آسیب دیدگی لیگامان های زانو

آسیب دیدگی لیگامان های زانو : بافت های ضخیمی که در طرفین داخل زانو یا خارج زانو قرار دارند و منجر به اتصال استخوان های زانو به یکدیگر می شوند ، لیگامان های کلترال زانو یا رباط های جانبی زانو تلقی می گردند.

زانو متشکل از چهار لیگامان اصلی تحت عناوین لیگامان متقاطع قدامی ، لیگامان متقاطع خلفی ، لیگامان کلترال داخلی ، لیگامان کلترال خارجی می باشد. آسیب پذیری رباط های زانو یا به عبارتی لیگامان های زانو با آسیب دیدگی زانو ارتباط مستقیم دارد.

ساختمان زانو

از مفصل زانو می توان به عنوان بزرگترین مفصل بدن یاد کرد ، مفصل زانو از قرار گیری سه استخوان از قرار استخوان ران ، استخوان ساق و استخوان کشکک در مجاورت هم تشکیل شده است.

به طور کلی می توان گفت که وظیفه لیگامان های زانو متصل نمودن این استخوان ها به یکدیگر می باشد. بدین صورت که منجر به تسهیل حرکت استخوان ها البته در جهات مشخص می شود و از حرکت این استخوان ها در جهات نامعین ممانعت به عمل می آورد.

آسیب دیدگی لیگامان های زانو

آسیب دیدگی لیگامان های زانو :

متاسفانه لیگامان های زانو حتی در اثر کشیدگی های جزئی آسیب پذیر می باشند و در اثر وارد آمدن این آسیب ممکن است دچار پارگی مختصر شوند یا در برخی موارد ممکن است رباط های زانو به طور کامل پاره شوند.

این نکته حائز اهمیت است که به دلیل ساختار پیچیده بخش خارجی زانو ، آسیب پذیری لیگامان های جانبی زانو یا به عبارتی کلترال داخل زانو در مقایسه با لیگامان های خارجی زانو بیشتر است.

درمان آسیب دیدگی لیگامان های زانو

چنانچه لیگامان های کلترال زانو آسیب ببینند کمتر اتفاق می افتد که نیاز ضروری به انجام عمل جراحی احساس شود.

تنها در صورتی که آسیب دیدگی کلترال زانو با آسیب سایر بخش های زانو از قبیل آسیب لیگامان های متقاطع ( ناحیه منسیک ) همراه باشد ممکن است به منظور درمان این بخش ها به عمل جراحی نیاز باشد.

درمان های غیر جراحی

جهت ترمیم آسیب دیدگی های جزئی و همچنین کاهش یا رفع التهابات لیگامان های زانو ، می توان از راه های غیرجراحی که در زیر به معرفی آنها می پردازیم اقدام به درمان نمود :

  • استراحت
  • استفاده از زانو بندهای مخصوص
  • داروهای ضد التهابی
  • فیزیوتراپی
  • ازن تراپی
  • لیزر درمانی
  • پی آر پی

درمان جراحی

همانطور که پیشتر اشاره نمودیم در صورت توام بودن آسیب دیدگی لیگامان های زانو با آسیب دیدگی سایر بخش های زانو از قبیل آسیب ناحیه منیسک ممکن است برای درمان پارگی نیاز به جراحی باشد.

 

 

 

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
Call Now Button
Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Instagram