روش درمانی پی آر پی

روش درمانی پی آر پی سرم غنی ‌شده از پلاکت می‌باشد و اساس کاربرد این تکنیک استفاده از توان بیولوژیک بدن برای ترمیم خود در پاسخ به آسیب‌ها است.

پلاکت‌ حاوی مواد رشدی و ترمیم ‌کننده فراوان است و تزریق مقدار غنی‌ شده از آن می ‌تواند موجب افزایش تعداد سلول ‌ها و ترمیم بافت آسیب دیده مخصوصاً در غضروف و لیگامان ها شود.

کاربرد روش درمانی پی آر پی

• آرتروز زانو
  • آرتروز مچ پا
  • صدمات منیسک و رباط‌های زانو
  • پارگی رباط صلیبی زانو مانند A.C.L به‌صورت ناکامل
  • التهابات و دردهای آرنج
  • درمان تاندونیت های شانه و دردهای مزمن شانه
  • درمان خار پاشنه یا التهاب فاسیای کف پا

روش درمانی پی آر پی

مزایای روش درمانی پی آر پی

روش PRP یک روش کم تهاجمی و موفقیت آمیز است که روز به روز در زمینه درمان های پزشکی استفاده از آن رو به افزایش است.

اثر بخشی آن بر ترمیم آسیب‌ها و بافت‌های نرم به اثبات رسیده است.

لزوم انجام جراحی و یا گذراندن دوره‌ی نقاهت بسیار طولانی مدت بعد از جراحی  را برطرف کرد.

کمترین میزان خطرات و عوارض احتمالی را دارد چرا که در این روش از سلول‌های طبیعی خود بدن و پروسه‌ی بیولوژیکی بدن برای ترمیم بافت‌ها استفاده می گردد.

دوره نقاهت روش درمانی پی آر پی ( PRP ) بسیار سریع ‌تر و کوتاه تر از روش‌های جراحی می باشد.

PRP چگونه عمل می‌کند؟

افزایش فاکتورهای رشد که در پی آر پی موجود است به روند بهبودی آسیب دیدگی در ناحیه آسیب دیده سرعت می‌ بخشد.

پی آر پی زانو را می‌توان در ناحیه‌ی آسیب دیده تزریق کرد به این صورت که ترکیبی از PRP و داروی بیحس کننده‌ی موضعی در این محل درمان تزریق می ‌شود.

بعد از تزریق PRP ممکن است درد مختصر برای یک تا دو هفته کمی شدیدتر شود، اما بعد از این مدت روند بهبودی بیمار آغاز خواهد شد.

ممکن است چند هفته طول بکشد که بیمار نتایج مثبت این درمان را مشاهده کند.

مراقبت های بعد از روش درمانی پی آر پی

• استراحت کافی داشته باشید و به مدت شش هفته از انجام فعالیت شدید اجتناب کنید.
  • به مدت ۶ هفته فیزیوتراپی تجویز می شود طبق نظر و دستور متخصص طب فیزیکی انجام شود.
  • فرد می تواند فعالیت ورزشی سبک داشته باشد اما باید از انجام فعالیت‌هایی که بر ناحیه آسیب دیده فشار می‌آورد، خودداری کنید.

نتایج روش درمانی پی آر پی

۲ الی ۶ هفته بعد از انجام درمان ، روند بهبودی به تدریج آغاز می ‌شود و این روند  بین۶ الی ۹ ماه بعد نیز همچنان ادامه خواهد داشت.

دکتر امیر فرزام پور

متخصص طب فیزیکی _ بیماری های عضلانی و اسکلتی