در سال های اخیر به دلیل تغییر سبک زندگی شاهد شیوع دیسک گردن می باشیم. در صورت آسیب دیدن دیسک گردن باید درمان دیسک گردن انجام گیرد. در حقیقت دیسک های گردن ، به مثابه بالشتک هایی هستند که بین مهره های گردن و بخش فوقانی بدن واقع شده اند و از گردن در برابر اصابت ضربات ؛ محافظت به عمل می آورند. زمانی که ماده ژلاتینی موجود در داخل این دیسک ها از جداره خارجی دیسک ، بیرون زده و تجاوز کند ؛ اصطلاحا گفته می شود که بیرون زدگی دیسک یا به عبارتی فتق دیسک رخ داده است. بهترین راه درمان این بیماری مراجعه به بهترین متخصص طب فیزیکی کرج دکتر امیر فرزام پور می باشد.

درمان دیسک گردن + دکتر فرزام پور

عوامل ایجاد کننده دیسک گردن

عموما دیسک گردن ؛ در پی وارد آمدن فشار شدید به دیسک ، بلند کردن اجسام با وزن بالا ، انجام حرکات بدنی نامناسب و مواردی از این قبیل ؛ اتفاق می افتد و چنانچه منجر به آسیب مجرای نخاعی یا ریشه های عصبی شده باشد ، می تواند سبب پیدایش علائمی از قبیل درد گردن و خشکی ناحیه گردن شود.

چه عواملی دیسک گردن را تشدید می کنند ؟

ریسک بروز دیسک گردن می تواند به دنبال عوامل زیر افزایش یابد :

• ژنتیک و وراثت
  • آسیب دیدگی ناحیه گردن
  • بلند کردن نادرست اجسام از روی زمین
  • مصرف سیگار و دخانیات
  • انجام برخی فعالیت های شغلی و ورزشی

البته ناگفته نماند که در مواردی نیز ممکن است دیسک گردن ، به خودی خود ایجاد گردد.لازم به ذکر است افزایش سن از دیگر علل ایجاد کننده دیسک گردن می باشد ؛ چرا که با بالا رفتن سن ، دیسک ها حالتی سخت تر به خود گرفته و خشک می شوند و این اتفاق موجب تضعیف جداره خارجی سخت دیسک شده و به این ترتیب ، دیسک دیگر قادر به نگهداری ماده ژله ای در مرکزیت خود نخواهد بود ؛ در نتیجه دیسک گردن بروز خواهد کرد. برای تشخیص زود هنگام و درمان دیسک گردن ، توصیه می شود به بهترین متخصص طب فیزیکی کرج مراجعه فرمایید.

علائم دیسک گردن

• هر گاه دیسک گردن ، دچار آسیب دیدگی شود عصب های مغز پیغام درد گردن را ارسال نموده و علائمی نظیر درد گردن ، ضعف حركتی دست ها و فلج در اندام هاي فوقانی ، درد بازوها ، درد آرنج و ناحيه مچ ، قولنج ناحيه كتف ها ، بی حسی ، به خواب رفتن دست ها و انگشت ها و تحریک سیستم عصبی رخ خواهد داد.
  • این عارضه ، بیشتر در افراد ۳۰ الی ۶۰ ساله اتفاق می افتد و به دلیل فشاری که بر روی عصب ستون فقرات وارد می آورد ، منجر به ایجاد درد و حس سوزن سوزن شدن در نواحی گردن ، شانه ها و بازوها می شود و به دست ها نیز انتشار می یابد.
  • البته باید اشاره داشت که گردن درد ، همیشه دالّ بر وجود دیسک گردن نمی باشد.
  • در برخی موارد ، دیسک گردن ممکن است سبب اسپاسم عضلانی یا گرفتگی عضلات نیز شود.

درمان دیسک گردن - دکتر فرزام پور

راه های پیشگیری از دیسک گردن

قاعدتا به منظور پیشگیری از بروز دیسک گردن ، نمی توان جلوی افزایش سن را گرفت ؛ اما با اصلاح سبک زندگی تا حدود زیادی می توان از وقوع این عارضه پیشگیری به عمل آورد. از راهکارهای مناسب جهت پیشگیری از دیسک گردن می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

• حفظ وزن مناسب
  • انجام ورزش منظم
  • تصحیح حرکات بدن
  • عدم مصرف دخانیات
  • تمرین حالات بدنی مناسب

نحوه درمان دیسک گردن در اولین مرکز طب فیزیکی کرج چگونه است ؟

• به طور کلی در راستای درمان این عارضه ، قرار گرفتن تحت درمان کانسرواتیو به مدت ۴ الی ۶ هفته ؛ در اکثریت بیماران پاسخگو خواهد بود و درد و علائم ناشی از آن با انجام این روش درمانی از بین خواهد رفت.
  • همچنین ممکن است جهت درمان دیسک گردن در کرج ، مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی تجویز گردد.
  • این داروها ؛ در رفع اسپاسم ماهیچه ای ، کاهش میزان تورم و از بین رفتن درد می توانند مثمر ثمر واقع شوند.
  • در برخی موارد نیز استفاده از درمان های فیزیکی ؛ همچون حرکات کششی و ماساژ ملایم می تواند کمک کننده باشد و نقش موثری در تسریع روند بهبودی ایفاء کند.
  • در حالت کلی ، بیماران نباید نسبت به درمان دیسک گردن نگران باشند ؛ چرا که تنها کمتر از ۵ درصد اختلالات ستون فقرات نیاز به انجام جراحی دارند.

