روش درمانی پی آر پی

امروزه می توان از روش درمانی پی آر پی که حاوی سرم غنی ‌شده از پلاکت می‌باشد از طریق بهره گیری از توان بیولوژیک بدن ، به منظور ترمیم بدن در مقابل آسیب ها اقدام نمود.

پلاکت‌ متشکل از مواد رشدی و ترمیمی فراوانی می باشد که تزریق مقادیر غنی‌ شده آن منجر به افزایش تعداد سلول ‌ها و در نتیجه بهبودی و ترمیم بافت آسیب دیده خواهد شد. این روش درمانی به ویژه در درمان آسیب دیدگی لیگامان های زانو موثر می باشد.

کاربرد روش درمانی پی آر پی

این روش درمانی ، کاربردهای بسیاری جهت درمان بیماری های مختلف دارد که عبارتند از :

• درمان بیماری آرتروز زانو
  • درمان آرتروز مچ پا
  • درمان صدمات رباط‌ زانو
  • درمان صدمات منیسک
  • درمان التهابات
  • درمان دردهای آرنج
  • درمان دردهای مزمن شانه
  • درمان تاندونیت های شانه
  • درمان خار پاشنه

روش درمانی پی آر پی

پی آر پی چگونه عمل می‌کند ؟

در این روش درمانی ( PRP ) ؛ به دلیل افزایش فاکتورهای رشد ، تسریع روند بهبودی در بافت های آسیب دیده ؛ امکان پذیر می باشد.

در درمان آرتروز و سایر دردهای زانو ، می توان پی آر پی را همراه با بی حس کننده‌ موضعی در محدوده آسیب دیده تزریق نمود.

پس از انجام تزریق ، ممکن است بیمار درد ناچیزی احساس نماید و این درد به مدت یک الی ۲ هفته استمرار یافته و حتی تا حدودی تشدید گردد.

لازم به ذکر است که جای هیچ گونه نگرانی نیست ، چرا که پس از گذشت این مدت ؛ فرآیند بهبودی بیمار آغاز شده و درد تسکین می یابد.

مزایای روش درمانی پی آر پی

از مزایای روش پی آر پی ؛ می توان به کم تهاجم بودن ، اثربخشی بالای آن جهت ترمیم آسیب بافت ها ، روند رو به افزایش استفاده از آن در درمان انواع بیماری ها و عدم نیاز به جراحی در درمان برخی بیماری ها ، کوتاه بودن دوران نقاهت این روش درمانی در مقایسه با روش های جراحی و نهایتا نتایج موفقیت آمیز بودن آن اشاره نمود.

در این روش درمانی ، به دلیل استفاده از سلول‌ های خود بدن در ترمیم بافت‌ های آسیب دیده ؛ میزان خطرات و عوارض احتمالی کاهش می یابد.

درمان درد آرنج با پی آر پی

یکی از شایع ترین مشکلاتی که در جامعه امروز با آن مواجه هستیم درد در ناحیه آرنج می باشد.

لازم به ذکر است که کم تحرکی و استفاده نادرست از آرنج در انجام امور روزمره ، منجر به بروز درد آرنج می گردد.

روش درمانی پی آر پی ، تاثیر بسزایی در درمان درد آرنج بخصوص درد آرنج ورزشکاران ؛ از جمله تنیس بازان دارد.

توجه داشته باشید که پی آر پی در قسمت خارجی آرنج ؛ تزریق می شود و در آرنج و نواحی اطراف آن ، اثرات درمانی قابل توجهی در پی خواهد داشت.

مراقبت های بعد از روش درمانی پی آر پی

• پس از درمان ، انجام فعالیت های سبک ورزشی امکان پذیر می باشد.
  • پرهیز از فعالیت های سنگین بدنی به مدت حداقل ۶ هفته و استراحت کافی در این مدت
  • انجام فیزیوتراپی به مدت ۶ هفته ، طبق تجویز پزشک متخصص طب فیزیکی

نتایج روش درمانی پی آر پی

فرآیند بهبودی در این شیوه درمانی ، به مدت ۲ الی ۶ هفته پس از درمان آغاز شده و به مدت ۶ الی ۹ ماه بعد نیز ادامه می یابد.