در رابطه با درمان ذیسک کمر و گردن باید بدانید که فتق دیسک ، از مهم ترین علل ایجاد درد در ستون فقرات ناحیه کمر و گردن به شمار می رود که در عمده موارد ، درد ایجاد شده ؛ برای بیمار قابل تحمل نبوده و او را مترصد درمان می نماید. لازم به ذکر است در صورت تشخیص بهنگام فتق دیسک کمر و گردن ، می توان درد موجود در ستون فقرات کمری و گردنی را با بهره وری از روش های درمانی بدون جراحی ( غیرتهاجمی ) ؛ از جمله طب سوزنی ، ازن تراپی و لیزردرمانی ، درمان نمود. به طور کلی با استفاده از درمان های غیرجراحی و کاهش تحریک عصبی و بهبود شرایط فیزیکی بیمار ، می توان عملکرد کلی بدن او را بهبود بخشیده و از ستون فقرات وی محافظت به عمل آورده و نهایتا او را به زندگی عادی بازگرداند. در کلینیک تخصصی دکتر فرزام پور متخصص طب فیزیکی کرج ؛ انواع روش های درمانی غیرتهاجمی ، بر روی دردهای ستون فقرات کمر و گردن ؛ به نحوی بهینه و کاملا اثربخش انجام می پذیرد.

 

درمان دیسک کمر و گردن

عوامل ایجاد کننده دیسک کمر و گردن

پیش از درمان دیسک گردن و کمر لازم است با عوامل ایجاد این عارضه آشنا شوید :

  • افزایش وزن
  • بالا رفتن سن
  • مصرف سیگار
  • خم نمودن بیش از اندازه گردن
  • مشاغلی که نیاز به بلند کردن اجسام سنگین دارند.

علائم بیماری دیسک کمر و گردن

بارزترین علامت بیماری دیسک کمر و گردن ؛ احساس درد مختصر اما ممتد در اطراف دیسک می باشد که گاها شدت می یابد. توجه داشته باشید که در صورت انجام فعالیت های شدید و داشتن استرس ؛ درد در ستون فقرات افزایش خواهد یافت.

هزینه های درمان دیسک کمر و گردن

هزینه درمان دیسک کمر و گردن ، بسته به روش درمان ؛ متغیر می باشد. در خصوص درمان های غیرجراحی دیسک کمر و گردن ، باید اشاره داشت که هزینه این قبیل روش های درمانی ، به پارامترهایی ؛ اعم از روش مورد استفاده ، تعداد جلسات و غیره بستگی دارد و پس از معاینه دقیق بیمار ؛ مشخص می شود.

علائم شایع بیماری دیسک کمر و گردن

  • درد موجود با افزایش فعالیت های بدنی ، بلند کردن اجسام سنگین یا پیچاندن ستون فقرات ؛ تشدید می گردد.
  • فرسایش دیسک ؛ سبب بی ثباتی ستون فقرات شده و این مسئله ، موجب بیرون زدگی دیسک و متعاقبا از دست رفتن توانایی آن در پشتیبانی از دیسک می شود ؛ به طوری که می تواند قفل شده و حرکت کردن را برای فرد مبتلا ، به امری دشوار بدل کند.
  • گاهی اوقات ممکن است تحلیل و بی ثباتی دیسک ؛ دردی به دنبال نداشته و تنها منجر به اسپاسم دردناک عضلات شود. در این جا باید اشاره داشت ؛ از آن جا که اسپاسم عضلانی ، از عوارض بدیهی بیماری دیسک محسوب می شود ؛ افراد را در انجام امور روتین ( صرفا به طور موقت ) ، ناتوان می نماید.
  • در برخی موارد ؛ تحلیل دیسک کمر و گردن ، منجر به انتشار احتمالی درد شده و سبب احساس گرمی یا سوزش در ناحیه شانه ها ، بازو ، دست ، باسن و پا می شود. گاها درد ناشی از دیسک کمر و گردن ، در برخی موقعیت های خاص ؛ نظیر نشستن یا ایستادن به مدت طولانی و اموری از این قبیل ، شدت گرفته و با تغییر وضعیت ؛ به طور مثال با کشش منظم گردن ، دراز کشیدن با قرار دادن یک بالش زیر زانو یا پیاده روی کوتاه و متناوب در طول روز ؛ کاهش می یابد.