درمان دیسک گردن - دکتر فرزام پور

روش های درمان دیسک گردن در کرج

با توجه به نوع آسيب وارده به ديسک گردن که ممکن است به شکل تورم ساده یا پارگی و بيرون زدگی كامل باشد ؛ جهت درمان دیسک گردن ، یکی از راه های درمان ديسک گردن بدون جراحی از قبیل فيزيوتراپی ، طب سوزنی ، ازن تراپی ، تزريق مواد داخل نخاع ، ورزش ، درمان با ليزر و در صورت نیاز انجام جراحی به کار برده می شود.

درمان دیسک گردن با طب سوزنی

طب سوزنی ، به عنوان یک روش موثر و مکمل برای درمان ديسک گردن و انتشار آن به پاها یا دست ها می باشد.

درمان ديسک گردن با ورزش

به طور کلی بیماری های دیسک گردن با انجام نرمش ‌های متداول قابل درمان می باشند. تحت نظارت و به تجویز بهترین متخصص درمان آرتروز مفاصل در کرج می توان در کنار ورزش از داروهای کاهنده درد مانند استامینوفن و ایپوبروفن و شل کننده های عضلانی نیز استفاده نمود.

درمان ديسک گردن با فیزیوتراپی

درمان با فیزیوتراپی شامل ماساژ ، آلتراسوند ، تحریک الکتریکی از راه پوست با دستگاه TENS ، تحریک مفصل و کشش می باشد.

درمان دیسک گردن با ازن تراپی

ازن تراپی روشی سالم برای درمان ديسک گردن و دردهای عضلانی و مفصلی می باشد.

درمان دیسک گردن با لیزر درمانی

امروزه از لیزر همراه با ورزش و رعایت ارگونومی برای درمان ديسک گردن به صورت سر پایی و تحت بی‌حسی موضعی استفاده می گردد.

جراحی دیسک گردن

در صورتی که محتويات ديسك پاره شده بر نخاع و رشته هاي عصبي ایجاد فشار نماید و منجر به ایجاد بي حسي و ضعف در دست ها گردد جهت درمان آن می بایست اقدام به جراحي دیسک گردن توسط بهترین متخصص دیسک در کرج نمود.

جراحی فول آندوسکوپی دیسک

درمان جدید دیسک گردن با این روش انجام می شود. این روش راهی مطمئن برای درمان پاره شدن دیسک گردن ، در رفتگی دیسک ، تنگی کانال نخاعی ، فتق دیسک گردنی ، لغزش مهره های گردنی به سمت جلو می باشد.

درمان دیسک گردن با ازن تراپی

در اکثر موارد ، بیمارانی که به دیسک گردن مبتلا شده اند می توانند با بهره گرفتن از روش های غیر جراحی ، مشکل خود را درمان نمایند. در این مسیر ، روش های زیادی کشف شده است که یکی از آن ها ، اوزون درمانی می باشد که در حدود چهل سال پیش کشف شده است.

ازن چه زمانی تزریق می شود؟

تزریق اوزون متدی تاثیرگذار است که در محیطی استریل به انجام می رسد و به صورت مکرر برای درمان کردن دیسک گردن و کمر استفاده می شود. در این رویکرد گاز ازن به داخل یا اطراف دیسک بیرون زده تزریق می شود و این گاز ، تا حدی می تواند از میزان پارگی و فتق دیسک بکاهد.

همانطور که ذکر شد ، دیسک گردن می تواند باعث بروز درد و ضعف عضلانی در اندام ها شود. دلیل بروز این عارضه ، این است که دیسک عصب ها را تحت فشار قرار می دهد ، بنابراین با کاهش فشار روی این اعصاب ، درد نیز به حداقل می رسد.

ترکیب ازن و اکسیژن در ازن تراپی در کرج روی رباط هایی تاثیر می گذارد که دیسک ها را کنار یکدیگر نگه می دارند و بیرون زدگی آن ها می کاهند. همچنین با این روش درمان دیسک گردن ، جریان خون و اکسیژن نیز افزایش یافته تا دوره ریکاوری با سرعت بهتری طی شود. ازن درمانی همچنین ادما که یکی از عوامل بالا رفتن فشار روی اعصاب است را نیز کم می کند. توجه داشته باشید که اوزون درمانی برای تمامی افراد مناسب نیست و بهترین متخصص دیسک در کرج باید تشخیص دهد که مراجعه کننده به این درمان نیاز دارد یا خیر.

فواید اوزون تراپی

• روشی غیر جراحی می باشد