خار پاشنه چیست

خار پاشنه چیست یا جراحات استخوانی یک زایده استخوانی هستند که در لبه های استخوان پا در اثر آسیب ناشی از فشار بر تاندون و  بر اثر یک نیروی کششی در جایی که تاندون به پاشنه متصل شده ایجاد می شود.

بیماری خار پاشنه اگر چه عوارض شدیدی به غیر از درد و ناراحتی ندارد اما این درد ممکن است منجر به ناتوانی بیماری شود از این رو باید سریعا درمان خار پاشنه انجام شود. این بیماری راه های درمان متعددی دارد، پزشک با توجه به شرایط شما بهترین درمان قطعی را برای خار پاشنه تجویز خواهد کرد.

نشانه های خار پاشنه چیست

• درد خار پاشنه در صبح یا پس از استراحت حس خواهد شد.
  • با قدم برداشتن اولیه تشدید می‌شود و با انجام فعالیت و گرم شدن بهبود می ‌یابد.
  • استخوانی ملتهبی را با لمس کردن ناحیه حساس حس خواهید کرد.
  • زمانی که التهاب رباط کف پا وخیم شود درد پاشنه پا طولانی تر خواهد بود.

خار پاشنه چیست

علت خار پاشنه

• فشارهای مکرر و ایستادن های طولانی مدت
  • استفاده ازکفش های سخت بروی سطوح ناهموار
  • پوشیدن کفش های نامناسب
  • کمبود ویتامین سی
  • اضافه وزن و از بین رفتن چربی
  • آسیب دیدگی
  • مبتلا به دیابت باشید.
  • آرتروز داشته باشید.
  • عضلات کمان پای ضعیف داشته باشید.

درمان قطعی خار پاشنه

از ایجاد فشار برروی پا در مراحل اولیه بروز خارپاشنه پا خودداری کنید و برای کاهش درد پاشنه پا رعایت کردن این مسئله بسیارمهم است.

پوشیدن کفش طبی و مناسب یکی از نکاتی است که می توان برای درمان خارپاشنه انجام داد. کفش باید نرم باشد و جای کافی برای انگشتان داشته باشد تابتوا ند از پا و مچ محافظت نماید.

استفاده از کفی و کفش طبی سفارش می شود.

استفاده از یخ همراه با درمان های دیگری مانند درمان فیزیوتراپی خار پاشنه پا انجام دهید این روش معمولا برای کاهش التهابات موثراست و باعث تحریک جریان خون خواهد شد.

تزریق آمپول برای خار پاشنه روش یدیگر است که با تزریق کورتیزون بلافاصله درد کاهش می یابد یکی از مشکلات تزریق کورتیکواستروئید ضعیف کردن تاندون ها می باشد.

خارپاشنه اغلب بر اثر کوتاه شدن ماهیچه ها مخصوصا ماهیچه های پشت ساق پا ایجاد می شود، پس بسیارمهم است تا این ماهیچه ها را مانند شکل اول خود با تمرینات کششی مناسب شکل دهیم و انعطاف آن را افزایش دهیم.

درمان خار پاشنه با لیزرمؤثرترین درمان برای التهاب تاندون است چرا که جریان خون رسیده به محل آسیب مزمن یا حاد را تحریک می کند.

ازن تراپی با تزریق گاز ازن در اطراف لیگامنت یعنی ناحیه ای که به استخوان متصل شده است و خار پاشنه شده انجام می شود. تزرق ازن باعث افزایش جریان خون و رساندن مواد مغذی به این ناحیه از پاشنه پا مشود.

جراحی خار پاشنه آخرین روش درمانی است  که امروزه به ندرت انجام می شود. هدف از انجام جراحی برداشتن خار پاشنه پا است که دراشعه ایکس نشان می دهد.