درباره درمان درد با ازن تراپی

درمان درد با ازن تراپی : ازن تراپی یک روش درمانی است که خاصیت ضد التهابی و ترمیمی دارد و جهت کاهش انواع درد به کار گرفته شده و جزو پزشکی جایگزین به شمار می رود.

ازن تراپی ، از طریق افزایش جریان خون در مفصل ها و همچنین مواد لازم برای ترمیم بافت های آسیب دیده منجر به کاهش درد می گردد.

کاربردهای درمانی ازن تراپی

ازن تراپي کاربردهای درمانی متعددی داشته و باعث کاهش و درمان درد می شود این موارد عبارتند از :

• آرتروزها و گرفتگی های عضلانی
  • دیسک کمر و رگ سیاتیک
  • رفع اسپاسم و گرفتگی عضلات
  • درمان زخم های دیابتی و عفونی
  • عفونت های دندان
  • گردن درد
  • شکستگی های غیر قابل درمان
  • اختلالات لگن
  • آسیب دیدگی تاندون روتاتور کاف
  • آرتروز زانو
  • سندروم تونل کارپال
  • سینوزیت
  • آسیب دیدگی در ورزشکاران
  • بهبودی بعد از جراحی مفاصل

درمان-درد-با-ازن-تراپی

روش درمان درد با ازن تراپی

ازن تراپی از طریق تزریق ازن ، منجر به افزایش جریان خون و در نتیجه بازسازی بافت ها در مفاصل و بخش هایی از بدن که با کاهش اکسیژن مواجه هستند شده و سبب بهبود درد می گردد.

در ازن تراپي ، توسط دستگاه های مخصوصی اکسیژن مورد نیاز از منبع اکسیژن گرفته شده و به ازن قابل استفاده در زمینه پزشکی تبدیل می گردد. سپس ازن تولید شده از دستگاه گرفته می شود و در شرایط کاملا استریل توسط نیدل یا سوزن های مخصوصی به محل درد با انجام بی حسی تزریق می شود و درد حاصل از درمان ، به اندازه آمپول زدن یا حتی کمتر از آن می باشد.

لازم به ذکر است به دلیل خواص ترمیمی گاز ازن که در بالا ذکر نمودیم درمان درد با ازن تراپی همیشگی و دائمی می باشد.

مزایای ازن تراپی

ازن تراپی در قیاس با سایر روش های درمانی غیر جراحی دارای مزایای بیشتری است از جمله این مزیت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود :

• کاهش درد بلافاصله بعد از انجام تزریق
  • بازسازی غضروف ها و بافت ها به خصوص در درمان زانو درد
  • درمان درد با ازن تراپي بدون ایجاد هیچ گونه عارضه ای می باشد و در صورت تزریق روزانه آن هیچ نوع عوارضی برای بیمار بروز نخواهد کرد.

با توجه به خواص ترمیمی فوق العاده ازن می توان اذعان داشت که ازن تراپی جزو روش های درمانی بسیار رضایت بخش جهت درمان دردهای بسیاری از جمله آرتروز زانو می باشد.

آیا همراه با ازن تراپی می توان تزریق ژل هم انجام داد ؟

این سوال که آیا ترکیب ازن تراپی و تزریق ژل ، با یکدیگر بهتر پاسخگوی نیاز بیمار است یا خیر ؟ یکی از رایج ترین پرسش هایی است که غالبا بیماران با آن مواجه هستند.

در این خصوص ، هر پزشکی پروتکل خاص خود را دارد و به طور کلی ؛ این مسئله به نظر پزشک و شدت بیماری بستگی دارد.

به عنوان مثال برخی پزشکان ؛ فقط تزریق ژل را توصیه می کنند و بعد از گذشت مدتی از تزریق ژل ، برای بیمار ازن تراپی تجویز می کنند ؛ در مقابل ، برخی از پزشکان تنها از ازن تراپی استفاده کرده و تزریق ژل را توصیه نمی کنند.

دکتر امیر فرزام پور متخصص طب فیزیکی کرج ؛ معمولا در اکثر موارد ، برای بیماران شان از این دو تکنیک به صورت ترکیبی بهره می برند.

بین ازن تراپی و تزریق ژل ، کدام یک بهتر است ؟

بین ازن تراپی و ژل تراپی ، نمی توان خیلی تفاوت قائل شد و گفت که کدام یک بهتر است ؛ زیرا تاثیراتی که هر یک به دنبال دارند  تا حدودی با یکدیگر متفاوت است.

اما در حالت کلی باید گفت ؛ اگرچه ژل تراپی و ازن تراپی ، هر دو می توانند خاصیت ترمیمی داشته باشند ؛ اما نمی توان اذعان داشت که کدام یک بر دیگری ارجح است.

البته ناگفته نماند که تزریق ژل و ازن تراپی ، به تنهایی نیز می توانند پاسخگوی نیاز بیمار بوده و به درمان وی منتج شوند ، اما غالبا ترکیب این دو روش درمانی می تواند بیشتر موثر واقع گردد.

جهت تسریع در بهبود وضعیت بیمار ، می توان در کنار این روش های درمانی ؛ از فیزیوتراپی و همچنین پس از پایان روند درمان نیز از آب درمانی بهره گرفت.

ضمنا انجام ورزش ها و رعایت صحیح مراقبت های بعد از تزریق ؛ نیز به منظور حصول نتایج موفقیت آمیز و درمان قطعی بیماری ، باید مورد توجه قرار گیرند.

لازم به ذکر است استفاه از لیزردرمانی در حین دوره تزریق یا پس از آن و همین طور استفاده از مگنت ( مگنت خاصیت ضدالتهابی دارد ) می تواند بسیار کمک کننده باشد.

هزینه ازن تراپی

هزینه ازن تراپی ، وابسته به وسعت بیماری و تعداد جلسات درمانی مورد نیاز می باشد. البته در مقایسه با روش های درمانی دیگر هزینه بسیار پایین تری دارد.