یکی از مشکلاتی که ممکن است افراد با آن مواجه باشند زانو درد می باشد. آرتروز زانو از جمله درد هایی می باشد که انجام فعالیت های روزمره فرد را دچار مشکل می سازد و فرد دچار کم تحرکی خواهد شد. در این مقاله قصد داریم درمان آرتزوز زانو با ازن تراپی را مورد بحث قرار دهیم.

ازن تراپی

ازن تراپی یا ازن درمانی شیوه ای نوین می باشد که توسط تزریق گاز ازن با غلظت های مختلف انجام می شود. میزان غلظت گاز و همچنین تعداد جلسات درمانی بسته به شرایط هر فرد متغیر می باشد و پس از بررسی در جلسه اول توسط پزشک مشخص خواهد شد.

مزایای ازن تراپی

  • ازن تراپی هیچگونه عوارض جانبی نخواهد داشت.
  • ازن تراپی با کمترین درد و به راحتی قابل انجام است.
  • به دلیل تزریق گاز به محل مورد درمان ، گاز ازن به طور یکنواخت در همه نواحی پخش خواهد شد و این موجب درمان تدریجی می شود.

 

درمان آرتروز زانو با ازن تراپی

نتیجه درمان ازن تراپی

همانطور که گفته شد میزان غلظت گاز و همچنین تعداد جلسات درمانی ازن تراپی بسته به شرایط هر فرد و با توجه به میزان ساییدگی و سطح آسیب زانو ، متغیر می باشد. به عنوان مثال ممکن است یک نفر بعد از دو جلسه درمان شود ولی برخی از افراد نیاز به جلسات بیشتر درمانی خواهند داشت.

به طور کلی تعداد جلسات و همچنین میزان غلظت گاز ازن ، بعد از جلسه اول درمان و بررسی و معاینات توسط پزشک طب فیزیکی مشخص خواهد شد.

دلایل درد زانوضربات

  1. شکستگی ها
  2. ضعف عضلات
  3. پوکی استخوان
  4. فشار ناشی از وزن
  5. تخریب غضروف ها
  6. ساییدگی های مفصلی
  7. مشکلات ناحیه کشکک
  8. کشیدگی و آسیب لیگامان و تاندون ها
  9. تخریب مفاصل در بیماران مبتلابه آرتریت

تشخیص آرتروز زانو

تشخیص آرتروز زانو با آزمایشات فیزیکی توسط پزشک شروع می شود. دکتر در مورد سابقه مصرف دارویی و نشانه های بیماری تان سوالاتی می پرسد. ممکن است برای بررسی دقیق تر پزشک تان بخواهد آزمایشات بیشتری انجام دهید که به آن ها در ادامه اشاره خواهیم کرد.

انجام عکس رادیولوژی

عکس رادیولوژی که می تواند آسیب استخوان و غضروف را مانند خارهای استخوان نشان دهد که در ۴ مرحله مختلف آرتروز در عکس های رادیولوژی قابل تشخیص است.
مرحله اول : درد جزئی
در این مرحله آرتروز در عکس دیده نمی شود. از دیگر تغییرات مفاصل در این مرحله می توان به آسیب جزئی به غضروف و باریک شدن فضای بین استخوان ها در مفاصل اشاره کرد. در این مرحله، متاسفانه فرد درد و ناراحتی خیلی خفیفی در زانوی خود خواهد داشت و مفاصل در عکس رادیولوژی سالم خواهند بود.

مرحله دوم : درد خفیف
در این مرحله، عکس رادیولوژی ممکن است باریکی فضاهای بین مفاصل و خار استخوان را نشان دهند. شخص ممکن است مخصوصا بعد از کمی استراحت، درد و سفتی مفاصل را تجربه کند. محلی که استخوان ها و بافت ها به هم متصل می شوند، شروع به سفت شدن می کنند. هنگامی که بافت ها سخت می شوند، استخوان ها ضخیم تر و متراکم تر می شوند و لایه ای نازک از استخوان زیر غضروف مفاصل ایجاد می شود.

