عارضه ، یک درد مکانیکی به شمار می آید که با حرکت ، شدت پیدا کرده و یا بروز پیدا می کند. معمولا این درد در زمان دراز کشیدن تا حدودی آرام شده و بهبود پیدا می کند. درد سیاتیک می تواند در هنگام راه رفتن ، ایستادن و حتی نشستن ایجاد شود. این درد از پشت باسن به پشت ران و بعد از آن به پشت ساق پا و در برخی افراد به ناحیه خارجی ساق پا انتشار می یابد و باعث ایجاد درد و احساس گزگز در انگشتان و کف پا به ویژه انگشت های شست و انگشت کوچک پا ، می شود. میزان این درد در افراد مختلف ، متفاوت می باشد. درد سیاتیک می تواند با عطسه و یا سرفه کردن ، نشستن های طولانی مدت ، خم شدن به سمت جلو شدت پیدا کند.

تشخیص علت دردهای سیاتیک

برای تشخیص علل بروز این درد ، پزشک در معاینه فیزیکی قدرت عضلات را مورد ارزیابی قرار می دهد. در این معاینه از بیمار خواسته می شود تا روی انگشتان و یا پاشنه پا راه برود. برای بررسی میزان فشار به عصب سیاتیک لازم است بیمار روی تخت به پشت دراز بکشد و یکی از پاها توسط پزشک بلند شده و واکنش بیمار بررسی می شود. معمولا درد سیاتیک با مانور حرکات شدت پیدا می کند. می توان از روش های تصویربرداری نیز برای تشخیص بیماری سیاتیک نیز کمک گرفت.