آشنایی با مراقبت های بعد از ازن تراپی

ازن ، نوعی گاز است که متشکل از سه اتم اکسیژن می باشد. لازم به ذکر است که وجود اکسیژن کافی در بدن ، می تواند بسیار مفید واقع شده و در حقیقت درمانی اثربخش در راستای ایجاد تحول در سلامتی بدن محسوب گردد.

ازن تراپی در حقیقت ، یک درمان جدید و سالم به منظور کنترل التهاب و ترمیم آسیب های اسکلتی عضلانی به شمار می رود.

توجه داشته باشید که برای اثربخش تر نمودن درمان با ازن ، باید مراقبت های بعد از آن را نیز به دقت مد نظر داشت.

البته پیش از آن که دستورالعمل های مراقبتی بعد از ازن را مورد بحث قرار دهیم ، لازم می دانیم شما را با نحوه کار ازن آشنا نماییم.

کاربردهای ازن تراپی

ازن ، امروزه در طب فیزیکی مورد استفاده واقع شده و کاربردهای گسترده ای از آن در دسترس است.

از جمله کاربردهای ازن تراپی ، می توان به درمان هدفمند موارد زیر اشاره داشت :

• آرتروز زانو
  • فتق دیسک
  • ترمیم زخم افراد دیابتی
  • درمان بیماری های مفصلی
  • و غیره

مراقبت های بعد از ازن تراپی

ازن چگونه کار می کند ؟

همانطور که پیشتر اشاره شد ، ازن در درمان بیماری های مفصلی نوعی معجزه محسوب می گردد.

به عنوان مثال کاربرد ازن در درمان دیسک ، بدین نحو است که با ورود ازن به بخش تخریب شده دیسک دچار فتق ؛ بافت آسیب دیده ، شروع به اکسید شدن نموده و این اتفاق به التیام فشار عصبی و متعاقبا کاهش درد کمر می انجامد.

در ارتباط با درمان آرتروز با ازن نیز بهتر است بدانید که با تزریق ازن به ناحیه مبتلا به آرتروز ، روند پیشروی بیماری کند شده و با بهبود تحرک عضو مورد نظر ؛ شاهد کاهش درد خواهیم بود.

برای درمان با ازن باید به کجا مراجعه کنم ؟

برای بهره وری از ازن درمانی ، باید به کلینیک های طب فیزیکی فعال در این حوزه مراجعه نمایید.

کلینیک تخصصی دکتر فرزام پور بهترین متخصص طب فیزیکی کرج ، اولین مرکز ازن تراپی در کرج است که جهت درمان بیماری های اسکلتی – عضلانی ( دیسک کمر ، آرتروز مفاصل و ستون فقرات ، رماتیسم ، بیماری ام اس وغیره ) پذیرای بیماران گرامی می باشد.

نکات و مراقبت های بعد از ازن تراپی

بعد از تزریق ازن ، باید یکسری اقدامات را انجام داد تا به نتایج مطلوب دست یافت.

لذا در صورت انجام ازن تراپی ، از توصیه های زیر تبعیت نمایید :

• دو روز استراحت داشته باشید و از انجام فعالیت های سنگین خودداری نمایید ؛ با این کار مانع بروز اختلال در روند بهبودی و ساخت کلاژن خواهید شد.
  • برای کاهش التهاب ، به مدت ۴۸ ساعت از پدهای گرم و سپس کمپرس یخ و در انتها بالا نگداشتن موضع تزریق ( برای اندام های تحتانی ) توصیه می گردد.
  • به مدت دو هفته در رژیم غذایی خود ، روغن ماهی و مکمل های آن و همچنین پروتئین را بگنجانید.
  • چنانچه در محل تزریق ، احساس درد دارید ؛ برای کاهش التهاب و درد ، از داروهای مسکن معمولی البته در صورت تایید پزشک استفاده نمایید و از خوردن داروهایی از قبیل ایبوپروفن و آسپرین و داروهای ضد التهاب خودداری نمایید.
  • افراد بعد از حدود ۲ الی ۳ هفته پس از تزریق ، می توانند فعالیت فیزیکی خود را آغاز نمایند.