درمان دیسک گردن

در سال های اخیر به دلیل تغییر سبک زندگی شاهد شیوع دیسک گردن می باشیم. در صورت آسیب دیدن دیسک گردن باید درمان دیسک گردن انجام گیرد.

بیرون زدگی دیسک که در اصطلاح پزشکی به فتق دیسک موسوم است و در میان عوام با عنوان دیسک گردن شناخته می شود ؛ در حقیقت زمانی زمانی رخ می دهد که ماده موجود در مرکز دیسک گردن که حالتی مشابه ژله دارد ، دچار ضعف شده و از جداره سخت خارجی آن ، به بیرون تجاوز کند.

علائم دیسک گردن

هر گاه دیسک گردن دچار آسیب دیدگی شود عصب های مغز پیغام درد گردن را ارسال نموده و علائمی نظیر درد گردن ، ضعف حركتي دست ها و فلج در اندام هاي فوقانی ، درد بازوها ، درد آرنج و ناحيه مچ ، قولنج ناحيه كتف ها ، بي حسي ، به خواب رفتن دست ها و انگشت ها و تحریک سیستم عصبی رخ خواهد داد.

این عارضه ، بیشتر در افراد ۳۰ الی ۶۰ ساله اتفاق می افتد و به دلیل فشاری که بر روی عصب ستون فقرات وارد می آورد ، منجر به ایجاد درد و حس سوزن سوزن شدن در نواحی گردن ، شانه ها و بازوها می شود و به دست ها نیز انتشار می یابد.

البته لازم به ذکر است که گردن درد ، همیشه دالّ بر وجود دیسک گردن نمی باشد.

در برخی موارد ، دیسک گردن ممکن است سبب اسپاسم عضلانی یا گرفتگی عضلات نیز شود.

درمان دیسک گردن

چه عواملی منجر به دیسک گردن می شوند ؟

دیسک گردن می تواند به دلایلی اعم از موارد ذیل رخ دهد :

• ژنتیک
  • آسیب به ناحیه گردن
  • بلند کردن نادرست اجسام
  • مصرف سیگار و دخانیات
  • انجام برخی فعالیت های شغلی و ورزشی

توجه داشته باشید که در مواردی نیز ممکن است دیسک گردن به خودی  خود ایجاد شود.

افزایش سن نیز از دیگر علل دیسک گردن می باشد ؛ چرا که با بالا رفتن سن ، دیسک ها حالتی سخت تر به خود گرفته و خشک می شوند و این اتفاق موجب تضعیف جداره خارجی سخت دیسک شده و به این ترتیب دیسک ، دیگر قادر به نگهداری ماده ژله ای در مرکزیت خود نخواهد بود ؛ در نتیجه دیسک گردن بروز خواهد کرد.

راه های پیشگیری از دیسک گردن

قاعدتا به منظور پیشگیری از بروز دیسک گردن ، نمی توان جلوی افزایش سن را گرفت ، اما با اصلاح سبک زندگی تا حدود زیادی می توان از وقوع این عارضه پیشگیری به عمل آورد.

از راهکارهای مناسب جهت پیشگیری از دیسک گردن می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

• حفظ وزن مناسب
  • انجام ورزش منظم
  • تصحیح حرکات بدن
  • عدم مصرف دخانیات
  • تمرین حالات بدنی مناسب

چگونگی درمان دیسک گردن

به طور کلی در راستای درمان این عارضه ، قرار گرفتن تحت درمان نورولوژیک به مدت ۴ الی ۶ هفته ؛ در اکثریت بیماران پاسخگو خواهد بود و درد و علائم ناشی از آن با انجام این روش درمانی از بین خواهد رفت.

همچنین ممکن است جهت درمان دیسک گردن ، مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی تجویز گردد.

این داروها در رفع اسپاسم ماهیچه ای ، کاهش میزان تورم و از بین رفتن درد می توانند مثمر ثمر واقع شوند.

در برخی موارد نیز استفاده از درمان های فیزیکی ؛ همچون حرکات کششی و ماساژ ملایم می تواند کمک کننده باشد و نقش موثری در تسریع روند بهبودی ایفاء کند.

در حالت کلی ، بیماران نباید نسبت به درمان دیسک گردن نگران باشند ؛ چرا که تنها کمتر از ۵ درصد اختلالات ستون فقرات نیاز به انجام جراحی دارند.

روش های درمان دیسک گردن

با توجه به نوع آسيب وارده به ديسك گردن که ممکن است به شکل تورم ساده یا پارگي و بيرون زدگي كامل باشد جهت درمان ديسک گردن یکی از راههای درمان ديسک گردن بدون جراحی از قبیل فيزيوتراپي ، طب سوزني ، ازن تراپی ، تزريق مواد داخل نخاع ، ورزش ، درمان با ليزر و در صورت نیاز انجام جراحی به کار برده می شود.

•  درمان دیسک گردن با طب سوزنی

طب سوزنی ، به عنوان یک روش موثر و مکمل برای درمان ديسک گردن و انتشار آن به پاها یا دست ها می باشد.

• درمان ديسک گردن با ورزش

به طور کلی بیماری های دیسک گردن با انجام نرمش ‌های متداول قابل درمان می باشند. تحت نظارت و به تجویز پزشک می توان در کنار ورزش از داروهای کاهنده درد مانند استامینوفن و ایپوبروفن و شل کننده های عضلانی نیز استفاده نمود.

• درمان ديسک گردن با فیزیوتراپی

درمان با فیزیوتراپی شامل ماساژ ، آلتراسوند ، تحریک الکتریکی از راه پوست با دستگاه TENS ، تحریک مفصل و کشش می باشد.

• درمان دیسک گردن با ازن تراپی

ازن تراپی روشی سالم برای درمان ديسک گردن و دردهای عضلانی و مفصلی می باشد.

• درمان دیسک گردن با لیزر درمانی

امروزه از لیزر همراه با ورزش و رعایت ارگونومی برای درمان ديسک گردن به صورت سر پایی و تحت بی‌حسی موضعی استفاده می گردد.

• جراحی دیسک گردن

در صورتی که محتويات ديسك پاره شده بر نخاع و رشته هاي عصبي ایجاد فشار نماید و منجر به ایجاد بي حسي و ضعف در دست ها گردد جهت درمان آن می بایست اقدام به جراحي دیسک گردن نمود.

• جراحی فول آندوسکوپی دیسک

درمان جدید دیسک گردن با این روش انجام می شود. این روش راهی مطمئن برای درمان پاره شدن دیسک گردن ، در رفتگی دیسک ، تنگی کانال نخاعی ، فتق دیسک گردنی ، لغزش مهره های گردنی به سمت جلو می باشد.

• یک × 1 =