درباره درمان دیسک کمر و گردن چه می دانید؟!

فتق دیسک ، از مهم ترین علل ایجاد درد در ستون فقرات ناحیه کمر و گردن به شمار می رود که در عمده موارد ، درد ایجاد شده ؛ برای بیمار قابل تحمل نبوده و او را مترصد درمان می نماید.

لازم به ذکر است در صورت تشخیص بهنگام فتق دیسک کمر و گردن ، می توان درد موجود در ستون فقرات کمری و گردنی را با بهره وری از روش های درمانی بدون جراحی ( غیرتهاجمی ) ؛ از جمله طب سوزنی ، ازن تراپی و لیزردرمانی ، درمان نمود.

به طور کلی با استفاده از درمان های غیرجراحی و کاهش تحریک عصبی و بهبود شرایط فیزیکی بیمار ، می توان عملکرد کلی بدن او را بهبود بخشیده و از ستون فقرات وی محافظت به عمل آورده و نهایتا او را به زندگی عادی بازگرداند.

در کلینیک تخصصی دکتر فرزام پور متخصص طب فیزیکی کرج ؛ انواع روش های درمانی غیرتهاجمی ، بر روی دردهای ستون فقرات کمر و گردن ؛ به نحوی بهینه و کاملا اثربخش انجام می پذیرد.

درمان دیسک کمر و گردن

عوامل ایجاد کننده دیسک کمر و گردن

• افزایش وزن
  • بالا رفتن سن
  • مصرف سیگار
  • خم نمودن بیش از اندازه گردن
  • مشاغلی که نیاز به بلند کردن اجسام سنگین دارند.

علائم بیماری دیسک کمر و گردن

بارزترین علامت بیماری دیسک کمر و گردن ؛ احساس درد مختصر اما ممتد در اطراف دیسک می باشد که گاها شدت می یابد.

توجه داشته باشید که در صورت انجام فعالیت های شدید و داشتن استرس ؛ درد در ستون فقرات افزایش خواهد یافت.

علائم شایع بیماری دیسک کمر و گردن

• درد موجود با افزایش فعالیت های بدنی ، بلند کردن اجسام سنگین یا پیچاندن ستون فقرات ؛ تشدید می گردد.
  • فرسایش دیسک ؛ سبب بی ثباتی ستون فقرات شده و این مسئله ، موجب بیرون زدگی دیسک و متعاقبا از دست رفتن توانایی آن در پشتیبانی از دیسک می شود ؛ به طوری که می تواند قفل شده و حرکت کردن را برای فرد مبتلا ، به امری دشوار بدل کند.
  • گاهی اوقات ممکن است تحلیل و بی ثباتی دیسک ؛ دردی به دنبال نداشته و تنها منجر به اسپاسم دردناک عضلات شود.

در این جا باید اشاره داشت ؛ از آن جا که اسپاسم عضلانی ، از عوارض بدیهی بیماری دیسک محسوب می شود ؛ افراد را در انجام امور روتین ( صرفا به طور موقت ) ، ناتوان می نماید.

• در برخی موارد ؛ تحلیل دیسک کمر و گردن ، منجر به انتشار احتمالی درد شده و سبب احساس گرمی یا سوزش در ناحیه شانه ها ، بازو ، دست ، باسن و پا می شود.

گاها درد ناشی از دیسک کمر و گردن ، در برخی موقعیت های خاص ؛ نظیر نشستن یا ایستادن به مدت طولانی و اموری از این قبیل ، شدت گرفته و با تغییر وضعیت ؛ به طور مثال با کشش منظم گردن ، دراز کشیدن با قرار دادن یک بالش زیر زانو یا پیاده روی کوتاه و متناوب در طول روز ؛ کاهش می یابد.

درمان دیسک کمر و گردن

روش های درمان دیسک کمر و گردن

افرادی که مبتلا به بیماری دیسک کمر و گردن می باشند در وهله اول به دنبال روشی غیرجراحی برای درمان این عارضه می باشند. در ادامه به معرفی راه های غیرجراحی درمان دیسک کمر و گردن می پردازیم :

ورزش درمانی و حرکات اصلاحی

به کمک حرکات ورزشی مناسب یا اصطلاحا ورزش درمانی که توسط پزشک متخصص به بیمار اموزش داده می شود ، می توان درد دیسک گردن و کمر را کاهش داده و به دنبال آن عملکرد بدن را بهبود بخشید.

ازن تراپی

ازن تراپی روشی نوین و اثرگذار در درمان بیماری های مفصلی و عضلانی و همچنین دیسک های کمری و گردنی می باشد.

فرآیند درمان دیسک گردن و کمر به کمک ازن تراپی بدین صورت است که تزریق ازن در ناحیه گردن و کمر ، توسط پزشک متخصص به روشی کاملا تخصصی تزریق می شود و منجر به تنظیم سیستم ایمنی بدن شده و در نتیجه بدن را در بهترین وضعیت قرار می دهد.

لیزر درمانی

امروزه از لیزر درمانی برای درمان دیسک استفاده می شود و به دلیل اثربخشی سریع آن در کلینیک های توانبخشی و طب فیزیکی به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. درمان دیسک کمرو گردن با لیزر و تحت بی‌حسی موضعی و به صورت سرپایی انجام می گردد.

فرآیند درمان دیسک گردن و کمر با لیزر درمانی به این صورت است که تحت بی حسی موضعی و بدون نیاز به بیهوشی انجام می گیرد و طی آن سوزن ظریفی از طریق تصاویر اشعه ایکس به دیسک برجسته وارد می شود.

در ادامه ، فیبر نوری درون سوزن قرار گرفته و از طریق فیبر انرژی لیزر تابیده می شود که باعث بخار شدن بخشی بسیار جزئی از مرکز دیسک شده و یک خلاء کوچک ایجاد می نماید که منجر به دفع فتق از ریشه عصب شده و در نهایت درد تسکین می یابد.

هزینه های درمان دیسک کمر و گردن

هزینه درمان دیسک کمر و گردن ، بسته به روش درمان ؛ متغیر می باشد.

در خصوص درمان های غیرجراحی دیسک کمر و گردن ، باید اشاره داشت که هزینه این قبیل روش های درمانی ، به پارامترهایی ؛ اعم از روش مورد استفاده ، تعداد جلسات و غیره بستگی دارد و پس از معاینه دقیق بیمار ؛ مشخص می شود.