درمان دیسک کمر و گردن

 

روش های درمان دیسک کمر و گردن در کرج

افرادی که مبتلا به بیماری دیسک کمر و گردن می باشند در وهله اول به دنبال روشی غیرجراحی برای درمان این عارضه می باشند. در ادامه به معرفی راه های غیرجراحی درمان دیسک کمر و گردن می پردازیم :

ورزش درمانی و حرکات اصلاحی

به کمک حرکات ورزشی مناسب یا اصطلاحا ورزش درمانی که توسط پزشک متخصص به بیمار اموزش داده می شود ، می توان درد دیسک گردن و کمر را کاهش داده و به دنبال آن عملکرد بدن را بهبود بخشید.

ازن تراپی

ازن تراپی روشی نوین و اثرگذار در درمان بیماری های مفصلی و عضلانی و همچنین دیسک های کمری و گردنی می باشد. فرآیند درمان دیسک گردن و کمر به کمک ازن تراپی بدین صورت است که تزریق ازن در ناحیه گردن و کمر ، توسط پزشک متخصص به روشی کاملا تخصصی تزریق می شود و منجر به تنظیم سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه بدن را در بهترین وضعیت قرار می دهد. پس از اتمام ازن تراپی در کرج،دکتر فرزام پور مراقبت های بعد از ازن تراپی را برای شما توضیح می دهند تا بهترین نیتجه ممکن را از فرایند درمان خود بگیرید.

لیزر درمانی

امروزه از لیزر درمانی برای درمان دیسک استفاده می شود و به دلیل اثربخشی سریع آن در کلینیک های توانبخشی و طب فیزیکی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. درمان دیسک کمرو گردن با لیزر و تحت بی‌حسی موضعی و به صورت سرپایی انجام می گردد.

فرآیند درمان دیسک گردن و کمر با لیزر درمانی به این صورت است که تحت بی حسی موضعی و بدون نیاز به بیهوشی انجام می گیرد و طی آن سوزن ظریفی از طریق تصاویر اشعه ایکس به دیسک برجسته وارد می شود. در ادامه ، فیبر نوری درون سوزن قرار گرفته و از طریق فیبر انرژی لیزر تابیده می شود که باعث بخار شدن بخشی بسیار جزئی از مرکز دیسک شده و یک خلاء کوچک ایجاد می نماید که منجر به دفع فتق از ریشه عصب شده و در نهایت درد تسکین می یابد.

آیا درمان های ناشی از دیسک کمر و گردن فقط با جراحی درمان می شود ؟

خیر در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی روش های غیر تهاجمی بسیاری برای تسکین درد و درمان دیسک کمر و گردن وجود دارد که از جمله بهترین و موثرترین این درمان به ازن تراپی می توان اشاره نمود.

سایر روش های درمان دیسک کمر و گردن

استفاده از دارو برای کاهش درد و التهاب

  • یک گزینه درمانی خوب تجویز استامینوفن است.
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی که برخی از آن ها بدون نسخه نیز به فروش می رسند اما داروهای قدرتمند در این زمینه لازم است حتما با تجویز پزشک مصرف شود.
  • شل کننده های عضلانی نیز برای درمان گرفتگی ستون فقرات همراه با دیسک کمر و گردن تجویز می شود.
  • داروهای استرویئد خوراکی در کاهش ورم تاثیر گذار هستند.
  • داروهای ضد افسردگی از رسیدن پیام درد به مغز جلوگیری کرده و موجب افزایش اندروفین که یک نوع مسکن طبیعی در بدن است می شود. از این دارو با صلاحدید و تجویز پزشک متخصص می توان استفاده نمود.

کمربند و بریس طبی

برای حمایت بیشتر از کمر می توان از وسایل طبی مثل کرست ، بریس و کمربند های طبی استفاده نمود.

تزریق اپیدورال استروئید

برای کاهش درد ناشی از فشار روی اعصاب می توان از تزریق کورتیکواستروئید که یک عامل ضد التهاب است استفاده نمود. از آنجایی که این داروها مستقیم به فضای اپیدورال تزریق می شوند درد را تا حد زیادی کاهش می دهند اما ممکن است اثرات درمانی آن بعد از چند روز تاثیر بگذارد. این تزریق در طول سال بیشتر از ۳ بار توصیه نمی شود.

فیزیوتراپی

یکی از درمان های موثر دیسک کمر و گردن ، فیزیوتراپی می باشد. این پروسه شامل آب درمانی ، تحریک الکتریکی اعصاب ، ماساژ ، تمرینات کششی می باشد.

سرما و گرما درمانی

هر یک از این روش های درمان دیسک کمر و گردن در کرج با سرما و گرما دارای مزیای خاص خود می باشد و برای دریافت نتیجه مطلوب لازم است به صورت مداوم تکرار شود.

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
Call Now Button
Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Instagram