مگنت درمانی ( مغناطیس درمانی ) ، یک روش درمانی غیر تهاجمی ، مطمئن و پرکاربرد در فیزیوتراپی است. این روش ، از نیروی مغناطیس در درمان پوکی استخوان می توان بهره می برد و از این سو ، در علم پزشکی از آن به عنوان بیومغناطیس یا مغناطیس شفابخش یاد می شود. این روش ، در گذشته با اهداف درمانی مورد استفاده قرار می گرفته ، در حال حاضر نیز همچنان از این شیوه برای کارهای درمانی استفاده می گردد ؛ به طوری که مشاهده می شود ، در بعضی از کشورها به نوعی فناوری پیشرفته بدل گشته است. برای آشنایی بیشتر در این باره ، با این مقاله از دکتر امیر فرزام پور ، متخصص طب فیزیکی در کرج همراه شوید.

مگنت درمانی - دکتر فرزام پور

مزایای مگنت درمانی در کرج

• مگنت تراپی در کرج به علت ایجاد میدان مغناطیسی منجر به افزایش قدرت و توان بدن و همچنین افزایش تعادل بدن می شود.
  • انرژی ناشی از میدان مغناطیسی در این روش ، در ترمیم آسیب های بدن بسیار موثر است.
  • پس از مگنت درمانی ، اکسیژن رسانی ، خونرسانی بهبود می یابد و به دنبال آن ، میزان انتقال مواد مورد نیاز برای بافت های بدن افزایش می یابد.
  • امواج مغناطیس تولید شده در این روش درمانی ، منجر به افزایش سرعت رشد و بهبود و ترمیم بافت های استخوانی آسیب دیده ، اعصاب ، عضلات و تاندون ها می گردد.
  • مگنت درمانی در تقویت نمودن استخوان های ضعیف ، کاهش میزان درد و دیگر علائم بیماری پوکی استخوان نقش موثری دارد.
  • امواج مغناطیسی ، افزایش جریان خون درون مویرگ ها و عروق را افزایش داده و در تسریع دفع مواد زائد بدن که زمینه ساز دردهای عضلانی هستند ، بسیار اثرگذار است.
  • مگنت درمانی موجب تحریک و ترشح هورمون های طبیعی ضد درد ، نظیر اندروفین می شود.
  • به شل شدن عضلات و در نتیجه از بین رفتن اسپاسم عضلات کمک می کند.
  • قابلیت انعطاف پذیری مفاصل را افزایش داده و در پی آن دامنه حرکتی مفاصل نیز بهبود می یابد.
  • مگنت تراپی باعث می شود کیفیت خواب بهبود یاید.

از دیگر مزایای این روش ، می توان به بهبود شرایط مفاصل و عملکرد آن ها اشاره نمود که قاعدتا این امر از انجام عمل های جراحی پیشگیری می نماید و دوره بهبودی بیماری را کاهش می دهد.

کاربرد مگنت درمانی در کرج

مگنت درماني در درمان بیماری ها و اختلالات زیر کاربرد دارد :

• آرتروز گردن و کمر
  • دیسک کمر
  • سیاتیک
  • بیماری های خونی
  • پوکی استخوان
  • بیماری های دستگاه ایمنی
  • خارپاشنه
  • التهاب فاشیای کف پا
  • آرتریت روماتوئید
  • عفونت های مفصلی
  • بعضی از سرطان ها
  • بیماری های پوستی
  • ام اس
  • میگرن
  • فشار خون مزمن
  • اسپاسم های عضلانی
  • مشکلات تنفسی
  • شکستگی و پیج خوردگی
  • آسیب های دست و آسیب های ورزشی

در پایان باید ذکر نمود که مگنت درمانی به دلیل هوشمند بودن بدن و پذیرفتن مقدار مورد نیاز امواج دریافتی ، حتی در صورت انجام مکرر این روش ، کاملا بی خطر و بدون هیچ گونه عوارضی می باشد.

