سوالات زیادی درمورد ازن تراپی پرسیده می شود و برای درک این مقوله بد نیست بدانید که تزریق گاز ازن در مفصل علاوه بر خاصیت تسکينی و از بین برندن درد ، با مهار آنزیم های خورنده مفصل باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری می شود. گاز ازن به کار رفته در پزشکی ، توسط دستگاه های مخصوص ازن ساز پزشکی در غلظت های مشخص تولید می شود و با دوز مناسبی توسط متخصص طب فیزیکی تزریق خواهد شد و هیچگونه عارضه یا اثر سویی را برای فرد ایجاد نخواهد کرد. ما در این مقاله از دکتر امیر فرزام پور ، بهترین متخصص طب فیزیکی در کرج ، در مورد سوالات متداول ازن درمانی که شما عزیزان داشته اید پاسخ خواهیم داد.

 

سوالات متداول ازن درمانی - دکتر فرزام پور

 

ازن تراپی درد دارد ؟

تزریق ازن تراپی با سرنگ ها یا نیدلهای ظریف و مخصوصی انجام می شود و قبل از تزریق ، محل درمان با بی حس کننده بی حس می شود و بعد از زدن آمپول بی حسی دردی را احساس نخواهید کرد به جز تزریق یک آمپول ساده که در ابتدای درمان انجام می شود.

تاثیر ازن تراپی موقتی یا دایمی است ؟

با توجه به مکانیسم ازن که در مفصل تزریق می شود ، این گاز با ترمیم و بازسازی بافت مفصل باعث کاهش درد دائمی و درمان اختلال اسکلتی عضلانی خواهد شد. آیا ازن تراپی به تنهایی درمان مناسبی  و کافی است یا در کنار آن باید سایر درمان ها را به کار برد ؟ باید توجه داشت که فرد در کنار درمان ازن تراپی باید الگوی زندگی خود را اصلاح کند و با کاهش وزن و جلوگیری از افزایش وزن به درمان بپردازند. اگر متخصص طب فیزیکی صلاح بداند درمان های دیگر شامل فیزیوتراپی و ورزش و نرمش های خانگی برای تقویت عضلات را به بیمار می آموزند.

ازن تراپی عوارضی را به دنبال دارد ؟

یکی از مزایای ازن درمانی این است که روشی ایمن و بدون عوارض احتمالی است در صورتی که توسط متخصص طب فیزیکی درمان صورت گیرد.

تعداد جلسات درمان ازن تراپی چقدر است ؟

پس از اولین جلسه درمانی و مورد بررسی قرار دادن تاثیر درمان در ناحیه مورد نظر می توان تعداد جلسات درمان را با توجه به شدت درگیری وناتوانی ناحیه درمان تعیین نمود.

سوالات متداول ازن درمانی - دکتر فرزام پور

بعد از تزریق ازن باید استراحت نمود ؟

مفصل فرد بعد از تزریق ازن در کرج ، کمی بی حس است ، اما برای انجام فعالیت های روزمره مشکلی ایجاد نمی کند. فرد بعد از تزریق ازن به دلیل تأثیر ضدالتهابی که دارد ، احساس راحتی بیشتری نسبت به قبل از درمان خواهد داشت.

می توان به جای عمل تعویض مفصل ، ازن درمانی انجام داد ؟

در پاسخ باید گفت که درصد موفقیت بستگی به میزان آسیب دیدگی مفصل تحت درمان دارد ، برخی افراد که دچار آسیب دیدگی نسبتاً شدید مفصل شده اند ، با ازن تراپی درمان شده اند. روند درمان مفصل هایی که دچار آسیب دیدگی شدید هستند ، طولانی تر خواهد بود. در بیماری که بافت غضروف شانه به طور کامل از بین رفته است ، درمان ازن تراپی شانه مفید است؟ ازن درمانی در شانه می تواند موفقیت آمیز باشد و باید گفت که ۸۰ درصد افراد بهبودی کامل پیدا کرده اند.

فواید ازن تراپی چیست ؟

از سوالات متداول ازن درمانی پرسش در رابطه با فواید این روش درمانی است که به موارد زیر می توان اشاره کرد :

  • ازن تراپی در مقایسه با سایر درمانهای غیر جراحی فواید بیشتری دارد.
  • ازن با توجه به خواص ترمیمی فوق العاده ای که دارد ، جزو درمانهای بسیار موفقت آمیز در درمان آرتروز زانو با ازن تراپی است.
  • ازن درمانی بدون عارضه است و اگر شخص هر روز نیز ازن تزریق کند ، هیچ عارضه ای ندارد ؛ بنابراین بدون عارضه بودن دومین فایده عمده این روش درمانی است.
  • هزینه ازن درمانی در مقایسه با سایر روشهای درمانی ، از جمله عمل جراحی بسیار پایین تر و به صرفه تر میباشد.

درمان کمر درد با ازن تراپی نتیجه ای دارد ؟

یکی از سوالات متداول ازن درمانی است و باید گفت بله از موثر ترین كاربردهای گاز ازن در درمان های پزشکی برای كنترل درد و همچنین جلوگیری از پیشرفت کمر درد می باشد. ازن درمانی هم خواص ضد دردی و هم ضد التهابی دارد و به عنوان یك عامل كاملا شناخته شده و موثر درد کمر را بهبود خواهد بخشید. داروهایی که پزشکان برای تسکین کمر درد تجویز می کنند ، خاصیت مسكن و التیام دهنده دارند ، در حالی که گاز ازن با اكسیژن رسانی بهتر غصروف و مفصل از گسترش بیماری و تخریب بیشتر جلوگیری می کند.

