ازن تراپی زانو

ازن تراپی زانو به عنوان یک روش درمانی موثر، به افرادی که دچار زانو درد بوده و مبتلا به آرتروز می باشند، توصیه می گردد. در این روش به داخل مفصل درگیر، ازن تزریق شده و سیستم بازسازی داخل مفصل فعال می شود. در نتیجه  تسریع در روند بهبودی بیمار مبتلا به آرتروز زانو را به دنبال خواهد داشت.

تحمل زانو درد بسیار سخت بوده، تحرک را محدود کرده و عمدتا فرد را در انجام فعالیت های روزمره محدود خواهد نمود.

ازن تراپی زانو

نکاتی در مورد ازن تراپی زانو

یکی از مهمترین کاربردهای گاز ازن در علم پزشکی، كنترل درد و نیز پیشگیری از پیشرفت زانو درد می باشد.

ازن درمانی به عنوان یك عامل موثر در بهبود درد مفاصل شناخته شده و دارای خاصیت ضد درد و ضد التهابی بوده و به دو طریق به بیمار كمك می نماید.

توانایی های از دست رفته زانو در اثر زانو درد، به کمک ازن تراپی برای بیمار قابل بازگشت خواهد بود.

داروهای تجویز شده توسط پزشکان جهت تسکین درد، خاصیت تسکین دهنده دارند. در صورتی که گاز ازن از طریق اكسیژن رسانی به غضروف و مفصل از پیشروی بیماری و تخریب بیشتر مفصل ممانعت به عمل می آورد.

این مسئله که چه فردی گزینه مناسبی جهت انجام ازن تراپی است به عهده متخصص طب فیزیکی می باشد.

در قیاس با روش هایی مثل تعویض مفصل زانو و جراحی زانو، ازن تراپی زانو طول درمان كوتاه تری دارد، برای پزشك و بیمار خطر کمتری به دنبال داشته، و از لحاظ هزینه به صرفه تر می باشد.

از مزایای ازن تراپی زانو که منجر به تمایز آن از سایر روش های درمانی شده می توان به عوارض حداقل و هزینه بسیار پایین آن اشاره نمود.

اقدامات قبل و بعد از ازن تراپی زانو

1. اولین مرکز ازن تراپی که در کرج  راه اندازی گردیده، در کلینیک تخصصی دکتر فرزام پور جهت درمان بیماری های اسکلتی- عضلانی (دیسک کمر، آرتروز مفاصل و ستون فقرات، رماتیسم، بیماری ام اس و غیره) می باشد.
  2. از کمپرس گرم به مدت یک ساعت پس از تزریق ازن استفاده نمایید. همچنین می توانید در ساعات بعدی از کمپرس گرم روی عضلات اطراف مفصل نیز استفاده کنید که معمولا انجام این کار توصیه نمی گردد.
  3. اندام های تحتانی باید بالا  نگه داشته شوند.
  4. از انجام فعالیت های سنگین خودداری نموده و استراحت کافی داشته باشید تا روند بهبودی و ساخت کلاژن با اختلال مواجه نگردد.
  5. پس از ۲ الی ۳ هفته می توانید فعالیت های فیزیکی خود را با دقت کافی آغاز نمایید.
  6. به مدت دو هفته از پروتئین، روغن ماهی و مکمل های آن در رژیم غذایی خود استفاده نمایید.
  7. به منظور کاهش درد و التهابات پس از تزریق، طبق دستور متخصص طب فیزیکی از مواد و دارو های طبیعی در محل استفاده کنید و از مصرف دارو هایی نظیر ایبوپروفن و آسپرین و داروهای ضد التهاب پرهیز نمایید.

دکتر امیر فرزام پور

متخصص طب فیزیکی