بیماری آرتریت روماتوئید

بیماری آرتریت روماتوئید : آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است که می تواند سبب التهاب مزمن مفاصل و دیگر مناطق بدن گردد. این بیماری طولانی مدت است و افرادی که به آن مبتلا می شوند مفصل آن ها به همراه عضلات و غشاهای پوشاننده و غضروف آن تحت تاثیر قرار می گیرد. این بیماری در بانوان بیشتر اتفاق می افتد و غالبا بین سنین ۲۰ الی ۶۰ سالگی رخ می دهد.

علائم بیماری آرتریت روماتوئید

علائم بیماری آرتریت روماتوئيد به طور معمول در طول زمان های مختلف،متفاوت بوده و این بیماری دارای علائم خفیف تا شدید می باشد.

علائم شایع عبارتند از :

• خشکی صبحگاهی
  • به سفت شدن عضلات و مفاصل در صبحگاه خشکی صبحگاهی گفته می شود .
  • این علامت یکی از علائم قابل تشخیص از بیماری آرتریت روماتوئيد می باشد که مخصوصا این خشکی اگر بیش از یک ساعت به طول انجامد.
  • درد مفصل و خستگی عضلات
  • بی قراری
  • دچار افسردگی شدن
  • از دست دادن انرژی
  • کاهش اشتها در فرد
  • داشتن تب خفیف

علائمی که حین شدیدتر شدن بیماری بروز می کند شامل :

• قرمزی، تورم، گرمی، درد و حساس بودن به لمس و تغییر شکل و فرم مفاصل
  • این وضعیت و علائم در برخی موارد بسیار دردناک و خفیف اتفاق می افتد و موجب ایجاد اختلال در زندگی روزمره فرد خواهد شد.

بیماری آرتریت روماتوئید

درمان‌ بیماری آرتریت روماتوئید

بیماری آرتریت روماتوئید ممکن‌ است‌ خفیف‌ یا شدید باشد.

با تشخیص‌ زودهنگام‌، می‌توان‌ درد بیمار را کنترل کرده و کاهش داد و از بروز ناتوانی‌ و معلولیت‌ پیشگیری نمود و فرد قادر خواهد بود فعالیت های روزمره داشته باشد.

درمان‌ محافظه ‌کارانه‌ بیماری آرتریت روماتوئید موجب می شود علایم‌ بیماری در ۷۵% بیمارها طی یک‌ سال‌ بهبود یابد.

داروهای موثر در بیماری آرتریت روماتوئید

1. داروهای ضد روماتیسمی از قبیل ترکیبات‌ طلا، پنی‌سیلامین، کلروکین، سولفاسالازین، و غیره
  2. داروهای‌ ضد التهاب‌ غیراستروئیدی‌ شامل آسپیرین و سایر سالیسیلات ها
  3. داروهای‌ سرکوب‌ کننده ایمنی‌ مانند متوتروکسات و غیره
  4. داروهای‌ کورتونی که‌ به طور معمول درد را سریعا و به طور مؤثر برای‌ مدت‌ کوتاهی‌ برطرف‌ خواهد نمود، اما استفاده‌ طولانی‌مدت‌، باعث می شود کمتر اثر بخش‌ واقع شود.
  5. قابل ذکر است که مفاصلی که دچار آسیب دیدگی شدید شده اند باید جراحی انجام شود.