مراقبت های بعد از ازن تراپی + دکتر فرزام پور

 ازن ، نوعی گاز است که متشکل از سه اتم اکسیژن می باشد. لازم به ذکر است که وجود اکسیژن کافی در بدن ، می تواند بسیار مفید واقع شده و در حقیقت درمانی اثربخش در راستای ایجاد تحول در سلامتی بدن محسوب گردد. ازن تراپی در حقیقت ، یک درمان جدید و سالم به منظور کنترل التهاب و ترمیم آسیب های اسکلتی عضلانی به شمار می رود. توجه داشته باشید که برای اثربخش تر نمودن درمان با ازن ، باید مراقبت های بعد از  ازن تراپی را نیز به دقت مد نظر داشت. البته پیش از آن که دستورالعمل های مراقبتی بعد از ازن را مورد بحث قرار دهیم ، لازم می دانیم شما را با نحوه کار ازن آشنا نماییم. بنابراین پیشنهاد می شود تا انتهای این مقاله از دکتر امیر فرزام پور ، بهترین متخصص طب فیزیکی کرج همراه باشید.

 

 

کاربردهای ازن تراپی

ازن ، امروزه در طب فیزیکی مورد استفاده واقع شده و کاربردهای گسترده ای از آن در دسترس است.

از جمله کاربردهای ازن تراپی ، می توان به درمان هدفمند موارد زیر اشاره داشت :

ازن چگونه کار می کند ؟

همانطور که پیشتر اشاره شد ، ازن در درمان بیماری های مفصلی نوعی معجزه محسوب می گردد. به عنوان مثال کاربرد ازن در درمان فتق دیسک ، بدین نحو است که با ورود ازن به بخش تخریب شده دیسک دچار فتق ؛ بافت آسیب دیده ، شروع به اکسید شدن نموده و این اتفاق به التیام فشار عصبی و متعاقبا کاهش درد کمر می انجامد. در ارتباط با درمان آرتروز با ازن نیز بهتر است بدانید که با تزریق ازن به ناحیه مبتلا به آرتروز ، روند پیشروی بیماری کند شده و با بهبود تحرک عضو مورد نظر ؛ شاهد کاهش درد خواهیم بود.

برای درمان با ازن باید به کجا مراجعه کنم ؟

برای بهره وری از ازن درمانی ، باید به کلینیک های طب فیزیکی فعال در این حوزه مراجعه نمایید. کلینیک تخصصی دکتر فرزام پور بهترین متخصص طب فیزیکی کرج ، اولین مرکز ازن تراپی در کرج است که جهت درمان بیماری های اسکلتی – عضلانی ( دیسک کمر ، آرتروز مفاصل و ستون فقرات ، رماتیسم ، بیماری ام اس وغیره ) پذیرای بیماران گرامی می باشد.

نکات و مراقبت های بعد از ازن تراپی

بعد از تزریق ازن ، باید یکسری اقدامات را انجام داد تا به نتایج مطلوب دست یافت.

لذا در صورت انجام ازن تراپی ، از توصیه های زیر تبعیت نمایید :

  • دو روز استراحت داشته باشید و از انجام فعالیت های سنگین خودداری نمایید ؛ با این کار مانع بروز اختلال در روند بهبودی و ساخت کلاژن خواهید شد.
  • برای کاهش التهاب ، به مدت 48 ساعت از پدهای گرم و سپس کمپرس یخ و در انتها بالا نگداشتن موضع تزریق ( برای اندام های تحتانی ) توصیه می گردد.
  • به مدت دو هفته در رژیم غذایی خود ، روغن ماهی و مکمل های آن و همچنین پروتئین را بگنجانید.
  • چنانچه در محل تزریق ، احساس درد دارید ؛ برای کاهش التهاب و درد ، از داروهای مسکن معمولی البته در صورت تایید پزشک استفاده نمایید و از خوردن داروهایی از قبیل ایبوپروفن و آسپرین و داروهای ضد التهاب خودداری نمایید.
  • افراد بعد از حدود 2 الی 3 هفته پس از تزریق ، می توانند فعالیت فیزیکی خود را آغاز نمایند.

از مهم ترین مراقبت های بعد از اوزون تراپی زانو به موارد زیر می توان اشاره نمود :

استراحت : لازم است شما بعد از انجام این پروسه حداقل به مدت 48 ساعت استراحت کافی داشته باشید. به هیچ عنوان نباید فعالیت های سنگین انجام دهید ؛ در غیر اینصورت فرایند ساخت کلاژن و بهبودی با اختلال رو به رو می شود.

رژیم غذایی : توصیه می شود حتما در رژیم غذایی خود تا دو هفته از پروتئین ها و روغن ماهی و مکمل های این ماده استفاده نمایید.

مصرف دارو : در صورتی که بعد از اوزون تراپی احساس درد داشتید ، می توانید با راهنمایی پزشک برای کاهش درد و التهاب از داروهای طبیعی استفاده نمایید. مصرف داروهای ضد التهاب و مسکن هایی نظیر ایبوپروفن و آسپرین به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

هیدراته نگه داشتن بدن : بدن بعد از اوزون تراپی به هیدراته شدن نیاز دارد از این رو باید در طول روز به مقدار کافی آب بنوشید.

تقویت بدن : شما باید در دوره مراقبت های بعد از ازن تراپی بدن خود را با مصرف ویتامین ها و مواد معدنی تقویت نمایید. حتما مصرف مواد غذایی مغذی ، انواع سبزیجات تازه و میوه ها را در سبد غذایی خود قرار دهید.

درد بعد از ازون تراپی

نمی توان گفت که پروسه ازن تراپی با هیچ درد و ناراحتی همراه نیست. اما با این حال میزان عوارض و درد ناشی از آن بسیار کم است. در صورتی که این فرآیند توسط پزشک متخصص و ماهر در این زمینه انجام شود ، عوارض و درد ناشی از آن به حداقل میزان ممکن خواهد رسید. علم پزشکی میزان تاثیرگذاری این روش را نسبت به سایر روش های درمانی ثابت کرده است.