دردهای سیاتیک و لیزر درمانی

دردهای سیاتیک و لیزر درمانی : دردهای سیاتیک به دردهایی گفته می شود که از ناحیه پایین کمر تا پشت پاها را در گیر کرده باشد، انواع دردهای سیاتیک با لیزر درمانی برطرف خواهد شد، لیزر باعث درمان کاهش درد و التهاب همچنین بازگرداندن عملکرد اعصاب و مفصل های بدن خواهد شد.

علل درد سیاتیک

عموما دردهای سیاتیک در اثر فتق یکی از دیسک‌ های ستون فقرات و فشاری که فشاری که روی ریشه های عصب سیاتیک وارد می کند ایجاد می شوند ، البته عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند منجر به ایجاد فشار بر روی عصب سیاتیک شوند که عبارتند از :

• وزن زیاد
  • وجود تومور
  • وجود ورم های چرکین
  • وجود لخته خونی
  • مایل شدن بدن به سمت عقب در هنگام نشستن
  • قرار گیری بدن در وضعیت نامناسب به هنگام نشستن و راه رفتن
  • همه انواع بیماری ها و هر نوع بیماری‌ و اختلال مرتبط با عصب

لازم به ذکر است که در برخی موارد علت اصلی درد سیاتیک قابل تشخیص نمی باشد.

علائم درد عصب سیاتیک

در ادامه به برخی از رایج ترین علائم سیاتیک اشاره خواهیم نمود ، اما باید خاطر نشان کنیم که گاهی اوقات ممکن است درد عصب علائم متفادت دیگری به همراه داشته باشد.

• وجود درد در ناحیه پایین کمر که در جهت پایین و به سمت باسن و پشت پا امتداد می یابد.
  • بی حس شدن و کرختی در حالتی که درد سیاتیک تشدید شده باشد.
  • ضعف بدن در صورتی که درد عصب سیاتیک شدت یافته باشد.

ممکن است نشانه های درد سیاتیک باعلائم بیماری‌ های دیگر تشابه داشته باشد ، لذا ضروری است که جهت تشخیص قطعی درد عصب سیاتیک به پزشک متخصص مراجعه شود.

عوارض ناشی از درد سیاتیک

همانطور که پیشتر ذکر شد درد عصب سياتيک ناشی از فشار وارده بر عصب از ناحيه ستون فقرات می باشد ، چنانچه از شدت این فشار کاسته نشود می تواند منجر به بروز عوارض دیگری شود که در ذیل این عوارض را تبیین می نماییم :

• افزايش شدت درد
  • آسیب دیدگی دائمی عصب
  • از بین رفتن حس
  • فتق یا لغزش ديسک
  • احساس ضعف در ساق پا
  • ایجاد اختلال در کنترل ادرار يا مدفوع

مزایای لیزر درمانی در درمان درد سیاتیک

لیزر درمانی موجب کاهش التهاب بافت های اطراف ناحیه عصب سیاتیک می گردد. کاهش التهاب عضلات پیریفورمیس، فشردگی عصب سیاتیک را کم خواهد کرد و در نتیجه درد بر طرف خواهد شد.

لذا دردهای سیاتیک و لیزر درمانی با کاهش  التهاب موجب می گردد دردهای ناشی از عصب سیاتیک کاهش یابد.

نتیجه درمانی لیزر برطرف شدن التهاب عضلات و نخاع و راه انداختن جریان خون خواهد بود، در نتیجه مولکول های ترمیم کننده وارد سلول ها می گردد و بافت جدید و سالم تشکیل خواهد شد و اسپاسم عضلانی از بین می رود.

لیزر درمانی چگونه دردهای سیاتیک را درمان می کند ؟

درمان درد عصب سیاتیک با لیزر به این صورت انجام می شود که به مدت ۳۰ ثانیه تا چند دقیقه به محل آسیب دیده لیزر تابانده می شود.

زمان درمان لیزر بسته به وسعت محل آسیب دیده و درجه لیزر انتخاب شده برای بیمار متغیر است.

نحوه عملکرد لیزر به این صورت است که پرتوهای نوری از میان لایه های پوست عبور کرده پرتوها در عمق دو تا پنج سانتی متری پوست نفوذ می کنند.

انرژی که از لیزر خارج می شود، جذب سلول های محل آسیب دیده خواهد شد در نتیجه بازسازی سلول ها باعث کاهش التهاب و درمان دردهای سیاتیک می شود.

کاربرد دردهای سیاتیک و لیزر درمانی

لیزر درمانی سیاتیک چهار علت اصلی ایجاد این اختلال را درمان می کند.

ریشه عصب سیاتیک

غالبا درد های سیاتیک در پاهای بیمار احساس می شود، اما منشأ دردهای سیاتیک در ریشه اعصاب سیاتیک است.

شروع عصب سیاتیک در قسمت پایین کمر و نخاع قرار دارد.

فشردگی عصب سیاتیک

هر گونه انحرافی در ستون فقرات یا استخوان های لگن هر چند اندک ، موجب اختلال در حرکات طبیعی ستون فقرات خواهد شد.

اشکال در حرکت، التهاب عضلات، دیسک کمر و درد ریشه های عصبی را افزایش می دهد.

دیسک کمر

چنانچه ریشه عصبی در اثر برآمدگی دیسک کمر در مقابل کانال نخاعی را در گیر کند، درد سیاتیک ایجاد خواهد شد.

سندروم پیریفورمیس

عضلات پیریفورمیس عضلاتی هستند که در دو سمت پایین باسن امتداد دارند.

اگر عضلات این ناحیه متورم گردند و به عصب سیاتیک فشار وارد شود، عصب های سیاتیک در مقابل استخوان های لگن گیر خواهد کرد و دردناک می شوند.