تأثیرات مگنت درمانی

درمان با استفاده از مگنت ، یکی از رویکردهای جدید و جذاب در حوزه فیزیوتراپی است که با توجه به تاثیرات بی‌شماری که بر سلامتی افراد دارد ، جلب توجه پژوهشگران و پزشکان را به خود اختصاص داده است. مهم ترین تاثیرات این روش عبارتند از:

کاهش التهابات

استفاده از مگنت‌ها در فیزیوتراپی به کاهش التهابات موضعی بدن کمک می‌کنند. این تأثیر ، بهبودی در بیماران با مشکلات مفاصل و عضلات را فراهم می‌کند و در دوره‌های التهابی ، باعث تسکین درد در بیماران می شود.

تسکین درد

مگنت درمانی به عنوان یک روش غیردارویی موثر در کاهش درد عضلانی و مفصلی شناخته شده است. این تأثیر می‌تواند در بیمارانی که با مشکلات درد طولانی‌مدت روبرو هستند ، بهبود چشمگیری ایجاد کند.

افزایش گردش خون

مگنت درمانی می‌تواند به بهبود گردش خون در مناطق مورد نیاز بدن کمک کند. این افزایش گردش خون ، بهبودی در تامین مواد غذایی و اکسیژن به سلول‌ها را تسریع می‌کند.

تسریع فرآیند بهبودی

مصرف مگنت درمانی می‌تواند فرآیند بهبودی بیماران را تسریع بخشد. این امر ، موجب کاهش مدت زمان نیاز به فیزیوتراپی و بازگشت به فعالیت‌های روزمره می‌شود.

عوامل مؤثر در تعیین تعداد جلسات

تعیین تعداد جلسات مگنت درمانی در فیزیوتراپی مسئله ای است که باید با دقت و هوشمندانه مدنظر قرار گیرد. عوامل دخیل در تعیین تعداد جلسات تأثیرگذار عبارتند از:

شدت مشکل

میزان شدت مشکلات فیزیکی متغیر مهمی در تعیین تعداد جلسات مگنت درمانی است. شاید برای مشکلات خفیف ، تعداد جلسات کمتری نیاز باشد ، در حالی که در موارد جدی‌تر نیاز به تعداد بیشتری وجود دارد.

نوع مگنت

همچنین ، نوع مگنت مورد استفاده نیز تأثیر بسزایی در تعیین تعداد جلسات دارد. با توجه به تعداد جلسات مگنت‌های دائمی و مگنت‌های الکترومغناطیس ، کاربرد پیدا می کنند.

تاریخچه بیماری

تاریخچه بیماری و مدت زمانی که بیمار به مشکل خود دچار است نیز نقش مهمی در تعیین تعداد جلسات دارد. ممکن است در مواردی که مشکل به صورت مزمن باشد ، نیاز به تعداد جلسات بیشتری باشد.

تعداد جلسات لازم برای مگنت تراپی

همانطور که اشاره شد ، با توجه به نوع بیماری و مرحله آن ، پزشک متخصص طب فیزیکی خوب در کرج ، تعداد جلسات مگنت درمانی را مشخص و برنامه ریزی می کند. سپس تیم فیزیوتراپی بر اساس برنامه تجویز شده ، نحوه استفاده از درمان مغناطیسی را با توجه به مشکل هر فرد تنظیم می کنند. معمولا هر جلسه درمانی ، بین ۲۰ الی ۳۰ دقیقه زمان می برد که می توان آن را به دو بخش تقسیم بندی نمود.

