ساییدگی مفصل یا آرتروز از بیماری هایی است که راهکارهای جایگزین جراحی از قبیل ازن تراپی برای درمان آن وجود دارد. تزریق ازن علاوه بر خصوصیات ضد التهابی ، سیستم بازسازی را نیز در داخل مفصل فعال کرده و باعث بهبودی سریع بیماران مبتلا به آرتروز می گردد.

در مقاله حاضر به درمان آرتروز با ازن تراپی خواهیم پرداخت ، اما پیش از آن بهتر است جهت آشنایی شما با این بیماری ، توضیحی مختصر در خصوص این بیماری ارائه نماییم.

آرتروز چیست ؟

آرتروز در واقع ، نوعی بیماری است که سبب فرسایش استخوان شده و عموما به ساییدگی غضروف بین مفاصل می انجامد.

آرتروز ؛ در پی افزایش سن ، اضافه وزن و صدمات ایجاد می گردد و غالبا به خشکی مفصل ، حساسیت مفصل در مقابل لمس و درد مفصل منتج می شود.

آرتروز ؛ بیش از هر مفصلی ، مفصل زانو را درگیر می کند ؛ تا جایی که از آرتروز زانو ، می توان به عنوان عامل اصلی ناتوانی افراد در سنین میانسالی یاد کرد.

افراد در صورت ابتلا به آرتروز زانو ، باید سریعا به متخصص طب فیزیکی مراجعه نموده و روند درمان را آغاز نمایند ؛ چرا که پیشروی این عارضه نهایتا منجر به ضرورت انجام جراحی تعویض مفصل زانو خواهد شد.

دکتر امیر فرزام پور متخصص طب فیزیکی کرج ، از پزشکان بنام در حوزه ارزیابی و تشخیص علل آرتروز زانو و درمان موفقیت آمیز آن در استان البرز می باشند که امکان درمان آرتروز با ازن تراپی را به بهترین نحو ممکن میسر نموده اند.

درمان آرتروز با ازن تراپی

ازن تراپی

به طور کلی بدن جهت مقابله با هر گونه بیماری ، ویروس ، عارضه های مزمن و التیام این موارد ؛ نیازمند اکسیژن کافی می باشد.

حال آن که بدن در صورت عدم دریافت اکسیژن کافی ، توانایی مقابله با مهاجم های ناخواسته را نخواهد داشت.

ازن ، دارای میزان قابل توجهی از اتم اکسیژن است و می تواند سبب تسریع بهبود بسیاری از عارضه ها ؛ از جمله آرتروز شود.

همچنین ناگفته نماند که ازن تراپی ، سبب فعال سازی گلبول های قرمز خون شده و بدین ترتیب منجر به بهبود آزادسازی اکسیژن در بدن می شود.

از این رو امروزه استفاده از ازن ، در علم پزشکی کاربردهای متعددی یافته است ؛ تا جایی که در حال حاضر در سر تا سر جهان به منظور درمان بیماری های مزمنی ؛ اعم از روماتیسم ، آرتروز و مواردی از این قبیل ، از ازن تراپی استفاده می شود و می توان گفت که روزانه بر محبوبیت آن افزوده می شود.

ازن تراپی در درمان آرتروز

تزریق ازن تراپی با سرنگ ها یا نیدل های ظریف و مخصوصی انجام می شود و درد مختصری تنها به اندازه فرو بردن سوزن آمپول در پوست احساس خواهید کرد.

با توجه به مکانیسم ازن که در مفصل تزریق می شود این گاز به ترمیم و بازسازی بافت مفصل ، باعث کاهش درد دائمی و درمان اختلال اسکلتی عضلانی خواهد شد.

ازن تراپی به تنهایی موثر است یا باید با درمان های دیگر همراه گردد ؟

افراد در کنار درمان ازن تراپی ، باید الگوی زندگی خود را نیز اصلاح کنند و با کاهش وزن و جلوگیری از افزایش وزن به روند درمان کمک کنند.

در صورت صلاحدید متخصص طب فیزیکی ، ممکن است درمان های دیگری ؛ از جمله فیزیوتراپی و ورزش و نرمش های خانگی برای تقویت عضلات برای بیمار تجویز گردد.