دیسک کمر با ازن تراپی چگونه انجام می شود ؟

گاز ازن که غلظت آن توسط  بهترین متخصص طب فیزیکی کرج تعیین می شود ، به صورت کاملا تخصصی در بافت تزریق می گردد و بر اساس تبدیل گاز ازن به اکسیژن در بافت رادیکال ها و انرژی آزاد می گردد. ازن تراپی سیستم ایمنی بدن را تنظیم می کند و به بدن کمک می کند تا در بهترین وضعیت خود قرار بگیرد.

چه بیماری های مفصلی با استفاده از ازن تراپی قابل درمان هستند؟

همانطور که پیشتر گفته شد ، ازن‌تراپی (Ozone Therapy) یک روش درمانی است که در آن از گاز ازن (O3) به عنوان یک ماده طبیعی استفاده می‌شود. این روش درمانی ، برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات قابل درمان مفصلی مؤثر بوده و به عنوان یک گزینه درمانی جذاب مطرح شده است. در زیر ، به برخی از بیماری‌های قابل درمان مفصلی با ازن‌تراپی اشاره می‌شود:

آرتروز یا التهاب مفصلی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مفصلی است که باعث آسیب و تخریب غضروف و بافت‌های مفصلی می‌شود. ازن‌تراپی می‌تواند در کاهش التهاب ، تسکین درد و بهبود عملکرد مفاصل در بیماران مبتلا به آرتروز مؤثر باشد.

التهابات مفصلی مانند آرتریت روماتوئید و آرتریت مفصلی نیز می‌توانند با استفاده از ازن‌تراپی تحت کنترل قرار گیرند. این روش می‌تواند به تسکین درد ، کاهش التهاب و بهبود عملکرد مفاصل کمک کند.
همچنین ، بیماری های مفصلی معمولاً به علت تخریب مفاصل ناشی از فعالیت‌های فیزیکی یا شرایط زندگی نامناسب ایجاد می‌شوند. ازن‌تراپی می‌تواند بهبود درد ، افزایش حرکت ، انعطاف پذیری و کاهش التهابات در مفاصل را فراهم کند.

علاوه بر این ، ازن‌تراپی می‌تواند در ترمیم و بازسازی بافت‌های مفصلی و غضروفی کمک کند. این روش می‌تواند عوارض جانبی کمتری نسبت به روش‌های جراحی داشته باشد و به طور موثر ، در ترمیم مفاصل و بازسازی بافت‌های آسیب دیده عمل کند.

اگرچه ازن‌تراپی در درمان بسیاری از بیماری‌های قابل درمان مفصلی مؤثر است ، اما قبل از استفاده از این روش ، مشورت با پزشک و ارزیابی دقیق وضعیت بیماری و سوابق پزشکی شخص لازم است. همچنین ، این روش باید توسط پزشکان ماهر و متخصص در حوزه ازن‌تراپی انجام شود تا بهبودی مطمئن و امن فراهم شود.

هزینه ازن تراپی بر چه اساسی تعیین می شود ؟

قیمت ازن تراپی با توجه به محل تحت درمان و میزان جلسات درمان محاسبه خواهد شد. پزشک متخصص طب فیزیکی با مورد بررسی قرار دادن میزان جواب دهی محل مورد نظر در اولین جلسه میزان جلسات درمان و هزینه ازن تراپی را تعیین می کند.

 

 

پاسخ به سایر سوالات متداول ازن درمانی

 

آیا می توان از اوزون تراپی در درمان فتق دیسک دیسک استفاده نمود ؟

بله ، اوزون درمانی در فتق دیسک کمر و گردن کاربرد دارد. در دیسک کمر ، درد معمولا تا سمت پاها ادامه دارد ، زیرا به اعصاب فشار وارد می شود. اوزون تراپی را می توان برای درمان دیسک های جابجا شده ، بعنوان یک روش جایگزین دانست.

بعد از درمان تا چه مدت باید در بیمارستان ماند ؟

دو الی سه ساعت بعد از ازن درمانی می توانید به منزل باز گردید.

آیا این روش به تخصص فنی نیاز دارد ؟

بله ، اوزون تراپی در کرج لازم است حتما توسط پزشک متخصص و با مهارت در این زمینه انجام شود.

در صورت لزوم می توان ازن درمانی را دوباره در همان دیسک تکرار نمود ؟

یکی از سوالات متداول ازن درمانی در همین خصوص است که باید گفت معمولا تکرار در درمان لازم نیست ، با این حال در صورت نیاز ، تزریق اوزون را تا چندین مرتبه می توان تکرار کرد.

میزان موفقیت درمان با ازن به نسبت جراحی تا چه میزان است ؟

میزان موفقیت در درمان با ازن تراپی با نرخ متغیری همراه بوده ، چرا که به عوامل زیادی بستگی دارد. با این حال می توان نرخ موفقیت ازن تراپی را بین ۸۵ تا ۹۰ درصد بیان نمود.

دستورالعمل های بعد از تزریق اوزون کدام است ؟

  • لازم است برای یک روز در منزل استراحت داشته باشید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین و خم شدن به مدت ۴ الی ۶ هفته بعد از درمان باید خودداری شود.
  • بعد از گذشت ۲ روز از درمان ، اجازه مسافرت رفتن را دارید.
  • باید در دوره مراقبت های بعد از ازون تراپی تمرینات ورزشی توصیه شده توسط پزشک متخصص را انجام دهید.

آیا برای درمان تنگی کانال نخاعی می توان از اوزون استفاده نمود ؟

در شرایطی که تنگی کانال نخاعی ناشی از بافت نرم باشد ، می توان از تزریق ازن برای درمان استفاده نمود. ممکن است تنگی کانال استخوانی به آزاد شدن نیاز داشته باشد.

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات
Call Now Button
Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Instagram