عوارض مگنت درمانی

معمولا بیماران در حین مگنت تراپی ، احساس خوشایندی ندارند. هر چند که این روش درمانی ، عارضه جانبی خاصی ندارد ، ممکن است برای برخی از گروه ها با خطرات و محدودیت هایی همراه باشد. از طرف دیگر ، نیازی به در آوردن لباس برای مگنت درمانی نیست ، اما لازم است هر نوع فلز ، کارت بانکی یا تلفن همراه که داری میدان مغناطیسی است را در حین درمان از خود دور نمایید. به صورت کلی ، انجام این پروسه درمانی در موارد زیر با ممنوعیت هایی همراه است :

• وجود تب یا سایر مشکلات حاد
  • در خانم های باردار
  • در صورت وجود عفونت های حاد
  • بیمارانی که قلب آن ها دارای باتری است
  • افرادی که سابقه تشنج دارند یا به بیماری صرع مبتلا هستند.
  • وجود تومورهای بدخیم

متداول ترین روش های مگنت درمانی در کرج

• مگنت هماتیت : این نوع مگنت ها خاصیت های طبیعی بسیاری برای انسان ها دارند و معمولا از آن ها به عنوان ابزارهای تزئینی و مهره ها استفاده می شود.
  • مگنت سرامیکی : این نوع از مگنت ها از مخلوط پودر آهن و خاک رس ساخته می شوند و بیشتر جنبه درمانی دارند. اغلب در باندها و پدهای مخصوص بدن مورد استفاده قرار می گیرند.
  • مگنت نئودیمیوم : در طب سوزنی ، در نقاط خاصی از بدن که نقطه درد هستند ، این نوع مگنت ها مورد استفاده قرار می گیرند.
  • باندهای انعطاف پذیر : از الاستیک و آهن ساخته می شوند و بیشتر در کفی کفش های طبی مورد استفاده قرار می گیرند.

مگنت تراپی زانو در کرج

با توجه به اینکه در قسمت‌های مختلف بدن می توان از مگنت درمانی در کرج استفاده کرد ، زانو نیز یکی از قسمت‌های مهم بدن می باشد که با مگنت تحت درمان قرار می‌گیرد. زانو به دلیل این که مفصل بزرگی می باشد ، تحمل کننده وزن بوده و بعنوان مفصلی عمقی به شمار می‌آید که دسترسی به داخل مفصل کم می باشد و باقی دستگاه‌ها نفوذ کمتری دارند ، مگنت در اکثر مواقع گزینه مناسبی برای درمان مشکلاتی است که با مفصل زانو مرتبط می باشد.

معمولا مگنت تراپی زانو در پی موارد زیر انجام می شود که عبارتند از :

1. التهاب یا ورم زانو در مرحله مزمن نه حاد
  2. آسیب رباط صلیبی
  3. آسیب‌ انواع رباط‌های موجود در اطرف زانو
  4. کپسول مفصلی
  5. آسیب مینیسک
  6. ترمیم acl پس از جراحی‌های زانو
  7. شکستگی‌های زانو

شکستگی‌های زانو

از جمله مواردی که مگنت درمانی تاثیر مفیدی روی آن می گذارد ، شکستگی زانو می باشد. در صورت شکستگی مفصل ، انتهای استخوان نازک نی یا درشت نی و انتهای استخوان ران ، مغناطیس درمانی یا مگنت تراپی می شود که به جوش خوردن آن ناحیه زودتر کمک می کند. در صورتی که بیمار به یک شکستگی جوش نخورده دچار شده باشد و بعد از گذشت چندین ماه ، ناحیه مورد نظر هنوز جوش نخورده باشد ، مغناطیس درمانی می‌تواند بسیار کمک کننده و مفید باشد.

آیا مگنت درمانی در کرج درد دارد؟

زمانی که فرد روی تخت یا صندلی قرار می‌گیرد ، لباس می‌پوشد و یا هر چیز دیگری به غیر از گرمای خفیف ، در طول درمان چیزی حس نمی‌کند. اما اغلب امکان سوزش نیز در بیمار وجود دارد. همچنین افرادی دیگر ، همراه با سوزش با مقدار ناچیزی درد مواجه می شوند. با وجود موقتی بودن این حالت در جلسات اول تا سوم ، احساس درد رو به کاهش رفته و کمتر از قبل می شود.