به طور کلی در خصوص درمان آرتروز با ازن تراپی ؛ پس از اولین جلسه درمانی و مورد بررسی قرار دادن تاثیر درمان در ناحیه مورد نظر ، می توان تعداد جلسات درمان را با توجه به شدت درگیری و ناتوانی ناحیه درمان تعیین نمود.

درمان آرتروز با ازن تراپی

مزایای درمان آرتروز با ازن تراپی

ازن تراپی در مقایسه با سایر درمان های غیر جراحی ، فواید بیشتری دارد.

ازن با توجه به خواص ترمیمی فوق العاده ای که دارد ؛ جزو درمان های بسیار موفقت آمیز در درمان آرتروز از جمله آرتروز زانو به شمار می رود.

  • ازن درمانی ، بدون عارضه است و اگر شخص هر روز نیز ازن تزریق کند هیچ عارضه ای برای او ندارد. بنابراین بدون عارضه بودن ، دومین فایده عمده درمان آرتروز با ازن تراپی است.
  • هزینه ازن درمانی در مقایسه با سایر روش های درمانی از جمله عمل جراحی ، بسیار پایین تر و مقرون به صرفه تر می باشد.

اثرات ازن تراپی دائمی است یا موقتی ؟

به طور کلی بر اساس مکانیسم ازن تراپی و خاصیت ترمیمی گاز ازن می توان اذعان داشت تغییراتی که به سبب گاز ازن در مفصل پدید می آیند در عین برخورداری از خواص درمانی ، دارای اثری دائمی می باشد.

ازن تراپی درد دارد ؟

خیر زیرا همیشه قبل از تزریق ازن ، موضع درمان تحت بی حسی قرار می گیرد و فرآیند ازن تراپی نیز توسط سرنگهای ویژه و ظریفی انجام می شود که دردی برای بیمار ایجاد نخواهند کرد.

ازن تراپی عوارض دارد ؟

گاز ازن که با غلظت های خاص در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد  هیچ گونه عارضه سوئی به دنبال ندارد.

همچنین علاوه بر این ازن تراپی ، تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA ) و وزارت بهداشت کشور را نیز از آن خود نموده است.

درمان آرتروز با ازن تراپی

دوره نقاهت درمان آرتروز با ازن تراپی

از مهم ترین نکاتی که در درمان آرتروز با ازن تراپی می بایست به آن توجه نمود این است که نیازی به ریکاوری و بستری بیمار در بیمارستان پس از تزریق گاز ازن وجود ندارد ، لذا بیمار پس از تزریق قادر خواهد بود در همان روز به منزل باز گردد.

مراقبت های بعد از ازن درمانی

  • استراحت به میزان کافی
  • رعایت رژیم مناسب غذایی سرشار از پروتئین
  • امکان استفاده از پدهای گرم و همچنین کمپرس یخ به مدت دو روز پس از تزریق جهت کاهش التهابات
  • بیماران می بایست حدودا به مدت دو هفته پس از تزریق از مصرف روغن ماهی و مکمل های آن اجتناب نمایند.
  • خودداری از انجام تمرینات فیزیکی شدید ، چرا که این کار منجر به تاخیر کلاژن سازی و فرآیند ترمیم می گردد.
  • همچنین به منظور کاهش درد و التهابات پس از تزریق ازن می توان از داروهای طبیعی به جز بروفن و آسپیرین استفاده نمود.
  • گاهی اوقات متخصصین طب فیزیکی جهت کاهش دردهای شدید داروهای نارکوتیک و شل کننده عضلات را برای بیماران خود تجویز می کنند.

هزینه ازن تراپی

قیمت ازن تراپی با توجه به موضع درمان ، تعداد جلسات درمانی و موارد مختلف دیگری محاسبه خواهد شد. توجه داشته باشید که پزشک متخصص طب فیزیکی با مورد بررسی قرار دادن میزان پاسخگویی محل مورد نظر به درمان با آرتروز ، در اولین جلسه ؛ تعداد جلسات و هزینه ازن تراپی را تعیین می نماید.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
Call Now Button
Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Instagram