مرحله سوم : درد در حد متوسط
در مرحله سوم، عکس رادیولوژی می تواند موارد زیر را نشان دهد:
به طور واضح باریکی فضای بین مفاصل را نشان می دهد
قسمتی از خاراستخوان پیشرفته را مشخص می کند
بعضی از آسیب های غضروف و بافت های دیگر قابل رویت می باشند

فرد ممکن است در این مرحله علائم زیر را داشته باشد:
  • در طول انجام فعالیت های روزانه مانند دویدن، راه رفتن، چهارزانو نشستن و خم شدن درد و ناراحتی داشته باشد.
  • تورم در اطراف مفاصل که در بعضی موارد نشان دهنده جمع شدن آب در زانو می باشد.

مرحله چهارم : درد شدید

در این مرحله، آرتروز کاملا مشخص است :
  • باریک شدن شدید فضای بین مفاصل
  • نشانه واضح خار استخوان
  • آسیب های جدی به غضروف
کسانی که به آرتروز زانو مبتلا هستند در این مرحله ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:
  • سفتی در مفاصل
  • تورم در اطراف مفاصل زانو
  • درد زیاد و ناراحتی هنگام حرکت های ساده

 

درمان آرتروز زانو با ازن تراپی - دکتر فرزام پور

انجام ام آر آی

زمانی پزشک از شما می خواهد ام آر آی انجام دهید که نشانه های واضحی از درد مفاصل در عکس رادیولوژی وجود ندارد یا هنگامی که عکس رادیولوژی نشان می دهد که بافت مفاصل به نوع دیگری نیز آسیب دیده است.

انجام آزمایش خون

ممکن است پزشک برای رد کردن بیماری های دیگر مانند روماتیسم مفصلی ( یک نوع متفاوت از آرتروز می باشد که به علت بی نظمی سیستم ایمنی ایجاد می شود) از شما بخواهد آزمایش خون انجام دهید.

درمان آرتروز زانو

اغلب به منظور درمان آرتروز مفاصل از دارو های ضد التهابی خوراکی ، تزریق در مفصل و در موارد خیلی حاد از جراحی تعویض مفصل استفاده می گردد.

برای تزریق ، از کورتون ، ژل های اسیدی هیالورنیک ، پی آر پی و ازن تراپی استفاده می شود.

 

درمان آرتروز زانو با ازن تراپی

 

درمان آرتروز زانو با ازن تراپی ممکن است ؟

ازن تراپی یا ازن درمانی ، نوعی روش درمانی تزریقی می باشد که منجر به بازگشت خون به نسوج شده و با فراهم ساختن مواد مورد نیاز نسوج آسیب دیده ، به بهبود آن ها می انجامد.

ازن در واقع ، ترکیبی از پروکائین و دوزهایی از هورمون های استروئیدی می باشد که سبب کاهش درد شده و از فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن جلوگیری به عمل می آورد و همچنین با آماده سازی مواد لازم برای بافت ها ، سبب بهبود آن ها می شود.

توجه داشته باشید که در ازن تراپی ؛ اکسیژن ، مواد ضد التهاب و ازن به منظور ترمیم نسوج ؛ مورد استفاده قرار می گیرند.

به طور کلی تزریق ازن در مفصل زانو ، موجب تحریک جریان خون و افزایش اکسیژن در سلول ها شده و انرژی آن ها را افزایش داده و بدین ترتیب بافت های آسیب دیده ناشی از آرتروز زانو را بازسازی و ترمیم می کند.

چنانچه به این دست از بیماری های عضلانی و اسکلتی دچار هستید ، با مراجعه به مطب دکتر امیر فرزام پور متخصص طب فیزیکی  واقع در کرج ، جهت درمان عارضه های پدید آمده بهترین خدمات از جانب ایشان به شما ارائه داده می شود.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
Call Now Button
Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Instagram